Vad gör vi? del 2 - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dottern var på VC idag. Några av er kanske minns att jag startade en tråd om hennes rossliga andning i höstas. Vi hade både möte med Knodd då och var sedan på VC men båda sa att det verkade vara vanlig förkylning, att vi skulle försöka få henne att sova med huvudet lite högt och spraya med koksaltlösning. Vi har gjort så nu över vintern men det ger sig inte. Hon är konstant rosslig, hostar på nätterna och det låter ibland som hon har svårt att få luft. Så nu kände vi att vi måste söka vård igen. Maken ringde i morse och jag hör ju hur det låter när han pratar om dem, vi söker vård för vår dotter som är snorig och rosslig i februari 🙄 Men de tog emot oss, och diagnosen blev förkylningsastma. Så nu fick vi en remiss till barnläkare som kommer undersöka henne och sannolikt skriva ut inhalator. Läkaren som maken träffade idag tyckte att det var underligt att hon inte fick det från början, men jag kan ju samtidigt förstå att alla rossliga barn inte kan få en inhalator vid höstens första förkylning. Han undersökte henne idag och konstaterade att hon inte verkade ha en pågående infektion just nu men att det kommit ner slem i lungorna, och så verkar det varit över vintern.

Så nu är jag hoppfull att hon ska få sova bättre och kunna leka och anstränga sig utan att rossla och hosta! Jag känner mig lite dum som väntat så länge, tänk om vi kunnat få inhalator redan i november när det inte blev bättre? Då hade hon sluppit detta. Samtidigt är det ju svårt att veta vad som är "vanliga förkylningar" för ett barn och vad som inte är det. Läkaren sa även att vi kunde börja köpa nässpray för barn till henne nu när hon fyllt ett. Hoppas lilla hjärtat mår bättre med lite hjälp!
Hos oss tror jag de inte satte diagnosen innan två års ålder? Vet att vi åkte in på sjukhus pga andningen precis innan grabben fyllde år..
Med rätt behandling märks inte hans astma alls längre :)
 
Gah, vi ska åka till Stockholm i vår men att försöka boka hotellrum med två barn är ju hopplöst. Fyller jag i att vi är två vuxna och två tvååringar får jag bara upp familjerum med våningssäng där jag ju absolut inte kan lägga min tvååring. De sover i spjälsäng hemma och sover oftast väldigt dåligt om vi samsover, så nu fyllde jag i att vi var två personer och tog ett hotell med gratis spjälsängar. Jag ringde innan och dubbelkollade att det skulle funka med två spjälsängar i rummet och fick till mig att det skulle gå om vi bokade ett (svindyrt) deluxerum så det gjorde vi. Nu fick jag ett mail från dem där det står att det inte får plats två sängar i det svindyra rummet men att ett barn kan sova i vuxensängen 😩.
 
Gah, vi ska åka till Stockholm i vår men att försöka boka hotellrum med två barn är ju hopplöst. Fyller jag i att vi är två vuxna och två tvååringar får jag bara upp familjerum med våningssäng där jag ju absolut inte kan lägga min tvååring. De sover i spjälsäng hemma och sover oftast väldigt dåligt om vi samsover, så nu fyllde jag i att vi var två personer och tog ett hotell med gratis spjälsängar. Jag ringde innan och dubbelkollade att det skulle funka med två spjälsängar i rummet och fick till mig att det skulle gå om vi bokade ett (svindyrt) deluxerum så det gjorde vi. Nu fick jag ett mail från dem där det står att det inte får plats två sängar i det svindyra rummet men att ett barn kan sova i vuxensängen 😩.

Men vad dumt!
Men isf går det väl att boka ett vanligt rum med en spjälsäng och ha ett barn i dubbelsängen? Fattar att ni inte vill det utifrån hur de sover. Menar att argumentet från deras perspektiv att ni skulle boka det dyra rummet faller.
Det går inte att boka ett familjerum och få in en spjälsäng där också? Så kanske ett barn kan sova i underslafen på våningssängen?
 
Men vad dumt!
Men isf går det väl att boka ett vanligt rum med en spjälsäng och ha ett barn i dubbelsängen? Fattar att ni inte vill det utifrån hur de sover. Menar att argumentet från deras perspektiv att ni skulle boka det dyra rummet faller.
Det går inte att boka ett familjerum och få in en spjälsäng där också? Så kanske ett barn kan sova i underslafen på våningssängen?
Ja, i såfall tar vi ju hellre ett billigare rum, men alternativet är nog snarare ett annat hotell. Blir bara så trött på att det är så krångligt. Det finns hotellrum med bäddsoffa också, det är ju alternativet till spjälsäng för att vi då kan sova med varsitt barn. Efter min rant här ringde jag upp hotellet och fick då åter besked om att det visst ska få plats så nu kör vi på det igen 😅.
 
Vi hade en riktig kaoseftermiddag igår. Jag hämtade 16 istället för 15-15.30 som vanligt pga sent möte på jobbet och de var så trötta redan när vi kom hem. Sen gjorde jag misstaget att försöka underhålla dem lite innan middagen och tog upp dem på övervåningen för att bygga med duplo. Där tog de varandras saker hela tiden och kastade dem i väggen och H försökte gång på gång sätta på en kloss på ett högt torn men välte det varje gång, det var total katastrof om och om igen. Försökte sen värma maten samtidigt som jag hade ett barn i famnen och ett skrikandes på golvet för att han också ville vara i famnen. Försökte då roa dem med att stå vid kranen och spola vatten men det gick inte att ha båda där samtidigt pga slagsmål och risk att trilla ner. Lyckades värma maten tillslut, då ser jag hur S hällt ut all riven ost på bordet. Jag fångar upp den och lägger på hans tallrik samtidigt som H ligger på golvet och gråter av nån oklar anledning. Samtidigt som jag går för att ta upp H välter S ut hela sin tallrik på bordet.
Då kan det hända att jag tappade det lite och sa NEEEEJJJJJ varpå S såklart också började gråta och sen fick jag sitta på golvet och trösta och säga förlåt i en kvart. Puh. Det var ingen höjdardag i mitt föräldraskap.
 
Känns som jag är största gnällaren i den här tråden. När jag var på barnakuten gång 10000 idag så ringer min man och berättar att hans mamma har dött, bara 63 år gammal. Undersökningarna idag började liksom med ”så dom släppte hem er igår utan antibiotika? Det var modigt.” ”Han har infektion i kroppen” ”och rs förra veckan, tufft för en sån liten”.

Så mycket sorg här hemma idag. Och fortsatt lite orolig för lillebror, som utöver höga CRP-värden också har bronkioliter på lungorna (?). Ska få en remiss till BUM nästa vecka för uppföljning iaf, det hann jag snappa upp innan jag sprang ut från akuten.
 
Känns som jag är största gnällaren i den här tråden. När jag var på barnakuten gång 10000 idag så ringer min man och berättar att hans mamma har dött, bara 63 år gammal. Undersökningarna idag började liksom med ”så dom släppte hem er igår utan antibiotika? Det var modigt.” ”Han har infektion i kroppen” ”och rs förra veckan, tufft för en sån liten”.

Så mycket sorg här hemma idag. Och fortsatt lite orolig för lillebror, som utöver höga CRP-värden också har bronkioliter på lungorna (?). Ska få en remiss till BUM nästa vecka för uppföljning iaf, det hann jag snappa upp innan jag sprang ut från akuten.

Jag beklagar, vilken oerhörd sorg.
 
Känns som jag är största gnällaren i den här tråden. När jag var på barnakuten gång 10000 idag så ringer min man och berättar att hans mamma har dött, bara 63 år gammal. Undersökningarna idag började liksom med ”så dom släppte hem er igår utan antibiotika? Det var modigt.” ”Han har infektion i kroppen” ”och rs förra veckan, tufft för en sån liten”.

Så mycket sorg här hemma idag. Och fortsatt lite orolig för lillebror, som utöver höga CRP-värden också har bronkioliter på lungorna (?). Ska få en remiss till BUM nästa vecka för uppföljning iaf, det hann jag snappa upp innan jag sprang ut från akuten.
Så fruktansvärt, jag beklagar verkligen ❤️.
 
Känns som jag är största gnällaren i den här tråden. När jag var på barnakuten gång 10000 idag så ringer min man och berättar att hans mamma har dött, bara 63 år gammal. Undersökningarna idag började liksom med ”så dom släppte hem er igår utan antibiotika? Det var modigt.” ”Han har infektion i kroppen” ”och rs förra veckan, tufft för en sån liten”.

Så mycket sorg här hemma idag. Och fortsatt lite orolig för lillebror, som utöver höga CRP-värden också har bronkioliter på lungorna (?). Ska få en remiss till BUM nästa vecka för uppföljning iaf, det hann jag snappa upp innan jag sprang ut från akuten.
Åh vad tungt ❤️
Beklagar, och klart du får gnälla här!
 
Deppig morgon här, vi har sen länge planerat en resa till fjällen ihop med mitt syskons familj, nu på söndag. Sett massor fram emot att låta stora gå i skidskola och rent allmänt ha en skön vecka. Inatt vid midnatt ungefär vaknar vi av att stora kräks... :arghh: :(
Storebror har fått behålla all mat sen kl 10 i förmiddags. Och dessutom varit ute och lekt i solen med oanad energi. :up:🙏 Ropar inte hej än men vi har avbokat tågbiljetterna och tar bilen istället (om vi kommer iväg) så är vi lite mer flexibla och isolerade. Nu hoppas jag natten blir lugn för storebror och oss andra, den enda som sov natten till idag var lillasyster :sleep:
 
Känns som jag är största gnällaren i den här tråden. När jag var på barnakuten gång 10000 idag så ringer min man och berättar att hans mamma har dött, bara 63 år gammal. Undersökningarna idag började liksom med ”så dom släppte hem er igår utan antibiotika? Det var modigt.” ”Han har infektion i kroppen” ”och rs förra veckan, tufft för en sån liten”.

Så mycket sorg här hemma idag. Och fortsatt lite orolig för lillebror, som utöver höga CRP-värden också har bronkioliter på lungorna (?). Ska få en remiss till BUM nästa vecka för uppföljning iaf, det hann jag snappa upp innan jag sprang ut från akuten.
Beklagar förlusten, så tungt.
 
Dottern gled ner från soffan och lyckades slå emot munnen mot soffbordet och sen rann blodet...efter lite tröst och koll visade det sig att hon lyckats bita sig på insidan av underläppen. Tårar och blod har slutat nu i alla fall.
Usch, det är så läskigt när det blöder från munnen!
 
Puh. Har varit på kalas med hela familjen i ett hus som absolut inte var barnsäkrat någonstans 🥵 Sprang efter min 15-månaders konstant när han klättrade upp på vingliga klappstolar, öppnade kökslådorna med knivar och mandoliner, försökte kasta sig nedför trappan och bankade med grejer i teven… 😳 Han hade jättekul i alla fall 😂
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
76 77 78
Svar
1 543
· Visningar
80 953
Övr. Barn Jag blir tokig. Jag skrev ju i början av sommaren att vi hade löss, vi är fortfarande inte av med dom. Under tva perioder i sommar har...
Svar
16
· Visningar
1 330
Senast: turbofling
·
Småbarn Vad har ni för säng till era 4-5 åringar? Vi vill kunna ligga bredvid och sova där så juniorsäng går bort. Hade tänkt ställa en 105...
2
Svar
20
· Visningar
1 203
Senast: Praefatio
·
Småbarn Det här med talet. Hur kan det vara så olika? Vår första bubblade 3-ords meningar vid 18 månader. Vår andra fyller snart 2 år och har...
2
Svar
24
· Visningar
1 812
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp