Vad gör vi? CCXXX

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Verkligheten vi nu lever i är inte byggd för gravt synskadade och blinda, det krävs nästan att det ska vara ett hushåll där den ena inte är synskadad. Jag fick just en idè om kastruller och stekpannor för synskadade, inbyggt element som en vattenkokare och isolerade undertill så dom kan stå på vilken plan yta som helst, det är ju ingen utopi att konstruera detta för kan man konstruera ett våffeljärn, en smörgåsgrill och liknande som kan stå var som helst kan man konstruera en kastrull och stekpanna på samma sätt.
Nej det är den inte, men det har många svårt att förstå... tyvärr. Enkla saker blir svåra, kan se enkla ut när jag gör det, men tar mycket energi eftersom det krävs mycket fokus osv. Här i Nyköping klagar man HÖGT över att en del rondeller tas bort och det byggs trafikljus istället. Jag är dock glad för det för jag har aldrig varit nära att bli påkörd så många gånger som här, och då har jag rört mig i många större städer, tex mitt i Malmö. Skillnaden är trafikljus. Det fungerar i stora Malmö men här kommer det visst bli kaos enligt folk som kör bil. Sorgligt.

Jag bor i en bra lägenhet byggt enligt handikappanpassad standard och trivs med det, men just spisen är en källa till trubbel, så varför inte försöka få en bostadsanpassning när jag ändå tycker att det borde gå? Och när det faktiskt finns talande spisar till blinda/synskadade? Men vi får se vad kommunen svarar. Antagligen nej. Tänkte överklaga då.

Jobbat klart för idag - nu jäklar ska jag hem och kånka paket (blir några vändor pga stort och tungt).

Nej det är den inte, men det har många svårt att förstå... tyvärr. Enkla saker blir svåra, kan se enkla ut när jag gör det, men tar mycket energi eftersom det krävs mycket fokus osv. Här i Nyköping klagar man HÖGT över att en del rondeller tas bort och det byggs trafikljus istället. Jag är dock glad för det för jag har aldrig varit nära att bli påkörd så många gånger som här, och då har jag rört mig i många större städer, tex mitt i Malmö. Skillnaden är trafikljus. Det fungerar i stora Malmö men här kommer det visst bli kaos enligt folk som kör bil. Sorgligt.

Jag bor i en bra lägenhet byggt enligt handikappanpassad standard och trivs med det, men just spisen är en källa till trubbel, så varför inte försöka få en bostadsanpassning när jag ändå tycker att det borde gå? Och när det faktiskt finns talande spisar till blinda/synskadade? Men vi får se vad kommunen svarar. Antagligen nej. Tänkte överklaga då.
Bara en nyfiken undran, skulle en induktionshäll funka bättre för dig? Tänker att det då inte spelar någon roll var man placerar kastrullen och det är kastrullen som värms upp, inte hällen, så hällen blir inte lika varm som en spishäll 🤔

Dock så får man ju köpa nya kastruller och stekpannor om man inte redan har såna som funkar till det... 😬

Bara en nyfiken undran, skulle en induktionshäll funka bättre för dig? Tänker att det då inte spelar någon roll var man placerar kastrullen och det är kastrullen som värms upp, inte hällen, så hällen blir inte lika varm som en spishäll 🤔

Dock så får man ju köpa nya kastruller och stekpannor om man inte redan har såna som funkar till det... 😬
Jag har en induktionshäll :) Den fungerar delvis sämre än glashäll då glashällens plattor lyser rött när de är igång, induktionshällen ser man inte vara igång. Plattorna fungerar inte så bra om pannor eller kastruller står fel på, att koka vatten funkar ju om grytan står halvdant på, men det tar tid, men att steka kött blir automatiskt ostekt på vissa ställen och välstekt på andra osv. Eftersom man inte heller ser när en platta är igång är det lätt att bränna sig på dem eller som jag så ofta gör, sätta igång fel platta, är det då en tom kastrull blir det tjurigt.

Jag lägger ner mer tid på att krångla med spisen än att egentligen laga mat.... :o

Jag tillhör vgregionen. Mitt inlägg var ingen kritik mot personalen jag är helt övertygad om att de gör så gott de kan med de knappa resurser de har. Jag jobbar själv i offentlig verksamhet och har full förståelse för att resurserna som tilldelas är helt otillräckliga för verksamheten. Mitt inlägg var mer en allmän undran om det fanns någon tidsgräns för journalföring..
Bor i region Sthlm och går på vårdcentral (privat) där anteckningarna kan skrivas samma dag men de dyker inte upp på
1177 förrän tidigast efter 14 dagar om de inte signeras direkt (då syns det direkt) pga inställning de själva lagt in. Osignerade dyker alltid upp först efter 14 dagar från besöksdatumet.

Hos neurologen (via regionen) dyker de oftast upp inom några dagar upp till en vecka och hos psykiatrin (PRIMA) alltid samma dag.
Så kan tänka mig det är lite olika.

Ledig onsdag! Skulle röja i förrådet men hux flux var det en massa gubbar i min trädgård (läs hyresvärden + några andra löst folk) och körde grävmaskiner och lastmaskiner och jag vet inte allt. Då vill jag inte vara ute eftersom min hyresvärd verkligen är sinnebilden av ovettig människa.
Dessutom, är det inte rimligt att man meddelar sin hyresgäst att man ska köra stora maskiner i trädgården? Liksom ett sms "Hej, idag gräver vi igen hålen i gräsmattan. Vi planerar jobba mellan x och y." ? I min värld är det liksom en självklar grej, men tydligen inte.

Nå, inget förrådsfix för mig med andra ord. Fick lite gjort inne istället, men det var inte alls lika tillfredsställande för min hjärna som det jag hade planerat.

Nu bakar jag bröd, för det är bra för själen med ett hem som luktar nybakat. :D

Jag har en induktionshäll :) Den fungerar delvis sämre än glashäll då glashällens plattor lyser rött när de är igång, induktionshällen ser man inte vara igång. Plattorna fungerar inte så bra om pannor eller kastruller står fel på, att koka vatten funkar ju om grytan står halvdant på, men det tar tid, men att steka kött blir automatiskt ostekt på vissa ställen och välstekt på andra osv. Eftersom man inte heller ser när en platta är igång är det lätt att bränna sig på dem eller som jag så ofta gör, sätta igång fel platta, är det då en tom kastrull blir det tjurigt.

Jag lägger ner mer tid på att krångla med spisen än att egentligen laga mat.... :o
Fast du bränner dig ju inte på en induktionshäll om du inte har en kastrull eller stekpanna på den, den blir ju inte varm utan slår av? :confused:

Hemma. Handlat paprika till ratatouille som jag tänker laga i helgen. Katten vill ha mat. Om jag ger henne det nu så ska hon definitivt inte få mer senare ikväll.

Fast du bränner dig ju inte på en induktionshäll om du inte har en kastrull eller stekpanna på den, den blir ju inte varm utan slår av? :confused:
Den blir varm när det är något på och när det som är på inte står exakt på bränns det där plattan är, när jag tagit bort det bränns det fortfarande tills den stängs av och en kort stund efter. Det är inte alltid lätt att komma ihåg, reflektera över och fokusera ordentligt så när det inte syns att plattan är igång är det lättare att bränna mig. I övrigt är problemet med just bränna inte det som är störst. Det är att använda spisen, rätt platta igång, kastruller på rätt platta, exakt på osv.

Dotterns näsvinge är piercad :D
Nu är hon på väg hem, med tåg, och jag på bussen mot jobbet. Åker så sällan buss att de varje gång hinner bygga om de större hållplatserna. Nåja, jag lyckades hitta en buss så kommer vara på plats i god tid.

Idag är ingen vanlig dag för idag har jag haft körkort ett ÅR!
Manuellt och allt. Trodde aldrig aldrig aldrig jag skulle skaffa körkort! Är så sjukt glad över det.
Tog tills jag var 35, well done, me :D

Och eftersom alla anledningar att fira är bra anledningar, så får man dricka champagne :sneaky:
Sen blir det något gott kött osv. Fin kväll!

Jag som trodde att det inte skulle gå att ställa fel på en induktionshäll! :confused: Jag trodde att det var poängen med det, att man kan ställa en kastrull varsomhelst på den. Istället på en spishäll där man måste ställa inom cirklarna, men nu låter det ju sak samma med nackdelen att man inte ens ser vilken som är igång :confused::down:

Jag som trodde att det inte skulle gå att ställa fel på en induktionshäll! :confused: Jag trodde att det var poängen med det, att man kan ställa en kastrull varsomhelst på den. Istället på en spishäll där man måste ställa inom cirklarna, men nu låter det ju sak samma med nackdelen att man inte ens ser vilken som är igång :confused::down:
Beror nog på vilken häll man har, om den har fria zoner eller inte.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Arbetsintervju
  • Svensk politik 9

Barn

Hund

Katt, Andra Djur