Bukefalos 28 år!

Vad gör ni om ni ser en snattare i butik?

Vad gör ni om ni ser någon stoppa en vara innanför kläderna i butik?

  • Ingenting

    Röster: 30 28,0%
  • Säger till personalen

    Röster: 68 63,6%
  • Säger till personen ni såg stoppa något i fickan

    Röster: 17 15,9%

  • Antal omröstningsdeltagare
    107
Såklart att det finns gränser. Oftast drar jag gränsen vid skada mot en annan levande varelse (detta är en bred generalisering), men om du läser mitt första svar i tråden igen ser du också att jag tycker att även när det gäller snatteri så beror det på.

Och ja, om jag blir bestulen känner jag medlidande med den som stal. Det går väldigt bra att känna medlidande utan att för den delen se det som gjorts som rätt. Återigen dock; för mig är det stor skillnad på brott som begås direkt mot en medmänniska och brott som begås mot företag.
Det är fult möjligt känna medlidande samtidigt som en anmäler ett brott också. Du hör nog till undantagen som inte skulle anmäla ett inbrott, vare sig dom drabbad eller vittne.

För krasst sett betalar försäkringsbolaget de som stjäls i mitt hem och kunderna får betala de som stjäls i butiken. Så i företaget finns också människor som drabbas, både kunder och de som har butiken som arbetsplats.
 
Senast ändrad:
Det är fult möjligt känna medlidande samtidigt som en anmäler ett brott också. Du hör nog till undantagen som inte skulle anmäla ett inbrott, vare sig dom drabbad eller vittne.

För krasst sett betalar försäkringsbolaget de som stjäls i mitt hem och kunderna får betala de som stjäls i butik. I det senare fallet är det både kunder och de som har butiken som arbetsplats som drabbas.
Var skrev jag att jag aldrig anmäler brott?

I övrigt så upplever jag att du vrider diskussionen bort från de resonemang jag delat med mig av tidigare i tråden. För mig handlar de här sakerna om väl genomtänkta, långtgående moraliska och etiska övervägningar. Det betyder inte att min hållning är felfri, men är du inte villig att se längre än vem som betalar rent pengamässigt för brott så är vi på helt olika plan i hur vi ser på problemet.
 
Var skrev jag att jag aldrig anmäler brott?

I övrigt så upplever jag att du vrider diskussionen bort från de resonemang jag delat med mig av tidigare i tråden. För mig handlar de här sakerna om väl genomtänkta, långtgående moraliska och etiska övervägningar. Det betyder inte att min hållning är felfri, men är du inte villig att se längre än vem som betalar rent pengamässigt för brott så är vi på helt olika plan i hur vi ser på problemet.
Jag frågade var du drog gränsen och du svarade skada mot en annan levande varelser. Om du inte enbart menade fysisk skada så faller ju även snatteri in under det paraplyet. Men du kanske aldrig upplevt upprepad brottslighet på din arbetsplats? Vilken otrygghet det kan skapa. Det är så långt från att enbart handla om vem som betalar en kan komma.
 
Jag frågade var du drog gränsen och du svarade skada mot en annan levande varelser. Om du inte enbart menade fysisk skada så faller ju även snatteri in under det paraplyet. Men du kanske aldrig upplevt upprepad brottslighet på din arbetsplats? Vilken otrygghet det kan skapa. Det är så långt från att enbart handla om vem som betalar en kan komma.

Okej, jag förstår att detta ligger dig nära och att du har personliga erfarenheter. Har du någon som helst möjlighet att se till den bredare samhällsproblematiken?

Sen ser jag inte på vilket sätt snatteri skapar otrygghet för de som jobbar i en butik. Förklara gärna.

Hur tror du att de som snattar tänker och känner? Tror du att de har uppsåt att skada andra människor?

Det är skillnad på att stjäla från en person och från ett företag. I alla fall i min världssyn, där liv och frihet alltid är värt mer än pengar, och alla vi människor är intvingade i ett orättvist och manipulativt samhälle.
 
Jag ser det som bättre att vi hjälps åt att upprätthålla samhällskontraktet, snarare än att se genom fingrarna med personer som snattar, stjäl, betalar hovslagaren eller hantverkaren svart eller skattefuskar på andra sätt.

Även om jag också har mer förståelse för de som stjäl mat för att de behöver äta, än de som undanhåller skatt för att anse sig ha råd med nya Teslan.
 
Såklart finns det de som gör det bara för att de kan, men jag utifrån kan inte riktigt se skillnad, och väljer att tro gott om folk om jag kan.
Det är ju fint - men en persons liv blir inte bättre för att vi ser mellan fingrarna på brottslighet. Snarare kan det bli en inkörsport till värre brott. Bättre då att det uppmärksammas att personen i fråga behöver hjälp på något vis, så att möjlighet finns att hjälpa på riktigt.
Det handlar också om att förändra hela samhällets inställning till ägande och vad som är värdefullt.
Allt mitt är ditt, eller vad?
 
Okej, jag förstår att detta ligger dig nära och att du har personliga erfarenheter. Har du någon som helst möjlighet att se till den bredare samhällsproblematiken?

Sen ser jag inte på vilket sätt snatteri skapar otrygghet för de som jobbar i en butik. Förklara gärna.

Hur tror du att de som snattar tänker och känner? Tror du att de har uppsåt att skada andra människor?

Det är skillnad på att stjäla från en person och från ett företag. I alla fall i min världssyn, där liv och frihet alltid är värt mer än pengar, och alla vi människor är intvingade i ett orättvist och manipulativt samhälle.

Jag tycker det är uppenbart att snatteri och stölder genererar otrygghet för personalen. Det är inte en trivsam situation, helt oavsett hur företagets policy är kring att hantera det.
 
Det är ju fint - men en persons liv blir inte bättre för att vi ser mellan fingrarna på brottslighet. Snarare kan det bli en inkörsport till värre brott. Bättre då att det uppmärksammas att personen i fråga behöver hjälp på något vis, så att möjlighet finns att hjälpa på riktigt.
Allt mitt är ditt, eller vad?
Jag har ca noll tillit till polisen och väldigt dålig tillit till rättssystemet, tyvärr. Jag önskar att det inte var så, men alla mina instinkter, erfarenheter, och vad jag lärt mig akademiskt går emot att lita på dessa institutioner så som det ser ut idag.

Jag är antikapitalist och högst kritisk till sättet vi idag värderar materiella tillgångar, ekonomisk status, och människors liv generellt.
Jag tycker det är uppenbart att snatteri och stölder genererar otrygghet för personalen. Det är inte en trivsam situation, helt oavsett hur företagets policy är kring att hantera det.
Det är inte en trivsam situation för de som snattar heller. Skillnaden är att de som jobbar i butiken har tillgång till varandra, en viss maktposition gentemot snattarna, samt stödet av rättsstaten och de hierarkier som redan existerar i samhället.
 
Okej, jag förstår att detta ligger dig nära och att du har personliga erfarenheter. Har du någon som helst möjlighet att se till den bredare samhällsproblematiken?

Sen ser jag inte på vilket sätt snatteri skapar otrygghet för de som jobbar i en butik. Förklara gärna.

Hur tror du att de som snattar tänker och känner? Tror du att de har uppsåt att skada andra människor?

Det är skillnad på att stjäla från en person och från ett företag. I alla fall i min världssyn, där liv och frihet alltid är värt mer än pengar, och alla vi människor är intvingade i ett orättvist och manipulativt samhälle.
Jösses, du har ingen erfarenhet av butiker som bor nära skolor vars elever snattar mycket och ofta för att dom känner för det. Här är dom eleverna knappast i stort behov av chokladbitarna dom stjäl, eller vad det nu är dom vill ha, dom kommer från familjer som har det bra ställt. Dom tar för att dom kan och vill. Butiken här hade förlorat otroligt mycket om dom hade struntat i alla som snattar. Vilket bara resulterat i högre priser för oss som betalar för det vi vill ha.

Det finns ingen ursäkt att stjäla, det gör bara inte det. Det är långt långt ifrån bara utsatta personer som snattar, väldigt många gör det för att dom kan och som du tror att det inte påverkar butikerna någonting. Det är viktigt att dom vet om att det faktiskt påverkar butikerna.

Det är inte en trivsam situation för de som snattar heller. Skillnaden är att de som jobbar i butiken har tillgång till varandra, en viss maktposition gentemot snattarna, samt stödet av rättsstaten och de hierarkier som redan existerar i samhället.
Det är ingen trivsam situation när dom åker fast nä och det ska det inte vara heller. Förhoppningsvis så slutar dom flesta efter att ha åkt fast för det är ruskigt pinsamt för dom om inte annat.
 
Jösses, du har ingen erfarenhet av butiker som bor nära skolor vars elever snattar mycket och ofta för att dom känner för det. Här är dom eleverna knappast i stort behov av chokladbitarna dom stjäl, eller vad det nu är dom vill ha, dom kommer från familjer som har det bra ställt. Dom tar för att dom kan och vill. Butiken här hade förlorat otroligt mycket om dom hade struntat i alla som snattar. Vilket bara resulterat i högre priser för oss som betalar för det vi vill ha.

Det finns ingen ursäkt att stjäla, det gör bara inte det. Det är långt långt ifrån bara utsatta personer som snattar, väldigt många gör det för att dom kan och som du tror att det inte påverkar butikerna någonting. Det är viktigt att dom vet om att det faktiskt påverkar butikerna.


Det är ingen trivsam situation när dom åker fast nä och det ska det inte vara heller. Förhoppningsvis så slutar dom flesta efter att ha åkt fast för det är ruskigt pinsamt för dom om inte annat.
Jag har tidigare i tråden förklarat att jag tycker att det är rätt att säga till barn, och att alla situationer inte är lika.

Jag förstår såklart att utbrett snatteri också får bredare konsekvenser, men det gör inte att min medkänsla för snattarna eller min aversion mot den större situationen minskar.

Om jag var 100% säker på att de som åkte fast bara fick en pinsam stund och kanske hjälp om de har större problem hade jag sagt till oftare. Tyvärr har jag sett människor misshandlas av väktare och polis för mycket mindre än snatteri, och skulle aldrig välja att leva med det på mitt samvete. Däremot kan jag, som jag också skrivit tidigare i tråden, säga till direkt till snattaren, om det är ett barn.
Nej, det är det inte.
Kan du förklara varför du menar att företag skall ha lika rättigheter som individer?
 
Det är skillnad på att stjäla från en person och från ett företag. I alla fall i min världssyn, där liv och frihet alltid är värt mer än pengar, och alla vi människor är intvingade i ett orättvist och manipulativt samhälle.
Är många egenföretagare som inte håller med dej.
Tex min syster ex som drev bärplock håller inte med då det för han gick minus för att det stals/snattade/pallades så mycket jordgubbar.
 
Är många egenföretagare som inte håller med dej.
Tex min syster ex som drev bärplock håller inte med då det för han gick minus för att det stals/snattade/pallades så mycket jordgubbar.
En egenföretagare ser jag som en individ i större bemärkelse än till exempel ica eller coop. Jag vet även att de kedjorna har lokala butikschefer och så vidare, men det är inte alls samma som små egenföretagare.

Det finns få hårddragna linjer i mina resonemang här. Jag har inte ett färdigt paket av ”rätt och fel” för varje situation. Det är just det som gör att jag nästan aldrig säger ifrån, för jag vet så lite om helheten, om personen som snattar. Det enda jag vet säkert i den situationen är att en individ är mer utsatt än ett företag, på det stora hela. Men det är skillnad på den stora ica maxi och livsbutiken på hörnan som knappt går runt, det är klart. Det är också klart för mig att det är vid de stora företagens butiker som flest väktare och poliser huserar.

Det är som jag skrev i mitt första inlägg, det är svårt att svara i omröstningen eftersom situationerna kan se så olika ut.
 
Jag har aldrig sett nån snatta.
Tror det skulle vara komplicerat att säga till personalen eftersom att snattaren måste ju ha gått ut från butiken innan det räknas som snatteri (var så förut iaf, så länge man är innanför kassalinjen har man ju inte haft möjlighet att betala). Så under tiden jag letar efter personal och säger till så kanske personen lägger ifrån sig det denne tog …
Butikspersonal får inte heller visitera, de kan be personen visa men inte mer.
Så då kanske de ringer dit polisen och vill ha mig som vittne. Jag vittnar om att jag sett personen stoppa på sig en vara men polisen hittar den inte vid visitation …
 
Jag har aldrig sett nån snatta.
Tror det skulle vara komplicerat att säga till personalen eftersom att snattaren måste ju ha gått ut från butiken innan det räknas som snatteri (var så förut iaf, så länge man är innanför kassalinjen har man ju inte haft möjlighet att betala). Så under tiden jag letar efter personal och säger till så kanske personen lägger ifrån sig det denne tog …
Butikspersonal får inte heller visitera, de kan be personen visa men inte mer.
Så då kanske de ringer dit polisen och vill ha mig som vittne. Jag vittnar om att jag sett personen stoppa på sig en vara men polisen hittar den inte vid visitation …
Ska man gripa personen, vilket man gör om man håller kvar personen vid butiken, så måste du följa personen så pass väl med blicken att personen inte ska ha haft en möjlighet att lägga ifrån sig den aktuella varan i fråga. Du kan alltså inte säga till en annan person (och därmed ta ögonen från den misstänkta) och sedan kvarhålla personen. Man får inte agera på misstanke som privatperson. Vilket även butikspersonalen räknas som.
 
Ska man gripa personen, vilket man gör om man håller kvar personen vid butiken, så måste du följa personen så pass väl med blicken att personen inte ska ha haft en möjlighet att lägga ifrån sig den aktuella varan i fråga. Du kan alltså inte säga till en annan person (och därmed ta ögonen från den misstänkta) och sedan kvarhålla personen. Man får inte agera på misstanke som privatperson. Vilket även butikspersonalen räknas som.
Precis, var det jag trodde. :up:
 

Liknande trådar

Mat Vad brukar ni köpa för något med röd prislapp? Eller tar ni det som finns för att hålla nere matkostnaderna. För det mesta är det ju...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 363
Senast: AI62
·
Hemmet Jag köpte några riktigt dyra tapeter för 8 år sedan. De blev liggandes då jag istället för att tapetsera om flyttade till ny bostad...
Svar
10
· Visningar
736
Senast: ptr
·
IT & mobiler Vi har startat en ny fb-sida i föreningen eftersom den tidigare är inaktuell och vi inte kan ändra från privat till offentigt och för...
Svar
3
· Visningar
282
Senast: tanten
·
Samhälle Jag får frågan ibland om vilka butiker som tar just kontanter av olika skäl men det är långt ifrån lätt att hitta informationen...
2
Svar
23
· Visningar
5 340
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommartoffel
  • Mindre kombi?
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp