Vad gör ni....?

Ramona

Trådstartare
...som känner att ni har ett jobb ni trivs med så himla mycket att ni kan tänka er att stanna kvar där tills pension? Eller ni som hellre är på jobbet än har semester - vad jobbar ni med?
 
Jag hade länge ett sådant jobb, närmare bestämt i 10 år, och arbetade då som forskare och lärare på ett lärosäte. Det var ett roligt och omväxlande jobb, jag trivdes nästintill varenda dag och arbetade glatt några timmar/dag när jag var ledig. Men så en dag nu i höstas tröttnade jag och bestämde mig för att pröva på något nytt. Så min erfarenhet är att de flesta jobb blir vardag till slut, den enda skillnaden är att det dröjer lite längre med vissa än med andra...;)
 
Ja du vet ju vad jag gör. Tror det är många orsaker. Omväxlande, utvecklande, lärorikt, fritt, stimulerande, för att nämna några kringfaktorer. Men själva kärnan är kanske ändå att det är ett ämne jag verkligen brinner för.

Arbetsgivaren spelar stor roll också. Och chef, arbetskamrater (även om jag eg bara jobbar nära ngr få och inte fysiskt nära).

Vardag tror jag faktiskt inte det blir, däremot kan man tröttna ändå såklart. Men det finns verkligen få dagar som liknar varandra och man vet sällan hur dagen ska bli. Q
 
Jag har ett sånt jobb - jobbar med administration, bokföring etc. Det är inte arbetsuppgifterna som är det viktiga för mig, utan det är arbetsklimatet och möjligheten till att utvecklas som spelar roll.
Senaste 3 åren har jag helt och hållet kastat om min syn på hur det ska kännas att gå till jobbet :love: Längtar alltid till måndagarna!
 
...som känner att ni har ett jobb ni trivs med så himla mycket att ni kan tänka er att stanna kvar där tills pension? Eller ni som hellre är på jobbet än har semester - vad jobbar ni med?
Det undrar jag med, vantrivs på typ alla jobb. Börjar nytt om några veckor och det känns lovande men vem vet. Tycker alla jobb är enformiga, tråkiga, alldeles för lite att göra så det blir mkt sitta av tid osv. Jag satsar på sidogrejer som genererar pengar så att jag kan investera det och sluta jobba vid typ 50-55. Men jag är inte ens 30 än så det är väldigt många år kvar som jag måste jobba..
 
...som känner att ni har ett jobb ni trivs med så himla mycket att ni kan tänka er att stanna kvar där tills pension? Eller ni som hellre är på jobbet än har semester - vad jobbar ni med?
Jag är byråkrat, handlägger jordbrukarstöd på länsstyrelsen. Gjorde samma sak på en annan länsstyrelse innan. Jag stormtrivs för det är ett område som ligger mig varmt om hjärtat (jordbruk), har kanonkollegor och dito chefer. Den tydliga ansvarsfördelningen passar mig som ser allt som mitt ansvar annars. OCh sen är området så krångligt och knepigt med alla regler och olika stödformer kombinerat med undermåligt system att jag får utlopp för min problemlösarsida, hitta förenklingar, kunna se mönster och faktiskt se till att folk får sina pengar någon jävla gång.
Snart ny programperiod = nya regler och nya problem att lösa. Jag älskar att gå till jobbet.
 
Har aldrig en sekund ångrat att jag blev sjuksköterska. Nu är jag på ett ställe som är roligt att vara på.
Både arbetet och klimatet. Saknar det ibland på lediga dagar och vi umgås mycket privat vi som jobbar där.
Sen har lönen för oss syrror blivit helt okej. 40 plus i grundlön blir allt vanligare. Ob har blivit bättre och veckoarbetstiden sjunker lite nu och då. Jag jobbar 13 nätter i månaden och tjänar runt 50 i månaden. Det är bra tycker jag och jag har trevligt och riktigt kul där.
 
Jag är geolog, och det är skitkul :) (även om jag är på gränsen mot utmattning pga stress just nu)
Jobbar på myndighet och har väldigt varierande arbetsuppgifter inom ämnet. Alltifrån rena geologiska projekt, tex 3D modellering av berggrunden, dokumentation av geologisk värdefull natur eller kartläggning i allmänhet, till att svara på frågor från journalister, andra myndigheter, och arbeta med att ta fram och modifiera databaser och hålla på med besöksnäringsrelaterade frågor. Mitt arbete har även tagit mig till många platser i Sverige och världen som jag aldrig annars kanske skulle åka till så som Aspåsnäset, Peking, Madrid, Riddarhyttan, Rättvik, Mörkret, Hörby, Venedig, Mörbylånga, Hoburgen, Bratislava, Rouka, Hierkinn, Handöl, Rönnöfors, Oslo, Lugnås, Kjugekull, Älvdalen, Stora Sjöfallet, Bryssel, Paris, Köpenhamn, Arouca .... ja listan kan göras hur lång som helst.

Det jag gillar med mitt jobb är ämnet, det är SÅ fascinerande, och att man kan varva skrivbordsarbete med perioder ute i naturen eller på resande fot. Fördelen med att arbeta på myndigheten är att vi har bra reseavtal och generösa flexramar, så man kan planera sitt arbete själv i mångt och mycket.
 
Har aldrig en sekund ångrat att jag blev sjuksköterska. Nu är jag på ett ställe som är roligt att vara på.
Både arbetet och klimatet. Saknar det ibland på lediga dagar och vi umgås mycket privat vi som jobbar där.
Sen har lönen för oss syrror blivit helt okej. 40 plus i grundlön blir allt vanligare. Ob har blivit bättre och veckoarbetstiden sjunker lite nu och då. Jag jobbar 13 nätter i månaden och tjänar runt 50 i månaden. Det är bra tycker jag och jag har trevligt och riktigt kul där.
Kan jag pma dig lite frågor om din utb/jobb?
 
Sista åren har jag mest plockat ut lön från företaget, det skulle jag kunna göra tills jag blir pensionär :angel:

(Nä det håller ju inte, så jag hoppas att socionomexamen ska leda till ett sådant där jättekul jobb. Om inte annat ger det stora möjligheter att flytta runt tills jag hittar det där jag vill göra.)
 
Jag kör lastbil. Älskar verkligen mitt jobb och klättrar på väggarna av att va hemma för länge.

Så kul att komma till kunder och lasta/lossa, se årstiderna skifta. Det är verkligen frihet under ansvar. 😇

D2688A98-F06E-4593-A9D0-80F61D3D300D.jpeg
 
...som känner att ni har ett jobb ni trivs med så himla mycket att ni kan tänka er att stanna kvar där tills pension? Eller ni som hellre är på jobbet än har semester - vad jobbar ni med?

Jag jobbar med drift av produktionsanläggningar för värme/el. Älskar mitt jobb, har dock bytt arbetsgivare några ggr men det är väl mest för att en är rastlös med vart en vill bo, och är bortskämd med en bransch som finns överallt. Jag kan lätt tänka mig att jobba inom detta hela livet, men inte inom en bristande organisation som jag är i nu. Jag stannar för att det för tillfället väger upp med bra arbetstider och möjlighet att ha hund på jobbet. Lönen är bra men jag vet att det finns mer pengar att hämta på annat håll, dock trivs jag på orten där jag bor och det gör ju en del.

Fördelen med mitt jobb och min bransch är att den utvecklas hela tiden och aldrig står still. Ffa är det ju bra numera då jag inte har nåt fritidsintresse på samma vis som förr. Jag kan nörda ner mgi hur mkt som helst i jobb, och skulle en ha samma jobb till pensionen så förändras det så många ggr att det blir som att byta ibland ändå. Det är stort eget ansvar och jag är ensam på ob-tid och ska få allting att fungera. Det är jobbigt ibland men är också en kick och gör att en har nån betydelse i det en gör.

Jag lär mig att köra långtradare på min fritid och jag tycker det är ganska häftigt. Skulle kunna tänka mig att göra både det och att fortsätta i nuvarande yrke, eller iaf varva de två pga tidsbrist vad gäller att ha två jobb.

@TheRedLightning Jag provåkte en ny Volvo FH16 750 förra veckan. Vågade givetvis inte provköra då jag hörde vad det specialbygda ekipaget kostade, grämer mig lite :o Men finns så himla mkt häftigt i den där branschen så jag känner att hur ska en ha tid att lära sig allt?
 
Senast ändrad:
Det undrar jag med, vantrivs på typ alla jobb. Börjar nytt om några veckor och det känns lovande men vem vet. Tycker alla jobb är enformiga, tråkiga, alldeles för lite att göra så det blir mkt sitta av tid osv. Jag satsar på sidogrejer som genererar pengar så att jag kan investera det och sluta jobba vid typ 50-55. Men jag är inte ens 30 än så det är väldigt många år kvar som jag måste jobba..

Vad jobbar du med/är utbildad till?
 
Jobbar precis som @FannyN som sjuksköterska.
Jag jobbar inom psykiatrin och har varit på samma ställe sen 2007. Stortrivs med kollegor, chef och arbetsuppgifter.
Har 35000 i grundlön. Inte jättemycket men helt ok. Har dessutom fått en dagtjänst, så inga helger, nätter, kvällar eller röda dagar.
Dagtjänsten har jag fått eftersom jag är bipolär och att rutiner blir viktiga då. Detta är jag ytterst tacksam för.

Nu har jag i och för sig varit sjukskriven en hel del och varit föräldraledig också så jag har ju inte jobbat alla dom 12 åren jag varit anställd.
Ska tillbaka till jobbet nu efter julhelgerna och ser verkligen fram emot det även om jag börjar bara 25% då
 
Vad jobbar du med/är utbildad till?

Meningslös skit 😂 nä men känns så... men som sagt nya jobbet tror jag kommer bli bra. Bara det inte är mkt dötid för jag klarar verkligen inte det. Blir typ deppig/nedstämd när jag bara får sitta av tiden..

Det finns jättegott om jobb i min bransch, men nu har jag varit på 4 ställen och inte trivts alls på något av ställena.
 
Jag jobbar o jobbar o jobbar. Problemet, eller möjligheten, är att jobbet aldrig tar slut. Vart du än tar dig i världen, vad du än läser - så ploppar jobbet upp. Tittar man generellt på branschen fungerar de flesta likadant, folk arbetar otroligt mycket och det finns aldrig en sekund där man kan säga att man inte har något att göra. Gillar man inte yrket är det lätt att se för andra, för då "hänger" man inte med längre och det blir väldigt svårt att komma ifatt.
Sen gillar jag min arbetsplats, bra kollegor och bra chef.
 
Det undrar jag med, vantrivs på typ alla jobb. Börjar nytt om några veckor och det känns lovande men vem vet. Tycker alla jobb är enformiga, tråkiga, alldeles för lite att göra så det blir mkt sitta av tid osv. Jag satsar på sidogrejer som genererar pengar så att jag kan investera det och sluta jobba vid typ 50-55. Men jag är inte ens 30 än så det är väldigt många år kvar som jag måste jobba..
Vad jobbar du med?
 

Liknande trådar

Relationer Hur gör man? Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att...
Svar
3
· Visningar
398
Senast: astronaut
·
Juridik & Ekonomi Jobba inte deltid/ med uppehåll då det påverkar din pension. Varenda krona du tjänar räknas. Hört dessa 2 hela livet från olika håll...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 093
Senast: Red_Chili
·
Skola & Jobb Jobbar som timvik idag men får knappt några timmar alls, så ekonomin är ju katastrof. Det har varit jättemycket strul från start med...
2
Svar
30
· Visningar
2 171
Senast: mamman
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 992
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • HusdjursGPS
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp