Vad gör ni? Del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Anna: En del dagar vill man verkligen kunna reklamera :wtf:

Ja, jag sa just det till en kollega - han skrattade gott ;)

Kan fortfarande inte bestämma om jag ska gå på skivstång ikväll och få ur mig lite ond energi, eller om jag ska se till att få väldigt mycket soffa i ryggen istället. Jag har ju redan tränat idag, även om det var ett kort pass... suck, att det ska vara så svårt ;)

Läser texterna till seminariet imorgon och känner mig fullständigt korkad, jag fattar ingenting! :( Tack och lov var jag inte ensam så vi ska hjälpas åt en stund före seminariet.

Blörk, trött och seg och wääääähhh... Men snart iväg till stallet, hoppas jag får lite energi då.

Är det inte mitt i natten för dig nu?

Inte mitt i natten, men det var ganska sent (9-10 tiden) innan jag var klar. Och bast av allt var att det faktiskt var mycket interessanta forelasningar. Och det ar inte KLOKT vad mycket vi tar for givet for att "folk sager" nar det galler hundar, men dar det inte finns nagot riktigt "research" eller de research som finns har fatt en "fri tolkning" och inte langre halls innom ramen for studien i fraga.

Är så irriterad. Nu är vi inne på en månad snart, lägenheten är inte klar. Och idag dök hantverkaren inte upp. Lovely. Nu ska jag äta korv med bröd, frossa!

Precis som @athena_arabians säger så handlar det om tyngden på lastbilen, en tom lastbil får sämre grepp än en fullastad. Sen kan de absolut halka, våran grusbil som kör mycket sandning har vid flera tillfällen fått backat och sandat för att att inte åka i diket, snökedjor är också ett bra alternativ om det är riktigt eländigt. Vi har mycket körning på små vägar och timmervägar så våra chaufförer är vana att dels bedöma väglaget och delas hantera det men ändå går det på tog ibland men då i låg hastigheter som visserligen kan vara besvärliga att lösa men aldrig någon fara för människor. Men maken har som ex åkt hjullastare i 1 timme med full skopa flis för att kunna skapa fäste och dra upp våran lastbil, vintrar som är hala brukar innebära väldigt mycket extra jobb... :cautious:
Fast är det riktigt halt så kvittar det om man är tungt lastad eller tom, då är det halt oavsett. Det är det jag försöker säga, men det verkar inte riktigt gå hem. :/

Nja. Tyngden gör att ojämnheterna i de båda ytorna hakar i varandra bättre, dvs det behövs mer energi för att överkomma friktionen. När man beräknar friktionskraft är massan en faktor.
Men hur kommer det sig då att man ser fulllastade ekipage formligen "glida" i diket pga av halkan då? Enligt dig så skulle de ha bättre fäste för att de är tunga och inte glida av vägen, men de gör de ju ändå.

jag kör emellanåt på byvägarna härikring. Det kan vara ett flera cm tjock islager som "vägbana". Där hjälper inte friktionsdäcken alls. Jag hade sådana förra vintern och gled i sidled om vägen lutade och farten var för låg. Hur de var på våt is ska vi inte tala om....

De däck jag hade klarade dessutom inte mer än max minus 5 grader. Kallare än så och de fick bilen att gå ostadigt även rakt fram på frusen asfalt. Aldrig mer odubbat!
Kör på va ni vill, jag kommer aldrig köra mer med dubb, aldrig. Tycker det är skit, för det är så sällan de behövs på riktigt och skulle det nu bli så halt att jag inte tar mig fram med friktion, då får jag väl skaffa kedjor att lägga på bilen eller stanna hemma. Jag kan köra med friktion, men det är inte säkert att andra kan det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Dödstrött pga allergi och allergimedicin men vilket ljuvligt väder det var igår! Inte lika trevligt idag men uppehåll ännu så jag ska... 87 88 89
Svar
1 775
· Visningar
62 818
Senast: Mia_R
·
Tjatter Någon mer som har någon gammal trotjänare du vill hedra? Jag har min 2000kr laptop från 2014 som har fått nya plåster och en spjäla så... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 357
Senast: Hermelin
·
Kropp & Själ Jag var och lämnade prover i slutet på januari pga min ME-diagnos. I slutet på förra veckan signerades mina provsvar av läkare, dock...
Svar
8
· Visningar
680
Senast: corzette
·
  • Låst
Tjatter Katten njöt i solen tidigare idag (jag njöt av den utomhus). 99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
68 733