Vad gör vi häst-edition del 1

Precis varit i stallet och gett B sin dagliga dos metacam och handpromenerat henne i 20 min. Hittade henne med denna bulan i hagen... oklart vad hon hittat på men den verkar inte ömma trots att jag klämde rätt ordentligt, ingen hälta eller obehag.

20230611_150747.jpg
 
När man redan har 10 grimmor (8 tyg, en i läder och en repgrimma) till EN häst behöver man verkligen en 11e...Njae kanske inte men grimmor är hästens mest personliga pryl enligt mig och när jag hittade en helt ny med texten "sweetheart 🩷" som jag fick för bara 30 kr på tradera kunde jag inte låta bli 😇😍🥰.
Idag fick det bli en gräsbetarpromenix med både min pålla och hagkompisen då klockan drog iväg efter att jag pysslat i stallet 😊. Plockade iordning vid boxen; kastade den gamla slitna och genomdammiga (boxgaveln är ju precis nedanför nedkastluckan) regnkappan och plockade om lite i sadelkammaren så "bara" fem grimmor hänger vid boxen (2 lättillgängligt vid boxdörren och 3 på gaveln) och resten där inne 😄.
#nisomvetnivet
 
En sommarhäst jag hade för länge sen, en islänning/shetland, svartskäck lite äldre valack äääääälskade Coca cola 😅🥰
Kan inte möjligt hetat Pelle? Min familj hade sådan korsning en gång i tiden med den färgen, och vet om Pelle hade en halvsyskon som hette nått på B tror jag.
 
Var sugen på att fortsätta träna på "grinden" på ridbanan utöver lite trav- och galopparbete och allt gick så bra 🤩 så vi nöjde oss med högst en halvtimme och red ut avslutningsvis en liten sväng längs grusvägen (minst mygg...)och kunde ju inte låta bli att galoppera lite på hemvägen med 😍, härlig kväll I stallet 🥰.
 
Ikväll blev det lite mys utanför hagen med lite mash och gotti. Han var riktigt kelig idag. Imorgon blir det att testa rida bettlöst barbacka igen och även testa in halsring på honom. 🤩
 
Ikväll blev det bettlöst och halsring. Han lyssnade sådär i början pga åringen longerades och busade runt samt att vi även hade åskådare som gick förbi. Men överlag bra reaktion från Halle på första gången med halsring. Efter 10 minuter satt hjälperna någorlunda och jag har märkt att min fjording är väldigt känslig för hjälperna och det är otroligt kul att se poletten ramla ner för honom i varje moment vi gör. Det är magiskt.

Hade det bettlösa alternativet som en liten livrem men försökte att endast använda halsringen. Känner mig överlycklig 😍
(Och ja, käkremmen är nära ögat, kollar på andra alternativ av grund träns alt pannband.)
20230613_195454.jpg
 
Ikväll blev det bettlöst och halsring. Han lyssnade sådär i början pga åringen longerades och busade runt samt att vi även hade åskådare som gick förbi. Men överlag bra reaktion från Halle på första gången med halsring. Efter 10 minuter satt hjälperna någorlunda och jag har märkt att min fjording är väldigt känslig för hjälperna och det är otroligt kul att se poletten ramla ner för honom i varje moment vi gör. Det är magiskt.

Hade det bettlösa alternativet som en liten livrem men försökte att endast använda halsringen. Känner mig överlycklig 😍
(Och ja, käkremmen är nära ögat, kollar på andra alternativ av grund träns alt pannband.)
Visa bifogad fil 121205
Sidostycket väl?! Jag ser ingen käkrem ?! Min fråga: känns tränset/huvudlaget stabilt utan den remmen? Nyfiken fråga 🤗
 
Saknar min lilla fjording! Är på tjänsteresa så jag får inte se henne förrän på torsdag igen.
Red ett dressyr pass i ridhuset i går innan jag åkte och hon gick så otroligt bra! Värmde upp länge i skritt på långa tyglar och bara kände av takten och styrde runt spåret och på diagonaler. Fortsatte i skritt när jag tagit tyglarna och red serpentiner med halter på medellinjen och efter ett tag trav med övergångar till skritt istället. Sedan lite skänkelvikning i skritt och så galopp i ett ganska friskt tempo med varvbyten via snett igenom flera gånger. Hon kändes mjuk och lyhörd nästan från början och jag fick till fina hörnpasseringar utan att behöva tjafsa med vänstersidan. Red lite skänkelvikningar i trav, men hon ville gärna spinga ifrån arbetet så det tog mig några upprepade avsaktningar till skritt för att förtydliga att det verkligen var sidvärts jag ville ha och till sist fick vi till några även i arbetstrav. Övergick sedan till galopparbete på serpentinbågar med försök till enkla byten vid medellinjen och detta gick riktigt bra! Avsaktning utan travsteg emellan och fattning direkt från skritt satt som en smäck när hon visste vad som skulle komma. Jag fick till några sekvenser med riktig härlig balanserad galopp i uppförsbacke. Det kändes som om hon tyckte detta var kul och vi körde på ett par varv med fyra serpentinbågar. Allt kändes liksom lätt och fluffigt. Sedan kom det in en häst i ridhuset som skulle kollas av veterinär så vi tog ett skrittpass en stund och red lite bogen in/öppna vilket också gick förvånansvärt bra utan mycket motstånd (hon kan vara otroligt svår att få in bogen på i vänster varv). När hästen gått ut återgick jag till galopp, men nu på volt med fattning vid A och efter ett varv minskning av volten, bara ett par varv och avbrott till skritt exakt vid A. Sedan travade jag av och böjde och stretchade ut halsen en stund. Sedan lite avsutten skritt ute och lite gräsätning.
 
Ja men just det de har väl ingen sån?! Jag är inte heller särskilt insatt i bettlöst 😄.
Nä, den jag köpte av en kompis hade ingen ganashrem heller. Men det är väl för att cross under tyglarna håller den på plats på något sätt.

Hur som haver är bettlöst riktigt roligt på sitt sätt 🤣🤩
 
Nä, den jag köpte av en kompis hade ingen ganashrem heller. Men det är väl för att cross under tyglarna håller den på plats på något sätt.

Hur som haver är bettlöst riktigt roligt på sitt sätt 🤣🤩
Okej, antagligen 😊.

Provat det en el två gånger, sidepull på min gamla fjord, det gick sådär 😆
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 544
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 547
Senast: Smulu
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 072
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
40 531

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp