Vad gör vi? CCXXX

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag börjar bli mer och mer förundrad över människors resonemang och bristande handlingskraft när det gäller egen beredskap "i väntan på katastrofen", är svenska folket faktaresistenta eller fredsskadade? Det kan ju inte gått befolkningen helt förbi att det kokar i omvärlden och med största sannolik kommer att spilla över på oss på ett eller annat sätt men nu verkar kuf-stämpeln vara på väg tillbaka på oss som satsar på självförsörjning i någon grad och jag fick för några dar sen höra en människa hånfullt säga "jävla prepper hö-hö-hö" åt en annan.:meh:

Jag börjar bli mer och mer förundrad över människors resonemang och bristande handlingskraft när det gäller egen beredskap "i väntan på katastrofen", är svenska folket faktaresistenta eller fredsskadade? Det kan ju inte gått befolkningen helt förbi att det kokar i omvärlden och med största sannolik kommer att spilla över på oss på ett eller annat sätt men nu verkar kuf-stämpeln vara på väg tillbaka på oss som satsar på självförsörjning i någon grad och jag fick för några dar sen höra en människa hånfullt säga "jävla prepper hö-hö-hö" åt en annan.:meh:
De finns säkert. Men jag upplever att allt fler sätter ett värde på att klara sig själva ett par veckor och faktiskt förbereder sig.

Avkomma har jobb i annan ort. Berättade om ett möte hon varit på och där träffat en väldigt trevlig och kompetent person som hon kände att hon klickade med. Sa namnet och jag bekräftade att det var en bra person. Känner honom sedan många år tillbaka efter engagemang i samma organisation.

Igår fick jag mess om att jag har en synnerligen klok dotter. :D Han har suttit i flera möten och funderat på varifrån han kände igen henne. När hon berättade om sin mor hade poletten trillat ner.

Vi är nog rätt lika. :love:

Provar posta inläggen i rätt tråd istället... :angel:

Varit upp och gjort morgonpasset samt matat fåglarna. Tog även lite extra tid till att gosa med favorithönan då hägnet för en gångs skull var öppet. <3 (vi hade kodlås förut och då gick jag in nästan varje dag, men sedan det gick sönder behöver man nyckel och det har jag ingen. ).
Nu hus!

Även om det är långtråkigt uppe vid mountainbikecentret går det bra de kortare skiften. De har flera viltkameror, bland annat den som följer fiskgjusarna men även några i vanliga fågelholkar. Där finns bland annat en bevakning över ett par mesar som sitter på tre ägg just nu. De är så söta! Borde kläckas vilken dag som helst.
Fiskgjusarna har haft otur i år och det är för det mesta bara en ensam hane som hänger vid boet och kallar, men jag såg på anslagstavlan att det varit en hona där och hälsat på igår!
Egentligen för sent på säsongen, men man kan ju hoppas. <3

De finns säkert. Men jag upplever att allt fler sätter ett värde på att klara sig själva ett par veckor och faktiskt förbereder sig.
Det jag upplever är "jag borde, jag skulle, jag har tänkt" men inget händer eller iallafall mycket lite händer. Jag som bor på landet fick av en kompis ett förvånat "vad ska du med så mycket skruv till" när jag fyllde upp sortimentet av träskruv, jag anser att det är inte hållbart att göra som honom, behöva åka 3 mil ToR för att köpa 10 träskruvar i taget för bor man på landet går träskruv av alla längder åt förr eller senare, det ska finnas ett oöppnat paket under det paket man plockar ur för tillfället, nåt annat existerar inte.
Samma tänk genomsyrar allt annat här för onödiga transporter kostar pengar och att tvingas ta sig till stan för att det fattas 10 spik eller nåt annat som "varken ruttnar eller möglar2 är inte hållbart, speciellt som man inte vet om det ens finns i hyllorna pga. brist.

Vi har levt alldeles för länge i en skyddad verkstad.

Det jag upplever är "jag borde, jag skulle, jag har tänkt" men inget händer eller iallafall mycket lite händer. Jag som bor på landet fick av en kompis ett förvånat "vad ska du med så mycket skruv till" när jag fyllde upp sortimentet av träskruv, jag anser att det är inte hållbart att göra som honom, behöva åka 3 mil ToR för att köpa 10 träskruvar i taget för bor man på landet går träskruv av alla längder åt förr eller senare, det ska finnas ett oöppnat paket under det paket man plockar ur för tillfället, nåt annat existerar inte.
Samma tänk genomsyrar allt annat här för onödiga transporter kostar pengar och att tvingas ta sig till stan för att det fattas 10 spik eller nåt annat som "varken ruttnar eller möglar2 är inte hållbart, speciellt som man inte vet om det ens finns i hyllorna pga. brist.

Vi har levt alldeles för länge i en skyddad verkstad.
Jag köper toa- och hushållspapper i bal
Fått samma förvånade frågor.
Mycket av det jag spontanbehöver finns "på lada:"

Jag köper toa- och hushållspapper i bal
Fått samma förvånade frågor.
Mycket av det jag spontanbehöver finns "på lada:"
Socker köper jag i 25-kilossäck, ättika i 20-litersdunk, motorolja i 20-literdunk och filter till bilen i hel karta och betalar bara en bråkdel av vad man annars skulle fått göra i småförpackningar. Batterier likadant, 100 knappceller LR44 som sitter i all småelektronik där betalade jag som om det varit ett 5-pack i Sverige genom att handla globalt, samma celler och samma tillverkare som dom svenska.

Storpack lönar sig alltid och numera får ju privatpersoner handla hos vissa grossister också när det gäller livsmedel.

Varit hos min fina veterinär som är så himla bra med Sparky. I dag fick Sparky beröm för "För att vara så väldigt vokaliserande om hur farlig hon är och vad hon tycker om att vara här är hon förvånansvärt snäll" 😅
Sagt efter en rad fräsar, morrar och muttermjauar - och en minut senare får veterinären klämma känna och bråka med munnen och tänderna så mycket hon behöver. Inte för att Sparky såg särskilt glad ut, såg ut som att hon skulle vilja spränga världen i småbitar :angel:

Det är ju det jag sagt hela tiden. Åsiktsmaskinen Sparky kommer att låta och se ut som hin håle själv men hon kommer inte att göra något. Ändå måste vissa veterinärer rulla in henne i filtar, ge lugnande osv. Jag förstår det lite för hon ser ju ut som att hon kommer mörda alla i sin närhet men tyvärr blir det alltid så att förtroendet Sparky har för veterinären backar enormt varje gång de gör så.
Den här tar sig tid att gulleprata, ge godis, ge henne space, lukta och till slut klappa och klia lite. Mycket bättre!

Det var en tand långt bak som såg lite tveksam ut men resten var toppenfina. Äntligen har vi fått ordning på tänderna, borstning osv :) Så vi tog det säkra före det osäkra och bokade in en röntgen och potentiell åtgärd av den där tanden när vi ändå höll på. Lika bra.

Socker köper jag i 25-kilossäck, ättika i 20-litersdunk, motorolja i 20-literdunk och filter till bilen i hel karta och betalar bara en bråkdel av vad man annars skulle fått göra i småförpackningar. Batterier likadant, 100 knappceller LR44 som sitter i all småelektronik där betalade jag som om det varit ett 5-pack i Sverige genom att handla globalt, samma celler och samma tillverkare som dom svenska.

Storpack lönar sig alltid och numera får ju privatpersoner handla hos vissa grossister också när det gäller livsmedel.

Socker köper jag i 1kg då det knappt används hemma. Tror mitt socker räcker lika länge som din 25kg säck
Har nån gång köpt syltsocker och det skänkte jag bort till grannen för nått år sen då det inte går åt.

Delar till bilen köps inte alls då det är företagsbil och skulle den gå sönder klarar jag mig utmärkt på min cykel.

Sen skulle jag dö långt innan jag hann göra slut på allt sånt även om jag bor på landet.

Jag lever här och nu med planering framåt och klarar mig lätt nån månad hemma utan att behöva åka iväg nånstans. Likaså mina grannar

Ingen i mina ortet lyfter på ögonbruynet om man köper något på bulk utan det anses som bar då har den personen plats för det.

Tycker det är ruggigt vanligt i alla fall på landsbygd att folk bunkrar på vissa saker och har hemma vid nödsituationer

Socker köper jag i 1kg då det knappt används hemma. Tror mitt socker räcker lika länge som din 25kg säck
Har nån gång köpt syltsocker och det skänkte jag bort till grannen för nått år sen då det inte går åt.

Delar till bilen köps inte alls då det är företagsbil och skulle den gå sönder klarar jag mig utmärkt på min cykel.

Sen skulle jag dö långt innan jag hann göra slut på allt sånt även om jag bor på landet.

Jag lever här och nu med planering framåt och klarar mig lätt nån månad hemma utan att behöva åka iväg nånstans. Likaså mina grannar

Ingen i mina ortet lyfter på ögonbruynet om man köper något på bulk utan det anses som bar då har den personen plats för det.

Tycker det är ruggigt vanligt i alla fall på landsbygd att folk bunkrar på vissa saker och har hemma vid nödsituationer
Tyvärr tänker massor av människor väldigt kortsiktigt, även dom som bor på landet och oftast är det dom som är nyblivna lantisar och hanterar gården som en villaträdgård i förorten. Ta en storm tex, när dom kommer på att soppan till motorsågen tog slut när dom sågade ved och dom måste såga sig ut till vägen, sånt får bara inte hända, måste dom ta sig nånstans för att maten är slut eller skaffa hjälp vid ett sjukdomsfall och mobilnätet också är nere hur gör dom då? Det finns massor med liknande exempel som hänt i verkligheten.

Verkligen omväxlande väder. Låg vitt av hagel när jag körde till hästarna och låg även så det var lite spår på vägen. Tyvärr har jag så pass mycket besvär med foten att det blev bara en kort promenad med hundarna. :(

Släpat ihop en del balplast, fodrat hästarna och fyllt på vatten åt dem. Körde hem i gassande sol, köpt mer värktabletter, glass och en stor ananas som jag tyckte jag gjort mig förtjänt av. :d

Verkligen omväxlande väder. Låg vitt av hagel när jag körde till hästarna och låg även så det var lite spår på vägen. Tyvärr har jag så pass mycket besvär med foten att det blev bara en kort promenad med hundarna. :(

Släpat ihop en del balplast, fodrat hästarna och fyllt på vatten åt dem. Körde hem i gassande sol, köpt mer värktabletter, glass och en stor ananas som jag tyckte jag gjort mig förtjänt av. :d
Låter himla trist med din fot. Hoppas de har några bra idéer för att få ordning på den.

Här är det också vitt från skyn, men körsbärsblomblad. Passar årstiden bättre än hagel tycker jag. 🌸

Och för övrigt vilar jag inne, efter att ha legat i skuggan och tittat på de två sovande, solande islandshästarna i hagen intill. Gölliga!

Tredje försöket med Microsof-support. Han jag hade sist var inte direkt hjälpsam. Idag var jag gråtfärdig iom så satans hjärntrött och kan inte ta in saker så bra. Så fick jag Maria Teresa. Kändes ju som ett gott tecken. Hon var ju bäst i världen på att få en trygg och inte livrädd att installera fel saker och råka sabba datorn. Jag sa ngt sånt till henne och tydligen fyllde hon år idag och tyckte det var en fin present att få höra. Tydligen säger folk inte sånt. Trist om man inte får höra sånt när man anstränger sig så..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Helt knäckt
  • Svensk politik 9
  • Autistic meltdown

Barn

Hund

Katt, Andra Djur