Bukefalos 28 år!

Vad gör vi? Del CLVIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan jag få recept på rallarossirap tack! De blommar här just nu! :)
Jag kokade dubbelt så mycket socker som vatten (tog 4 dl socker, 2 dl vatten) i 5-10 minuter och drog sedan av från platta. Sedan hade jag i rallarros, plockade nog en 15-20 klasar och plockade av alla blommor som jag la ned i sockerlagen. Kokade upp igen i 10-15 minuter, hade även i pressad citron. Svårt att säga hur mycket då jag hällde från en sådan flaska med färdigpressad juice 😄. Man får inte röra för mycket under andra uppkoket så sockret annars kan kristallisera tydligen.
Sedan drar man av från plattan och låter allt stå svalt minst 1 dygn men gärna längre. Sila av och frys in i flaskor/burkar eller använd inom 1-2 veckor. Man kan ha i citronsyra och natriumbensoat också som konserveringsmedel men det hade inte jag. Då håller det längre i kylen.

Utgick från detta recept men skippade vaniljstången:

https://www.vinochmatguiden.se/recept/ylva-lindgren/fladersirap-med-vanilj-citron
 
Jag kokade dubbelt så mycket socker som vatten (tog 4 dl socker, 2 dl vatten) i 5-10 minuter och drog sedan av från platta. Sedan hade jag i rallarros, plockade nog en 15-20 klasar och plockade av alla blommor som jag la ned i sockerlagen. Kokade upp igen i 10-15 minuter, hade även i pressad citron. Svårt att säga hur mycket då jag hällde från en sådan flaska med färdigpressad juice 😄. Man får inte röra för mycket under andra uppkoket så sockret annars kan kristallisera tydligen.
Sedan drar man av från plattan och låter allt stå svalt minst 1 dygn men gärna längre. Sila av och frys in i flaskor/burkar eller använd inom 1-2 veckor. Man kan ha i citronsyra och natriumbensoat också som konserveringsmedel men det hade inte jag. Då håller det längre i kylen.

Utgick från detta recept men skippade vaniljstången:

https://www.vinochmatguiden.se/recept/ylva-lindgren/fladersirap-med-vanilj-citron
Du skrapar alltså bara upp de rosa blommorna, inget grönt? Ungefär som maskrossirap? :)
 
Den här delen tog jag @Sel

F82E587E-A8BE-42DC-8C25-80F638CFDCBC.jpeg
 
Killen jag träffar fick för sig att bjuda mig på sushi på en för mig ny restaurang. Det kan vara första gången vi går ut och äter så, vilket säger lite om hur ofta jag äter ute, men det var SÅ gott :D Nu är jag både mätt och nöjd.
 
Jag dricker vin, och bara känner mig så jäkla stolt då sonen kom hem med ett så fint arbetsintyg från sin feriepraktik.
De ställer dessutom även upp som referens i framtiden samt erbjudit honom att komma tillbaka till dom i framtiden. Tänk att det är samma barn som knappt klarade högstadiet, och han har precis avslutat sitt första av två sommarjobb samt börjar årskurs 3 i höst. Vilken kämpe :heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har kontaktat 1177 men får vänta på svar. Så i väntan på det tänkte jag fråga här vad ni tror orsakar problemet. Min vänstra tumme...
Svar
7
· Visningar
1 228
Senast: Wille
·
Katthälsa Hejsan alla! Min katt var ute igår i ca 4 år och när jag släppte ut henne så hade hon halsband på sig men när hon kom tillbak så var...
2
Svar
20
· Visningar
1 094
Senast: Keb71
·
  • Artikel
Dagbok Jag gillar inte att bli äldre. Kroppen är liksom inte med mig som förr. Jag blir stel och får ont bara jag råkar göra något. Igår...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
8 124
Senast: Wille
·
Katthälsa Jag har använt Dronspot de tre senaste gångerna som jag har avmaskat vår katt. Första gången stack hon direkt till dörren och ville ut...
Svar
0
· Visningar
618
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Annonsera mera hundar 2
  • Hund rädd i ny bil

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2023
  • Mountain horse ridskor

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp