Bukefalos 28 år!

Vad gör vi? Del CLXVI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tror jag lever, inte orkat känna efter så mycket sedan jag påbörjade min vfu period, gjort en och halv vecka imorgon. Känns som jag knappt varit hemma, livet går i en rasande fart och hästen ser jag på helgerna nu framöver. Men han lider inte husse kör honom två gånger i veckan.

Imorgon är det trepartssamtal med universitetet, mår redan illa inför det. Ogillar sådant skarpt och det skapar en del ångest hos mig så kommer nog sova illa inatt. Försöker hela tiden vara på alerten men inte helt lätt. Fick ett dåligt besked om en nära anhörig igår så känner att jag varit disträ idag ..
 
Är lite nervös plötsligt för att rida för min gamla ridlärare. Hon kommer ju se allt 🙈 :D

Men jag får sitta på en trevlig och trygg gammal bekanting som jag lyckades stajla ganska bra med för en vecka sedan så jag hoppas vi kan teama lika bra i dag :love:
 
Jag har precis ätit en trevlig liten lamm- och kålpytt (fyra sorters kål) med ett syrat grönsaksmedley som var jättegott. Över förväntan. Sagda medley gjordes med jättemycket vätska så till maten fick jag ett glas tja… syrad rödbets- och vitkålsdryck, även det oväntat gott. Mycket godare än det låter!

Väldigt glad över jämförelsevis bra ork senaste dagarna! Jag har firat genom att inte använda upp den, vis av erfarenheten.

Och katten är glad över sin nya klättergrej (eller i alla fall den del som hittills kommit upp på väggen).

0A79B93A-F6A8-4F89-A2D8-6320B0919DDD.jpeg
 
Verkligen. En bekant till min far köpte just en båt för 16 milj 🤷‍♀️ Osmakligt.
Fast det där är lite det jag menar. Att ens tänka jämförelse eller sätta en tanke om att det skulle vara osmakligt att någon annan (bekant eller annat) använde sina pengar på ett visst sätt känns ”farlig”. Eller så är jag bara störd som blir glad när människor gör saker de vill oavsett på vilken nivå det är.

(Sen finns det såklart på riktigt osmakliga sätt att använda sin makt man får genom stora pengar också.)
 
Fast det där är lite det jag menar. Att ens tänka jämförelse eller sätta en tanke om att det skulle vara osmakligt att någon annan (bekant eller annat) använde sina pengar på ett visst sätt känns ”farlig”. Eller så är jag bara störd som blir glad när människor gör saker de vill oavsett på vilken nivå det är.

(Sen finns det såklart på riktigt osmakliga sätt att använda sin makt man får genom stora pengar också.)

Jag gläds som allra oftast för folks framgångar men jag tycker definitivt att viss lyxkonsumtion, på den nivån, är osmaklig med tanke på hur världen ser ut i övrigt och hur mycket pengar kan göra nytta någon annanstans. När det dessutom är en båt som tankas för 120 tkr varje år i rådande klimatkris. Så nej, för mig är det tyvärr osmakligt. Men att folk är framgångsrika och till viss nivå unnar sig fina saker tycker jag inget om alls.
 
Fast nyckeln ligger ändå nånstans i att släppa måttstocken som handlar om andra människors liv. I alla fall upplever jag att det är det det handlar om.
Minns när en vän från mina uppsalaår kom på besök på gården. Tillsammans med sin pojkvän som hade en kedja av finare restauranger i centrala Stockholm.

Han tittade sig omkring och sa lite förvånat - jaha, såhär kan man också bo.
Hans lantliga upplevelser var begränsade till en stuga utanför stan som han nådde på tjugo minuter. Dvs lika långt hem. Så han sov aldrig där.

Jag bliv lite fnissig. Det var en rejäl kollision mellan världar. Karriär och pengar vs min lantgård.
 
Nej nu ska jag sätta mig ned och försöka fylla i papprena, kan inte smita längre. Att hålla på att utvärdera sig själv, mja inte min grej .. Men men 😅 Hann iaf med att köra en maskin tvätt idag vilket var välbehövligt om jag ska några kläder imorgon. Känner att jag ligger efter med allt.
 
Fast det där är lite det jag menar. Att ens tänka jämförelse eller sätta en tanke om att det skulle vara osmakligt att någon annan (bekant eller annat) använde sina pengar på ett visst sätt känns ”farlig”. Eller så är jag bara störd som blir glad när människor gör saker de vill oavsett på vilken nivå det är.

(Sen finns det såklart på riktigt osmakliga sätt att använda sin makt man får genom stora pengar också.)

Precis sa. Jag har ett par bekanta som lagt ner ett antal millioner pa sitt hus och har ett eget plan, en sessna. Planet tar de for "weekend trips" och har jatte trevligt.
Inte for att huset behovde uppgraderas, men de hade "drommar" och sag till att uppfylla dem. Huset var fint innan, men ar nu mer "gediget" och mycket fint. Good for them! tanker jag.

edited to add: Den familjen lagger ocksa ner minst lika manga millioner pa olika valgorenhets program, mest for barn, men ocksa kvinnor i kris. Jag vet det for att jag lart kanna dem genom valgorenheten ... har man inte insyn i den har man ingen aning om att de ocksa ar mycket sammhalls medvetna.
 
Jag har nu kommit i kontakt med en ny frukt, eller bar. Jag hade aldrig hort om Kiwiberries, men fick en skal av en av foraldrarna till "bondbarnen" jag kor. FRUKTANSVART goda!:d
Garden har leasat mark fran grannen och har 8-10 hectar med kiwiberries ... och saljer bara i sin egen gardsbutik ... resten sheppas till Japan.

Baren ar sotare an Kiwi, nyttigare an Kiwi, och bara bast! De plockas i Augusti/September nar de ar harda, sedan ligger de och eftermognar tills de blir riktigt mjuka ... inte fullt lika mjuka som mogna hjortron ... eller egentligen precis sa mjuka, men de har ett battre skal som haller ihop baret battre.
IMG_3468.JPG
 
Jag har nu kommit i kontakt med en ny frukt, eller bar. Jag hade aldrig hort om Kiwiberries, men fick en skal av en av foraldrarna till "bondbarnen" jag kor. FRUKTANSVART goda!:d
Garden har leasat mark fran grannen och har 8-10 hectar med kiwiberries ... och saljer bara i sin egen gardsbutik ... resten sheppas till Japan.

Baren ar sotare an Kiwi, nyttigare an Kiwi, och bara bast! De plockas i Augusti/September nar de ar harda, sedan ligger de och eftermognar tills de blir riktigt mjuka ... inte fullt lika mjuka som mogna hjortron ... eller egentligen precis sa mjuka, men de har ett battre skal som haller ihop baret battre.Visa bifogad fil 105514
Provade sådana för nåt år sedan men blev inte lika imponerad. En märklig smak, mellan gott söt och lite konstig. Men det kanske krävs mer tillvänjning, det var i alla fall något annorlunda än allt annat! Hyfsat dyra när de väl nådde svensk butiksdisk.
 
Minns när en vän från mina uppsalaår kom på besök på gården. Tillsammans med sin pojkvän som hade en kedja av finare restauranger i centrala Stockholm.

Han tittade sig omkring och sa lite förvånat - jaha, såhär kan man också bo.
Hans lantliga upplevelser var begränsade till en stuga utanför stan som han nådde på tjugo minuter. Dvs lika långt hem. Så han sov aldrig där.

Jag bliv lite fnissig. Det var en rejäl kollision mellan världar. Karriär och pengar vs min lantgård.
Jag är så glad och väldigt tacksam att jag på somrarna växte upp på ungerska landsbygden. Utedass och hönan hämtade man några timmar innan i hönsgården. Totalt motsats mot vad jag var van vid hemma där vi hade det gott ställt.
 
Provade sådana för nåt år sedan men blev inte lika imponerad. En märklig smak, mellan gott söt och lite konstig. Men det kanske krävs mer tillvänjning, det var i alla fall något annorlunda än allt annat! Hyfsat dyra när de väl nådde svensk butiksdisk.

De kanske inte var tillrackligt mogna? De som ar godast ar de som ar super mjuka (tank mogna hjortron) de har en klar kiwi smak, men betydligt mindre accidic.
 
Lite arg efter att dragselen visade sig näst intill omöjlig att få av stora killen. Skapade en tråd om det och nu ska jag duscha, sen laga mat, sen hinna jobba lite till innan jag blir för trött. Dessförinnan hade vi dock en ganska härlig joggingrunda. Whippishen verkade tycka det var riktigt livat att få springa i dragsele med mig som en trasa efter. Stora killen höll sig mest bredvid mig, vet inte om selen inte satt bra heller eller bara ovant. Funderar på att elda upp den 😡
 
Funderar på vad som händer OM det visar sig vara ryska robotar som slog ner i Polen. Isåfall har Ryssland attackerat NATO-territorium och att NATO inte skulle svara på något vis känns osannolikt även om det nödvändigtvis inte måste innebära en militär attack mot mål i Ryssland. Får väl se vad det är för värld man vaknar upp till imorgon :(
 
Konstaterar att det finns både för- och nackdelar med att kombinera fast anställning med timanställning. Några obokade dagar blev snabbt inbokade med annat och när den här veckan är slut kommer jag ha jobbat 9 av de senaste 10 dagarna, och den "lediga" dagen har jag ett 1 1/2 timme långt möte på jobbet så det blir ändå så att jag åker dit. Som tur är så är mötet direkt på morgonen, så då har jag resten av dagen fri iaf.

Jag är redan trött pga mycket jobb, men fördelen är att jag åtminstone kommer kunna bestämma att inte boka in massvis av pass hela nästa vecka också och då få lite ordentlig vila. För det kommer verkligen behövas...
 
Konstaterar att det finns både för- och nackdelar med att kombinera fast anställning med timanställning. Några obokade dagar blev snabbt inbokade med annat och när den här veckan är slut kommer jag ha jobbat 9 av de senaste 10 dagarna, och den "lediga" dagen har jag ett 1 1/2 timme långt möte på jobbet så det blir ändå så att jag åker dit. Som tur är så är mötet direkt på morgonen, så då har jag resten av dagen fri iaf.

Jag är redan trött pga mycket jobb, men fördelen är att jag åtminstone kommer kunna bestämma att inte boka in massvis av pass hela nästa vecka också och då få lite ordentlig vila. För det kommer verkligen behövas...
Det blir fort så. Innan man hunnit säga hoppsan jobbar en sju dagar i veckan har jag märkt. 😅 Eller dubbeljobbar. Jag gjorde pass på hotellet idag, kom hem och åkte sedan på privatstäd. Kom hem för typ en halvtimme sedan. Ingen ledig dag denna veckan.
Sätt gränser nu på en gång!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
14
· Visningar
618
Senast: em76
·
Mat Eftersom priset på bröd är helt galet och många av oss kämpar för att hålla hushållskassan i schack, så tänkte jag att vi kanske kunde...
9 10 11
Svar
202
· Visningar
6 921
Mat Vad brukar ni köpa för något med röd prislapp? Eller tar ni det som finns för att hålla nere matkostnaderna. För det mesta är det ju...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 517
Senast: AI62
·
  • Låst
Tjatter Håller på att fixa middag, det blev en lång arbetsdag idag. Katten har fått middag redan.
98 99 100
Svar
1 999
· Visningar
58 346

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp