Vad gör vi? Del CLXXV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker att det är bra, då används inte mobiler på rasterna utan de leker och umgås med varandra.
Finns väl både fördelar och nackdelar :)
Jag kunde leta upp ett gäng kompisar som sprungit vilse totalt i skogen under orientering eftersom en av dem råkade ha mitt nummer och jag kunde skogen vi orienterade i som min bakficka. Gympaläraren stod handfallen eftersom han inte kunde kontakta dem och de skulle varit tillbaka för en sisådär 40 minuter sedan. Hittade dem och tog dem tillbaka till skolan, det regnade och var jävligt så alla kompisar frös ju som bara den. Reflekterade inte alls då över hur illa det kunde gått eller över att gympaläraren var väldigt mycket mer kass än jag visste. :angel:
 
Finns väl både fördelar och nackdelar :)
Jag kunde leta upp ett gäng kompisar som sprungit vilse totalt i skogen under orientering eftersom en av dem råkade ha mitt nummer och jag kunde skogen vi orienterade i som min bakficka. Gympaläraren stod handfallen eftersom han inte kunde kontakta dem och de skulle varit tillbaka för en sisådär 40 minuter sedan. Hittade dem och tog dem tillbaka till skolan, det regnade och var jävligt så alla kompisar frös ju som bara den. Reflekterade inte alls då över hur illa det kunde gått eller över att gympaläraren var väldigt mycket mer kass än jag visste. :angel:
Var det verkligen på mellanstadiet? Hittills har de enbart haft orientering i närområdet. Skog åkte vi till först i högstadiet.
 
Var det verkligen på mellanstadiet? Hittills har de enbart haft orientering i närområdet. Skog åkte vi till först i högstadiet.
Japp, vi orienterade i stort naturreservat (885 hektar) ca 1km från skolan. Banorna gick upp på berg, nerför stup, nära vattendrag och in i träsk etc. Själva händelsen med mina kompisar var nog i 4an eller 5an.
 
Japp, vi orienterade i stort naturreservat (885 hektar) ca 1km från skolan. Banorna gick upp på berg, nerför stup, nära vattendrag och in i träsk etc. Själva händelsen med mina kompisar var nog i 4an eller 5an.

Fast att du hade en usel gympa larare gor ju inte att mobil telefoner ar bra for alla barn att ha med sig. De allra flesta kommer aldrig i den situationen att de behover mobilen ... trots att jag kanner till ett fall i grann staden dar det var en himla tur att en 5te klassare hade en mobil ... men de allra flesta behover den inte och da ar det mycket battre att de far lara sig umgas med andra i skolan i stallet.
 
Fast att du hade en usel gympa larare gor ju inte att mobil telefoner ar bra for alla barn att ha med sig. De allra flesta kommer aldrig i den situationen att de behover mobilen ... trots att jag kanner till ett fall i grann staden dar det var en himla tur att en 5te klassare hade en mobil ... men de allra flesta behover den inte och da ar det mycket battre att de far lara sig umgas med andra i skolan i stallet.
Det har jag väl inte sagt något emot?
 
Äntligen- bättre sent än aldrig- att pärlan fick en biltvätt och även tvättpoletterna var dyrare än tidigare, som precis allt 😆. Passade på att dra in till stan för biltvätt, handla lite på systemet och CG när det vankas långt jobbpass imorgon 😊.

Passade på att storhandla (2500 med rabatten) till oss och djuren men då har vi tex smör och ost billigare ganska länge 😊. "Råkade" även köpa med glassbåtar som var lite billigare, "måste" ju testa hallon- och lakrits😍 och såklart vill ju sambon med ha lite glass (sandwisch) i frysen med ju, klart billigare än att köpa styckvis! Och söta ungkatten dök ner i en av kassarna; kände garanterat doften av räkmacka jag lyxade till med till lunch innan jag åker till stallet 😊.
 
Finns väl både fördelar och nackdelar :)
Jag kunde leta upp ett gäng kompisar som sprungit vilse totalt i skogen under orientering eftersom en av dem råkade ha mitt nummer och jag kunde skogen vi orienterade i som min bakficka. Gympaläraren stod handfallen eftersom han inte kunde kontakta dem och de skulle varit tillbaka för en sisådär 40 minuter sedan. Hittade dem och tog dem tillbaka till skolan, det regnade och var jävligt så alla kompisar frös ju som bara den. Reflekterade inte alls då över hur illa det kunde gått eller över att gympaläraren var väldigt mycket mer kass än jag visste. :angel:
Är det inte rejäl skillnad mellan att orientera i okänd skog vs vara i klassrummet och på skolgården??
 
Var det verkligen på mellanstadiet? Hittills har de enbart haft orientering i närområdet. Skog åkte vi till först i högstadiet.
På min tid rantade vi (lärarledda) året runt i skogen redan på lågstadiet och på frifot från mellanstadiet.
Orientering/terränglöpning/vandringar under barmarkssäsong och på skidor över vintern. Kidsen (-90 & -00-talet) likasamma.

Gissningsvis beror det en hel del på var i landet man bor och huruvida man bor på landet med skog inpå knuten eller i storstad, där riktigt storskog knappt existerar inom ens relativa närområdet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
686
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 076
Senast: Snubbelfot
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 608
Senast: YlvaG
·
  • Artikel
Dagbok Postade två brev (överklagan till FK och AF), kostade 36 kronor kommer väl kosta det dubbla innan jag får rätt. Sedan gick jag in till...
Svar
0
· Visningar
306
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp