Bukefalos 28 år!

Vad göra mot synliga revben?

Joosiss

Trådstartare
Hej, jag behöver lite tips och råd angående mitt sto vars revben syns. Hon är inte undernärd eller tunn, hon har fin rumpa och hals. Fri tillgång till grov och så ger jag henne ca 6 dl kraft med extra protein + rapsolja varje dag. Funderade på mask men hon är så fin och blank i pälsen så tror inte det kan vara det. Men vi ska kolla mask ändå.
Hon har fin muskulatur och är mage. Matar på henne ordentligt men det vill liksom bara lägga sig under och inte på sidorna. Ser illa ut.
Kan tillägga att det är arabkorsning med halvblod. Inte så grov men grövre än en renrasig arab. Hon är som sagt i fint hull annars, hade hon varit undernärd hade det ju visat sig på rumpa och hals också. Vilket det inte gör, hon är fin.
Pigg och glad, villig till det mesta.
Tips mottages:)
 
Utan att se din häst eller veta mer om vad den egentligen får att äta, så är regeln att om hästen är tunn på sidorna så har foderstaten för lite energi och om den är tunn på ovansidan är det för lite protein i den. Så av din beskrivning verkar det som om hästen har för lite energi i sin foderstat.
För att kunna säga om det stämmer så måste man veta värdena på både grovfoder och kraftfoder och inte bara att hon får fritt resp 6 dl av det.
 
Har du möjlighet att släppa i en hage med gräs? Just nu innehåller gräset allt som din häst behöver och det är gratis :)
 
Har du möjlighet att släppa i en hage med gräs? Just nu innehåller gräset allt som din häst behöver och det är gratis :)
Fast det var nog en sanning med modifikation, gräs är inte samma överallt och vad det innehåller skiljer sig vitt mellan olika platser. Om man inte vad ens eget gräs innehåller så kan man inte kategoriskt säga att gräset innehåller allt vad hästen behöver, på samma sätt som hö skiljer sig väldigt mycket. Det är inte heller säkert att kvoterna blir rätt i förhållande till vad hästen behöver.
 
Fast det var nog en sanning med modifikation, gräs är inte samma överallt och vad det innehåller skiljer sig vitt mellan olika platser. Om man inte vad ens eget gräs innehåller så kan man inte kategoriskt säga att gräset innehåller allt vad hästen behöver, på samma sätt som hö skiljer sig väldigt mycket. Det är inte heller säkert att kvoterna blir rätt i förhållande till vad hästen behöver.
Det har du helt rätt i men faktum kvarstår att våra hästar är gjorda för att äta gräs och om jag hade haft en häst som behövde gå upp i vikt hade jag släppt den på gräs, sedan kanske man behöver komplettera om hästen fortfarande inte går upp i vikt. Även om betet räcker till täcka hästens behov nu så måste man ju alltid ha koll under säsongen eftersom betets innehåll ändrar sig efter säsong och väder.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 709
Senast: ufot
·
Hästvård Jag har en Welsh cob - Dponny som jag haft i ca 1år. När jag köpte henne så var hon inte i det bästa skicket muskelfattig & svankig -...
Svar
5
· Visningar
1 050
Senast: Smulan75
·
Foder & Strö Nu står jag inför problemet att hästen jag har fått hålla igen på varje grässtrå i vanliga fall går ner i vikt av sig själv. Han är...
Svar
16
· Visningar
2 052
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 023
Senast: fruxolisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp