Vad gör vi? Del CLXVI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ligger bredvid dottern som precis somnat för dagens första nap. Maken har precis åkt till jobbet och vi har spenderat morgonen och halva natten igår till att diskutera en befordran han fått. Jag är så stolt över honom, och hur bra han är på sitt jobb. Samtidigt är jag så obeskrivligt trött på den här hetsen. Jobba mer, tjäna mer, konsumera mer. När är det nog? När tar det slut? Jag ser hur några i vårt umgänge driver på det här och hur folk sugs med. Rikast vinner.

Han tackade nej i morse. Pengar kommer och går, barnen är bara små en gång. Jag är lättad, men samtidigt ledsen över den verklighet som någonstans blev så påtaglig i den här diskussionen. Vad håller vi människor på med? Nej, nu fick jag ett stort begär av att sticka till landet. Snart är flytten klar. Då ska jag iväg och andas frisk luft och elda.

Har som tur inget umgänge kvar som driver det, kanske är åldern? Jag lever kanske i en bubbla men tycker det är många som istället funderar på att jobba lagom (alltså helst mindre än heltid), konsumera mindre och hitta annat än konsumtion för meningsfullhet. Konsumtionen skaver mer än den jagas i min närhet, men å andra sidan kanske bubblan blir sån?. Den där karriärhetsen pågår i periferin, i någon liten utsträckning - eller så är det jag som är så ointresserad att jag inte riktigt lägger märke till den längre. Jag tänker att jag gav upp den sådär för 15+-talet år sedan när andra livsval gjordes och gjorde mig av med det lilla i spekulationstillgångar som också fanns och investerade dem i mer jordnära tillgångar. Handen på hjärtat var jag inte en karriärist då heller utan har helt egoistiskt haft privilegiet att kunna och valt att arbeta med det jag tycker är roligt och också tackat nej till mer än en befordran/jobbyte som inte låtit kul annat än pengarna i lönekuvertet.

Jag tror att din man tackade ja till en befordran i insikt genom att tacka nej. Det kommer att vara mycket mer värt på sikt än just den här befordran, på så många plan. Jag säger nog grattis!
 
Älskade underbara Megara, kan du sluta väcka mig en halvtimme innan klockan ringer genom att slicka, kurra och äta hår? Du dör inte av att äta frukost en halvtimme senare. Att du sedan efter din frukost belåtet kryper in under duntäcket, gosar in dig och somnar medan jag springer omkring och borstar tänderna samtidigt som jag gräver efter jeans är lite extra surt.
 
Har som tur inget umgänge kvar som driver det, kanske är åldern? Jag lever kanske i en bubbla men tycker det är många som istället funderar på att jobba lagom (alltså helst mindre än heltid), konsumera mindre och hitta annat än konsumtion för meningsfullhet. Konsumtionen skaver mer än den jagas i min närhet, men å andra sidan kanske bubblan blir sån?

Det beror nog mkt på umgänge snarare än ålder (obs min egen personliga teori).
Jag har aldrig upplevt det i min närhet. Däremot en gång på en tillställning med lite andra typer av människor än jag annars umgås med så var det ngn som undrade om jag inte hade ngt ”riktigt jobb” 😅
 
Brr, för nästan första gången känns det verkligen som vi är på väg in i vinter. Såg iofs några tappra blåa blommor i en rabatt men det blåser kallt och är sådär lagom rått.
 
Chefen kom o undra hur det står till hemma då han tycker jag varit mycket sjuk detta året. Förklarade att efter covid verkar jag bli förkyld stup i kvarten men tror inte han köpte det. Han började prata om att gå o prata med någon om jag har det jobbigt hemma eller så, jag nekade då allt faktiskt är bra hemma. Nu kommer jag ju inte våga sjukskriva mig igen om jag blir förkyld :o
 
Nackspärr, träningsvärk i hela kroppen (inte konstigt efter styrketräning 2 timmar fredag, 2 mil löpning lördag, bodypump söndag, ridlektion i går)
Samtidigt mensvärk i hela kroppen.
Trött. Hjärnan har dock börjat lugna sig en aning och jag ser fram emot att allt ska ta slut nån gång så jag kan vara normal.

Men jag får åka till stallet och rida i dag igen. Inte optimalt för min kropp och ork, men bra för min dumma hjärna.
 
Chefen kom o undra hur det står till hemma då han tycker jag varit mycket sjuk detta året. Förklarade att efter covid verkar jag bli förkyld stup i kvarten men tror inte han köpte det. Han började prata om att gå o prata med någon om jag har det jobbigt hemma eller så, jag nekade då allt faktiskt är bra hemma. Nu kommer jag ju inte våga sjukskriva mig igen om jag blir förkyld :o
Svenska covidföreningen har ett bra infomaterial som vänder sig bl.a. till arbetsgivare med information om episodisk påverkan på arbetsförmåga efter covidinfektion samt vad arbetsgivaren kan göra som stöd. Postcovid är ett så himla stort paraply med allt från just att bli förkyld ofta till extremt funktionshindrande tillstånd. Hoppas du får gehör.
 
Jag har äntligen fått träffa alla våra flyktingdjur från Ukraina idag! :heart Vanligtvis jobbar jag inte på den våningen i hotellet, men det var så kul efter att ha sett dem på håll och hört om dem! Vi har just nu två katter och tre hundar - en samojed, en Russkiy toy terrier och en chihuahua.
Ena katten är lite ängslig, men jag fick klia under hakan på en gång och kände mig mycket hedrad. ^_^ Det är underbart att de kunnat rädda sina djur. Jag kan inte ens föreställa mig hur det måste kännas om en vore tvungen att lämna dem kvar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
1
· Visningar
194
Senast: em76
·
Mat Eftersom priset på bröd är helt galet och många av oss kämpar för att hålla hushållskassan i schack, så tänkte jag att vi kanske kunde...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
6 245
Mat Vad brukar ni köpa för något med röd prislapp? Eller tar ni det som finns för att hålla nere matkostnaderna. För det mesta är det ju...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 290
Senast: AI62
·
  • Låst
Tjatter Jag har städat halva dagen och var sedan till särbon på jobbet med lite hembakat till honom och hans kollegor. Kisse igår på TV-soffan:
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
60 805
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp