Vad gör vi? Del CXI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tvillingsjälar? :rofl: :rofl:

Nu tänker jag på när pappa hade övertalat mig ut för att övningsköra, vi hade bara kört några få gånger innan och jag tyckte att det var läskigt med allt som heter fart. Pappa tyckte i alla fall att det var dags att gå vidare till motorvägskörning, trots att det hade börjar ösregna. På motorvägen låg en vit skåpbil bakom oss och precis när jag hade kommit upp i "rätt" hastighet och tyckte att det gick okej och att jag hade mer koll på vad jag gjorde fick den vita skåpbilen bakom för sig att köra om. Det tog inte många sekunder så hade han kört om och slängt sig in några få meter framför oss och bromsat rejält för ingen anledning (givetvis utan blinkers, jag var naiv och tänkte att alla alltid använde blinkers - det hade pappas kompis (körskolelärare) bankat in i huvudet på mig sommaren innan). Pappa blev rätt förbannad och sa en noga utvald ramsa bestående av svordomar, sedan sa han "du borde köra om honom nu och tuta på honom och glöm för sjutton inte att peka finger åt honom också" :D (vilket jag givetvis inte gjorde)

Även om vi (jag) inte orsakade en olycka så vill jag inte påstå att det gick något bra heller. Men jag kan ju säga att jag övningskört med mamma och pappas kompis efter det istället :angel:

Det låter bra... för att göra som din pappa sa i det läget är farligt. Jag lärde mig hur man inte kör av min morfar (han absolut HATADE husvagnar och skulle om till varje pris...). Han lärde oss äldre kusiner att svära också... en bieffekt av att åka på bilsemester med honom :D
 
Och jag anser att det är ett farligt körbeteende att ligga 20 km under laglig hastighet när det inte är befogat.

Den som gör det valet lär ju tycka att det är befogat. Och man vet ju i ungefär vilka väglag folk väljer att köra långsammare än högsta tillåtna, så det är ju lätt att planera sin egen körning efter det.
 
Och jag anser att det är ett farligt körbeteende att ligga 20 km under laglig hastighet när det inte är befogat.
Det är just det här med "befogat" som jag tycker är väldigt, väldigt svårt att bedöma så jag känner mig skyldig till att vara en sådan som kanske kör långsammare än vad som är befogat ibland. Väglaget här kan ofta vara otroligt svårbedömt. Är det blött? Är det is? Jag kör inte för sakta med flit, men känner jag mig tveksam till om det är halt eller inte så saktar jag ner.
 
Den som gör det valet lär ju tycka att det är befogat. Och man vet ju i ungefär vilka väglag folk väljer att köra långsammare än högsta tillåtna, så det är ju lätt att planera sin egen körning efter det.

När majoriteten av omgivande trafikanter inte gör det valet kanske man ska börja fundera på om man verkligen behärskar bilen eller kanske låta den stå helt i vissa väder.
 
Det är just det här med "befogat" som jag tycker är väldigt, väldigt svårt att bedöma så jag känner mig skyldig till att vara en sådan som kanske kör långsammare än vad som är befogat ibland. Väglaget här kan ofta vara otroligt svårbedömt. Är det blött? Är det is? Jag kör inte för sakta med flit, men känner jag mig tveksam till om det är halt eller inte så saktar jag ner.

Ja, det kan vara svårbedömt och tro mig, jag saktar definitivt ner om jag är minsta tveksam. Men som jag skrev ovan, om majoriteten av övriga bilister gör ett annat val kanske man får ompröva sin körning. Fortfarande, det är inte halt om det skvätter om däcken... och hör/känner man inte att det skvätter så ska man inte köra bil alls. Plus att de större vägarna är saltade till döds... även om det sjunker till nollan på bilens termometer betyder det inte det blir halt på sekunden. Speciellt inte på en översaltad väg.

Sedan kan jag också tala om att bilens termometer är inte alls så tillförlitlig... det kan vara ett spann på 5 grader på samma ställe.
 
Jag är sjukt deppig, och embracear det med att läsa Camus essä The Myth of Sisyphus, ska det vara så ska det vara liksom.

Är som Requiem och lunginflammation... men det kommer vända även för dig!

Jag dansar fram till denna nu:

52680908-7EB5-4A48-9B02-27EC196F5C5B.png
 
Är som Requiem och lunginflammation... men det kommer vända även för dig!

Jag dansar fram till denna nu:

Visa bifogad fil 43563
Haha, nu tror jag kanske inte att dagen då jag dansar till just Kikki Danielsson kommer komma, men kanske typ den här som jag tycker är sjukt lustig (jag menar, det är ju lite av ett under att någon får för sig att det här, det blir en riktig stänkare till låt! haha):
 
Jag är helt slut. Tömd på energi och bara ligger. Det har varit uppochner på jobbet med vissa saker som jag borde strunta i men vill ju vara morsa åt alla ibland. Det plus jul nyår 50 årsdag räckte för att ta slut. Och imorgon är det jobb igen. Då börjar en ny chef som jag lovat högsta chefen att vara stöd och bollplank åt. Tjohej!!!!! Eller inte.
 
Det låter bra... för att göra som din pappa sa i det läget är farligt. Jag lärde mig hur man inte kör av min morfar (han absolut HATADE husvagnar och skulle om till varje pris...). Han lärde oss äldre kusiner att svära också... en bieffekt av att åka på bilsemester med honom :D
Jag vet faktiskt inte om han var seriös med det han sa eller inte, men jag anser i alla fall inte att det är ett trevligt beteende. Plus att det tar fokus från att köra bilen. Han vet ju att jag har svårt för att förstå skämt och om uppmaningar är på riktigt eller skämtsamma, så på det sättet tänker jag att han var seriös; annars skulle han inte sagt det. Men samtidigt borde han veta att det inte är ett lämpligt beteende plus att han själv inte gör sånt (däremot kan det hända att hans syster gör det...).

Min pappa lyckades sluta svära lagom tills jag kom. Några år senare kom min bror och då började han svära igen. Min bror var busig från att vi hämtade honom och alla hans "bus" var inte alltid roliga så då hände det att det kom en och annan svordom. Sedan har det blivit fler och fler av dem med tiden :D
 
Jag vet faktiskt inte om han var seriös med det han sa eller inte, men jag anser i alla fall inte att det är ett trevligt beteende. Plus att det tar fokus från att köra bilen. Han vet ju att jag har svårt för att förstå skämt och om uppmaningar är på riktigt eller skämtsamma, så på det sättet tänker jag att han var seriös; annars skulle han inte sagt det. Men samtidigt borde han veta att det inte är ett lämpligt beteende plus att han själv inte gör sånt (däremot kan det hända att hans syster gör det...).

Min pappa lyckades sluta svära lagom tills jag kom. Några år senare kom min bror och då började han svära igen. Min bror var busig från att vi hämtade honom och alla hans "bus" var inte alltid roliga så då hände det att det kom en och annan svordom. Sedan har det blivit fler och fler av dem med tiden :D

Vi ska inte gå in på hur gräslig förare min äldsta moster var. Det var ingen picknick att åka bil med mamma heller även om hon körde bättre än moster... :crazy:

Min mormor (som tog körkort på äldre dagar) stod och varvade deras Saab 90 vid rödljusen... hon körde INTE lugnt! :rofl: sedan var det väl inte direkt säkert heller men hon hade inga problem med självförtroendet, hon körde definitivt inte ängsligt :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Jag har en liten gård med gamla åkrar med öar av sten här och där. Har upptäckt att den största ön är full av skräp: glas och porslin...
Svar
5
· Visningar
656
Senast: skogaliten
·
Anläggning Hej! Vi har en ganska plan yta hemma på vår gård där vi tänkt göra en lite budget versions paddock så småningom det enda är att det är...
Svar
4
· Visningar
857
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 411
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 277

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Osäker Ponny
  • Häst
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp