Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@Anna: En del dagar vill man verkligen kunna reklamera![]()
Är det inte mitt i natten för dig nu?
Antingen ta bort den bilden där han rullar helt eller lägga den längre ner. Ha bilden där han står ute som första bild.Alla åldrar tyvärr. Vill ju bara hitta ett bra hem till honom och inte slösa bort tiden på idioter.
Antingen ta bort den bilden där han rullar helt eller lägga den längre ner. Ha bilden där han står ute som första bild.
Nä riktig vinter ska de va, hatar blask.Fast vid en riktig norrlandsvinter är det ingen is på vägbanorna![]()
Fast är det riktigt halt så kvittar det om man är tungt lastad eller tom, då är det halt oavsett. Det är det jag försöker säga, men det verkar inte riktigt gå hem. :/Precis som @athena_arabians säger så handlar det om tyngden på lastbilen, en tom lastbil får sämre grepp än en fullastad. Sen kan de absolut halka, våran grusbil som kör mycket sandning har vid flera tillfällen fått backat och sandat för att att inte åka i diket, snökedjor är också ett bra alternativ om det är riktigt eländigt. Vi har mycket körning på små vägar och timmervägar så våra chaufförer är vana att dels bedöma väglaget och delas hantera det men ändå går det på tog ibland men då i låg hastigheter som visserligen kan vara besvärliga att lösa men aldrig någon fara för människor. Men maken har som ex åkt hjullastare i 1 timme med full skopa flis för att kunna skapa fäste och dra upp våran lastbil, vintrar som är hala brukar innebära väldigt mycket extra jobb...![]()
Men hur kommer det sig då att man ser fulllastade ekipage formligen "glida" i diket pga av halkan då? Enligt dig så skulle de ha bättre fäste för att de är tunga och inte glida av vägen, men de gör de ju ändå.Nja. Tyngden gör att ojämnheterna i de båda ytorna hakar i varandra bättre, dvs det behövs mer energi för att överkomma friktionen. När man beräknar friktionskraft är massan en faktor.
Kör på va ni vill, jag kommer aldrig köra mer med dubb, aldrig. Tycker det är skit, för det är så sällan de behövs på riktigt och skulle det nu bli så halt att jag inte tar mig fram med friktion, då får jag väl skaffa kedjor att lägga på bilen eller stanna hemma. Jag kan köra med friktion, men det är inte säkert att andra kan det.jag kör emellanåt på byvägarna härikring. Det kan vara ett flera cm tjock islager som "vägbana". Där hjälper inte friktionsdäcken alls. Jag hade sådana förra vintern och gled i sidled om vägen lutade och farten var för låg. Hur de var på våt is ska vi inte tala om....
De däck jag hade klarade dessutom inte mer än max minus 5 grader. Kallare än så och de fick bilen att gå ostadigt även rakt fram på frusen asfalt. Aldrig mer odubbat!