Vad gör vi? CCXXX

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kanske därför @Islandshästryttare inte fått sitt besök infört i journalen ännu? Dvs problem i tekniken? :idea:
Tror det är annat också, vet inte vilken region hon tillhör, men många har bytt till Cosmic och det är mycket som krånglar och tar tid. Det vore en dröm att kunna föra in anteckningarna i tid, men det hinner sekreterarna inte med. Taligenkänning införs också, vilket många läkare har svårt för att hantera så anteckningarna ser ut som hej kom och hjälp mig- men då är de ju i journalen samma stund de pratas in, även om patienterna inte alltid förstår vad det står. Det är lite kaosigt i sjukvården och det är inte personalens fel kan jag säga. Det rätar förhoppningsvis till sig.
Om vården missköts är det ju det (vilket jag uppfattar att @Islandshästryttare har upplevt tyvärr, och så ska det inte vara alls, det är förfärligt!), men mycket runt omkring-som det administrativa är inte.

Har varje region olika journalsystem? Jag menar rent tekniskt (inte serverna/lagret/molnet) så tänkte jag att de borde vara likadana. Men å andra sidan är det väl då osannolikt att två journalsystem skulle ha problem på samma dag 😅
Det är ett fåtal som inte har Cosmic nu, Vg regionen, Skåne och stockholm, men har inte hört att andra än Sörmland har problem just nu.

Tror det är annat också, vet inte vilken region hon tillhör, men många har bytt till Cosmic och det är mycket som krånglar och tar tid. Det vore en dröm att kunna föra in anteckningarna i tid, men det hinner sekreterarna inte med. Taligenkänning införs också, vilket många läkare har svårt för att hantera så anteckningarna ser ut som hej kom och hjälp mig- men då är de ju i journalen samma stund de pratas in, även om patienterna inte alltid förstår vad det står. Det är lite kaosigt i sjukvården och det är inte personalens fel kan jag säga. Det rätar förhoppningsvis till sig.
Om vården missköts är det ju det (vilket jag uppfattar att @Islandshästryttare har upplevt tyvärr, och så ska det inte vara alls, det är förfärligt!), men mycket runt omkring-som det administrativa är inte.

Jag tillhör vgregionen. Mitt inlägg var ingen kritik mot personalen jag är helt övertygad om att de gör så gott de kan med de knappa resurser de har. Jag jobbar själv i offentlig verksamhet och har full förståelse för att resurserna som tilldelas är helt otillräckliga för verksamheten. Mitt inlägg var mer en allmän undran om det fanns någon tidsgräns för journalföring..

Jag tillhör vgregionen. Mitt inlägg var ingen kritik mot personalen jag är helt övertygad om att de gör så gott de kan med de knappa resurser de har. Jag jobbar själv i offentlig verksamhet och har full förståelse för att resurserna som tilldelas är helt otillräckliga för verksamheten. Mitt inlägg var mer en allmän undran om det fanns någon tidsgräns för journalföring..
Jag tog det inte som kritik, jag ville bara förklara skillnaden mellan vård och det administrativa och vad det kan bero på. :)

kl
Kanske kan vara bra för någon att veta om man inte vet:
När jag jobbade i Skåne på VC hade vi tre siffror på diktaten.
1-akuta och skulle skrivas nu nu liksom eftersom patienten står och väntar på att få remiss till röntgen akut (tex).
2-medel, skulle skrivas senast inom två dagar, brev och remisser som inte var urakut alltså.
3- låga, telefon- och besöksanteckningar från tex årsbesök och liknande, skulle skrivas inom 5 dagar.

Med 22 000 listade patienter, 16 läkare och cirka 300 diktat om dagen + allt annat man gör som sekreterare så blev det 3 orna som fick vänta längre tyvärr.
:)

När städSel är på besök får städhund ett par timmar i solen. ❤️
20260429_115352.webp

Precis, men kommunen ser det som standardförhöjning och rekommenderar sådana där plattor istället... som jag kommer elda ner huset med och bränna mig själv ännu mer. Spishällen jag har nu bränner jag mig på men en plattspis blir det allvarliga brännskador, den jag har nu stänger av sig när något inte är på, en plattspis gör inte det, det blir för mig inte lättare att sätta grejer på plattspis än på den spisen jag har nu, stekpannor och sånt kommer ändå stå snett och istället tippa kanske. Och eftersom jag redan har inbyggd induktionshäll så... det blir ingen standardförhöjning på lägenheten, bara hjälpmedel för mig, nästa hyresgäst kommer få spader på babblandet... det är en standardsänkning.

Men... kommunen har redan sagt att det inte går men intyg är skrivet och jag ska skriva ansökan ikväll så får vi se var det landar. Tycker alla synskadade och blinda förtjänar det och inte några jävla plattor från 1800 talet för att det är några kronor billigare. Kanske.
Verkligheten vi nu lever i är inte byggd för gravt synskadade och blinda, det krävs nästan att det ska vara ett hushåll där den ena inte är synskadad. Jag fick just en idè om kastruller och stekpannor för synskadade, inbyggt element som en vattenkokare och isolerade undertill så dom kan stå på vilken plan yta som helst, det är ju ingen utopi att konstruera detta för kan man konstruera ett våffeljärn, en smörgåsgrill och liknande som kan stå var som helst kan man konstruera en kastrull och stekpanna på samma sätt.

Vägen är så torr i år så vägkanten mellan min infart och vägen förbi höll inte för att vända med traktor och gödseltunna och det är enda sättet att komma ner på nedre styckena på andra sidan vägen eftersom vägen ligger på grusåsen, vänder dom inte här riskerar dom att välta med ekipaget och det vill vi INTE, det är lättare att fixa en sönderkörd infart än en trasig gödseltunna och traktor, välter gödseltunnan tar den traktorn med sig i fallet för svängen är 120 grader och riktigt tvär, samt lutar åt fel håll. Livet på landet, typ.

Efter 1h och 45 minuter i kö till Skatteverket lyckades handläggaren lista ut var jag gjort fel så nu är mina fyra bilagor ifyllda 🥵 jag har en siffra jag måste dubbelkolla och eventuellt ändra, men annars är jag klar! Ser fram emot nästa år, med noll bilagor 😅 sen får vi hoppas att Skatteverket inte har några åsikter, men jag tror faktiskt att jag har gjort rätt.

På väg hem. På jobbet är det kaos, men jag värdesätter mig själv och min egna fritid snäppet högre än jobbet :angel:
Med tanke på att kaoset är pga att andra inte har framförhållning tänker jag att de kan få lösa sina egna problem. Även om de nog tyckte jag skulle hjälpa till.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka