Vad göra med för efterhängsen/na häst/ar?

psychogrrl

Trådstartare
Min häst går på lösdrift tillsammans med (just nu) 8 andra hästar.

Flocken består av:
4 hingstar, fyller 2 till våren
1 valack, 11-12 år
1 valack, 4 år
1 valack, fyller 3 till våren
1 valack, fyller 3 i höst

Den sistnämnda är ledare. Som ni förstår är han inte ledare pga sin visdom och erfarenhet utan med hjälp av maffiametoder. Min häst är bland de lägre i rang och går självklart undan för ledaren. Min pålle är valack (kastrerades i höstas) och fyller 4 till våren.

När jag kommer till lösdriften går jag oftast först (innan min häst iaf) och hälsar på ledaren. Beroende på situation, dag osv så har jag sedan honom som ett plåster (värre vissa dagar, bättre andra). Kanske det går att bli av med honom några stunder, men när jag ställer mig för att mysa med min pålle kommer ledaren fram, min pålle går undan och jag står där med ett plåster bredvid mig :smirk:

Om jag driver/motar bort honom blir han nästan mer angelägen om att komma till mig. Efter kanske en halvtimme-timme med bortmotningar förstår han vinken.

Det är inget problem i rangen mellan mig och denna grabb utan det är att han är så nyfiken och social som gör att han tvingar sig på en. Jag har nämligen börjat göra lite roliga saker med min häst och han blir då avundsjuk och vill ju göra samma sak. :smirk: Om jag ska ägna hela dagarna åt denna häst istället för min egen häst så kan jag ju lika gärna skita i att åka ut känns det som :smirk:

Någon som därför har något tips på vad jag kan göra annat än att mota bort honom, något så han fattar ordentligt (utan att han blir folkrädd då..). Nu börjar ju vårkänslorna titta in också och de är alltså extra stökiga, speciellt unghingstarna, men även denna grabb (han tror han är hingst).
 
Varför tar du inte ut din häst och aktiverar honom utanför lösdriften istället?
Då slipper du bekymret med störande hästar och dessutom riskmomentet med att komma emellan hästar som sparkar mot varandra.
Sen tycker jag personligen att hästens hem (box, lösdrift eller hage) ska vara en frizon från arbete för hästen, men det kan man ju ha olika synpunkter om såklart. :smirk:
 
Ja, det är ju det jag tänkt börja med nu. Först behövde jag dock få en tam häst...

Jag tycker dock det kan vara trevligt att stå och mysa med min häst i det fria utan att någon annan häst kommer och stör. De andra hästarna är väldigt trevliga, det är bara ledaren som är jobbig (på det sättet).

men tack för hjälpen :smirk:
 
Hm, jag tror nog att jag inte varit så värst hjälpsam. :o Missade den biten .... :D att ge tips alltså.
Kommer nu istället:
Jag brukar ta änden av ett grimskaft och snurra och samtidigt röra mig mot den hästen jag vill ha bort ifrån mig. Kroppshållningen jag har är att jag gör mig så stor som möjligt och att jag rör mig rakt mot hästen.
Brukar funka på de flesta hästar.
 
:D

Det är ungefär så jag gör och då blir jag av med honom i någon minut, max (om det inte är en "bra" dag, då fattar han första gången). Sen kommer han igen... De andra hästarna fattar ju direkt, men han är nog lite "skadad". När ägaren hämtade honom hos förra ägaeran anföll den här hästen. Därför vill jag ju inte mota bort honom för mycket så att han ser det som en utmaning heller. Är ju mest när han "utmanar" mig som jag tydligt visar att jag är högre i rang, men jag behöver ju inte utmana ödet och börja bråka med honom ;)

Idag var det dock något bättre, nu var han efterhängsen efter de andra hästarna istället ;) Det går som sagt i vågor. Igår hade han varit jobbig ett par dagar och det var väl därför jag skrev tråden, för att jag var less..

Men idag var en underbar dag! :love: Härligt väder (vår tyckte fåglarna och hästarna, korna likaså), hästarna inte alls jobbiga och min pålle jätteduktig när vi för första gången var utanför stängslet :)

Hmm, Leslie Desmond kommer ju hit i mars, men då ska jag nog inte på kursen, så får fråga henne vad hon tycker man ska göra i april istället..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 098
Senast: Twirro
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 126
Senast: AbCdE
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 031
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 763

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp