Vad gör vi? Del CLXXX

Status
Stängd för vidare inlägg.
D3C40D18-BF25-4C90-B496-28CFD90C26F9.jpeg


(Den betydligt mindre sexiga varianten av ovan sagda)
 
Funderar lite. Jag har aldrig gjort mammografi. Läste om bröst och klämde lite förstrött. Tycker jag hittat en knöl, läste mer och ser att den absoluta majoriteten är godartade och den är hård och ganska stor. Och cancertumörer är små, ibland mikroskopiska.

Vet inte om jag ska ringa och kolla om jag kan komma eller göra det nästa år när jag kallas igen. Alltså den känns för det mesta och sedan tycker jag den är lite svår att klämma 'fram'
såg att du har gjort det
 
Funderar lite. Jag har aldrig gjort mammografi. Läste om bröst och klämde lite förstrött. Tycker jag hittat en knöl, läste mer och ser att den absoluta majoriteten är godartade och den är hård och ganska stor. Och cancertumörer är små, ibland mikroskopiska.

Vet inte om jag ska ringa och kolla om jag kan komma eller göra det nästa år när jag kallas igen. Alltså den känns för det mesta och sedan tycker jag den är lite svår att klämma 'fram'
Det finns en generell och ABSOLUT regel.

ALLA knölar ska kollas.
Vad majoriteten har eller vad det står på div websidor spelar ingen roll, det finns en mängd olika bröstcancersorter.

Kolla!

/tanten - som haft bröstcancer.
 
Här kan man gå direkt via bröstmottagningen. Vad skall vc göra.
En läkare på vc känner igenom brösten och kan avgöra om det känns som en tydlig knöl, om ev köl är på ett visst mer eller mindre sätt eller om den verkar mer eller mindre farlig samt även i förekommande fall kan begära ytterligare undersökningar när patienten ändå är där, så att mammografienheten kan prioritera remisserna så de där vc bedömer är mer akut får komma först på mammografi, istället för att det blir en blandad kö där även "bara" oroliga står med, som kanske inte ens har knöl utan bara "tycker sig ha" (vanligare än man tror). Vården är och bör trots allt prioriteras efter allvarlighetsgrad och vem som behöver den bäst för tillfället så att inte de med bröstcancer hamnar långt bak bakom de som är oroliga och inte har någon vidare knöl/bara bröstvävnad som känns lite mer.
Remiss får man alltid, alla knölar och all oro ska tas på allvar, men ett första besök på vc kan vara lugnande ifall läkaren där kanske inte ens känner någon knöl eller liknande.
 
Slötittar på sändningarna från Falsterbo och känner mig lite deppig. Egentligen skulle jag ha suttit på en vin & negroni-bar och snackat strunt med en vän just nu, men eftersom jag helt oförklarligt haft jätteont i magen hela dagen var det bara att ställa in. Magontet har äntligen släppt vilket är skönt, och lika skönt är det att det inte verkar bli något mer av det (jag är annars expert på att både få magsjuka och inbilla mig att jag fått magsjuka), men det var inte direkt den här inledningen på helgen som jag hade hoppats på 🙄 Ja ja, jag får vara tacksam för att det finns lite trevlig ridsport att titta på i alla fall! Ska försöka komma på något mag-snällt att äta snart också, har bara ätit två skivor vitt bröd idag men nu börjar aptiten och hungern göra sig påmind :up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler Bonusdottern har pratat massor om att bädda och göra mysigt i studsmattan nån fin sommarkväll. Jag tänkte överraska henne med filmmys i...
Svar
0
· Visningar
158
  • Låst
Tjatter Matte har sjukstuga och Isis leker klätterapa.
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
66 646
Övr. Hund Ena hunden 13,5 år krafsar sönder mina mattor när han bäddar. Jag börjar undra om han inte vill ha något mjukare att ligga på och att...
2
Svar
27
· Visningar
2 187
Senast: SiZo
·
  • Låst
Tjatter Jag lagar mat och undrar när katten tänker komma in. Sådär såg hon ut när hon (st)jälpte mig bädda!
99 100 101
Svar
2 014
· Visningar
75 276

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp