Vad gör vi? CCXXX

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varit på möte angånde renoveringen av huset jag hyr lägenhet i. Känner mig typ nollställd.
Men de kan betyda flytt 2027 ungefär för min del. Sen ska det ta 13 veckor tills jag kan flytta tillbaka.

Prata med en granne nu och eventuellt blir det flytt (till tillfälligt) på våren och då skulle jag kunna bo i stugan. Det vill säga, jag kommer inte ha någon hyra alls under den tiden... 🤔
Frågan är bara om jag ens har ett jobb då iofs 🤪
Kul

Vaga , väldigt undvikande svar när jag ställt direkta frågor. Har fått veta att yngre prrsoner återhämtar sig bättre (jag räknas till äldre patient enligt första läkaren) och att det är bättre prognos om antiviral behandling sätts in tidigare än det gjorde i mitt fall (läkare nummer två) . Läkare nummer tre pratade om att vänja sig vid det nya. Ingen vill säga något om prognosen eller kan.. Det är läkare på ÖNH som sagt detta. Men ingen har svarat på mina frågor. Har känslan att ingen vill ge mig några falska förhoppningar.
Det är en ganska komplex diagnos som kan vara svår att svara på för många läkare men tipset jag kan ge är att be om att få träffa en överläkare, dom har mer kött på benen, är ofta mer insatta och om dom inte vill svara så säg rakt ut till dom "Vem ska jag prata med som kan svara på mina frågor om du inte kan? Vem har mer kunskap? Var ska jag vända mig?"
Du kan även skicka en remiss själv och det behöver inte vara på samma sjukhus, be om en second opinion. Jag vet inte vilket område du tillhör men det finns läkare både på infektion och neurologer beroende på sjukhus som är insatta i det du har förutom ÖNH. Det är tyvärr inte första gången jag hör det bemötandet från ÖNH det iofs i LKPG men det verkar finnas på fler platser. Jag har sett personer läka från saker som egentligen har alla odds emot sig, där prognosen är nej men ändå så läker dom. Jag förstår att det är oerhört tufft men ta inte ett nej som för alltid om du får det. Jag tycker du har en sund inställning om att försöka acceptera nuvarande situation men fortsätta hitta vägar framåt. Bara det kommer ta dig långt. Jag hoppas du mår bättre snart :heart

Det verkar som att nya medicinen fungerar på älskade gammel katten :love: och hon har nu varit utan krage i flera timmar både i går och i dag. I dag ska hon äntligen få gå ut igen för första gången på över en månad :bow:. Det är hela hennes liv att kunna vara ute och jaga och hon har verkligen deppat ihop helt av att vara inne med krage så lång tid. Jag är så himla glad! :banana:Sista veckorna har varit sjukt jobbiga minst sagt :down:

Jag tappar bort/trampar på/spolar ned/förolyckar så många trådlösa airpods per år att jag vägrar köpa en modell som kostar mer än typ tvåhundra kronor. 😅
Jag har haft mina i 6-7 år nu, det är nog ganska ovanligt länge har jag märkt.:D
Jag vägrar att befatta mig med sladdvarianten och dom överarbetade som följde med fånen är urkass, superbra ljud MEN den idiot som skapat dom har använt silikonkablar och silikon blir ju som klister ihop med kläder så dom åker ur fortare än dom sätts in, det räcker med att vrida på huvudet så.:rage:
Det skulle vara skottpengar på kassa konstruktörer som inte kan tänka själva utan lever i drömmar.:meh:

• Gilla
Reactions: Sel
Det är en ganska komplex diagnos som kan vara svår att svara på för många läkare men tipset jag kan ge är att be om att få träffa en överläkare, dom har mer kött på benen, är ofta mer insatta och om dom inte vill svara så säg rakt ut till dom "Vem ska jag prata med som kan svara på mina frågor om du inte kan? Vem har mer kunskap? Var ska jag vända mig?"
Du kan även skicka en remiss själv och det behöver inte vara på samma sjukhus, be om en second opinion. Jag vet inte vilket område du tillhör men det finns läkare både på infektion och neurologer beroende på sjukhus som är insatta i det du har förutom ÖNH. Det är tyvärr inte första gången jag hör det bemötandet från ÖNH det iofs i LKPG men det verkar finnas på fler platser. Jag har sett personer läka från saker som egentligen har alla odds emot sig, där prognosen är nej men ändå så läker dom. Jag förstår att det är oerhört tufft men ta inte ett nej som för alltid om du får det. Jag tycker du har en sund inställning om att försöka acceptera nuvarande situation men fortsätta hitta vägar framåt. Bara det kommer ta dig långt. Jag hoppas du mår bättre snart :heart

Jag har redan fått ett svar frpn ÖNH att de nekar mig fler läkartider och att de inte hjälper till med sjukskrivning. Vårdcentralen ansåg att det var ÖNHs sak att sjukskriva mig tills jag talade om att jag inte får fler läkartider där. Då kändes det som att jag på nåder kan få komma på dropin på vårdcentralen.

Jag har redan fått ett svar frpn ÖNH att de nekar mig fler läkartider och att de inte hjälper till med sjukskrivning. Vårdcentralen ansåg att det var ÖNHs sak att sjukskriva mig tills jag talade om att jag inte får fler läkartider där. Då kändes det som att jag på nåder kan få komma på dropin på vårdcentralen.
Då bör du räknas som utskriven från ÖNH med det bemötandet (känns mest som ett val från deras sida pga okunskap ang diagnosen) och då blir det per automatik vårdcentralen som ska ta över (som inte heller känner sig bekväma troligtvis pga okunskap även där). Dom får då inte säga nej på vc. Kvarstår problemen så byt vårdcentral.

Då bör du räknas som utskriven från ÖNH med det bemötandet (känns mest som ett val från deras sida pga okunskap ang diagnosen) och då blir det per automatik vårdcentralen som ska ta över (som inte heller känner sig bekväma troligtvis pga okunskap även där). Dom får då inte säga nej på vc. Kvarstår problemen så byt vårdcentral.

Jag kommer ha fysioterapi via ÖNH så helt utskriven är jag inte.

Vaknade tidigt, fick frukost på sängen ❤️, har släppt ut hönsen och lagat tre par byxor som gått sönder i utanpåliggande sömmar. Nackdelen med thunder thighs är att de skaver ihop och då nöts sådana sömmar sönder. 😅 Men fixat nu! 😁

Ska bädda rent i sängarna och ta tag i all den rena tvätten som ska in i garderober. Sedan är det dags att åka mot läkarbesök och efter det hämta upp långväga besök vid tåget.

Blir förhoppningsvis av med en bil idag, håll tummarna!
Att laga kläder, där snackar vi sparbössa big time, jag både syr och lagar, visst, jag köper inte billigaste tyget men det har man igen flera gånger om och kläderna håller svinlänge.

Det är en av anledningarna till att jag vägrar "true wireless", skulle göra av med ett par i veckan. :angel:

(Plus det faktum att de är fruktansvärt obekväma att sova med, vilket jag gör.)

Måste komma ihåg att bunkra mina favoritlurar innan de också går ur produktion, så skönt med ett par bra hörlurar som går att ha hängande runt halsen när man inte lyssnar aktivt.
Du lever nog inte samma liv som jag gör, jag jobbar ju fysiskt och aktivt där allt med sladd fastnar i precis allting så jag har inget alternativ om det ska funka. Livet på landet vet du, med fysiskt arbete från morgon till kväll bland maskiner och annat kräver andra lösningar, dessutom är jag inte känd för att slarva bort prylar heller trots att jag har mycket av den varan.:)

@Islandshästryttare Din fysioterapeut ska kunna ha en dialog med behandlande läkare på ÖNH. Kan du gå den vägen?

Jag får se jag har första tiden hos fysio på måndag. Får väl prata med henne då. Sen tror jag inte de är rnbart fysioterapeuter för ÖNH mren de har ju accepterat remissen från ÖNH. Tack för att du försöker hjälpa mig att guida i vad dom känns som en helt ogenomtränglig vägg av sjukvårdssystemet.

Jag har också blivit bollad flera varv mellan sjukhus och vårdcentral för psykologiskt stöd. Fick till slut iallafall ångestdämpande av vårdcentralen.

Plötsligt händer det!
Äpplet jag köpte i höstas och som legat på köksbänken har börjar ruttna.
Är skeptisk till att en frukt kan hålla mer än ett halvår i rumstemperatur. Det hamnar i brännbart, inte i min kompost.
20260430_103026.webp

Plötsligt händer det!
Äpplet jag köpte i höstas och som legat på köksbänken har börjar ruttna.
Är skeptisk till att en frukt kan hålla mer än ett halvår i rumstemperatur. Det hamnar i brännbart, inte i min kompost.
Visa bifogad fil 184666
Gör en äpplekaka på det, det kan ju vara början till att bli odödlig.🤪

Apropå odödlig, en av mina kompisar genade över kyrkogården i staden där hon bor samtidigt som ett par yngre tjejer, dom frågade om hon också tyckte det var otäckt att ta den genvägen och eftersom hon är som hon är svarade hon "ja det tyckte jag också när jag levde", hon har aldrig varken förr eller senare sett några som springa så fort.:rofl:

@EmmaW att jag blivit bollad runt för psykiskt stöd har gjort att mitt psykiska mående rasat i botten. Hag hade inte behövt må så här dåligt är jag övertygad om. ÖNH tar överhuvudtaget inte hönsyn till mity psykiska mående det står helt klary för mig. Zet blev min sambos snsvar att vprda mig när de valde att inte lägga in mig fast flera läkare ansåg att jah inte kunde klara mig hemma på grund av att jag inte kunde ta ett steg själv utan mänskligt stöd.. Vilket ledde till att jag var tillbaka på akuten sent samm natt när jag rasade ihop hemma och var okomtaktbar i fwm minuter. Nästa dag blev jag inte heller inlagd utan hemskickad av ÖNH dit jag skickades från skuten . De skickade hem.mig igen trots att jag inte kunde gå själv och fick panikångestattacker av beskedet. Min sambo fick hem ett psykiskt och fysikt vrak att vårda. Otroligt besviken på vården. ÖnHs motivering för att skicka hem mig var grav vårdplatsbrist.

Dags att trampa iväg till städhus. Känner mig inte alltför krasslig idag men är ändå rätt nöjd med att jag delat upp dem så att jag bara jobbar ett par timmar idag och sedan detsamma imorgon. Det känns som lagom ansträngning, kanske kan jag och kisse gå ut sen.

Jag får se jag har första tiden hos fysio på måndag. Får väl prata med henne då. Sen tror jag inte de är rnbart fysioterapeuter för ÖNH mren de har ju accepterat remissen från ÖNH. Tack för att du försöker hjälpa mig att guida i vad dom känns som en helt ogenomtränglig vägg av sjukvårdssystemet.

Jag har också blivit bollad flera varv mellan sjukhus och vårdcentral för psykologiskt stöd. Fick till slut iallafall ångestdämpande av vårdcentralen.
Jag har både jobbat i systemet och varit patient och brottats med den där väggen du beskriver. Det är verkligen inte lätt.

Eftersom ÖNH skickat remissen så ska dom stå kvar som behandlande och du inskriven som patient. Annars hade dom hänvisat dig tillbaka till Vårdcentralen som då ska ta över fysion också.

Jag hade kontaktat ÖNH och frågat rakt ut om du är utskriven som patient eller inte. Inget annat till och börja med. Det här låter inte rätt nämligen. Man ska kunna få hjälp av en rehabkoordinator också under dom omständigheter du beskriver. Har du fått till dig det? Dom kan hjälpa till med olika vägar att gå. Annars ta upp det med fysion. Dom brukar vara en del i det hela.

Ang det psykiska så finns det sjukhuspräster man kan prata med, bara att samtala med om man ligger inne. Dom brukar vara väldigt bra. Dom lägger ingen värdering i om du är troende eller inte. Det kan vara bra att komma ihåg om du skulle behöva. Annars finns appar man kan boka tid för någon att prata med. Finns också en del nummer man kan ringa om man mår dåligt och prata med en medmänniska.

Jag har också en del ångest och haft ångestattacker genom åren och det bästa tipset jag kan ge dig där är hur jävligt det än låter att våga känna känslan, att våga stanna kvar i den, att våga fråga dig själv vad som händer och vad den beror på. Jag säger inte att det är lätt. Jag tänker till och med säga att det är svårt, men det är inte omöjligt och det kommer att hjälpa dig tro det eller ej.

Jag har både jobbat i systemet och varit patient och brottats med den där väggen du beskriver. Det är verkligen inte lätt.

Eftersom ÖNH skickat remissen så ska dom stå kvar som behandlande och du inskriven som patient. Annars hade dom hänvisat dig tillbaka till Vårdcentralen som då ska ta över fysion också.

Jag hade kontaktat ÖNH och frågat rakt ut om du är utskriven som patient eller inte. Inget annat till och börja med. Det här låter inte rätt nämligen. Man ska kunna få hjälp av en rehabkoordinator också under dom omständigheter du beskriver. Har du fått till dig det? Dom kan hjälpa till med olika vägar att gå. Annars ta upp det med fysion. Dom brukar vara en del i det hela.

Ang det psykiska så finns det sjukhuspräster man kan prata med, bara att samtala med om man ligger inne. Dom brukar vara väldigt bra. Dom lägger ingen värdering i om du är troende eller inte. Det kan vara bra att komma ihåg om du skulle behöva. Annars finns appar man kan boka tid för någon att prata med. Finns också en del nummer man kan ringa om man mår dåligt och prata med en medmänniska.

Jag har också en del ångest och haft ångestattacker genom åren och det bästa tipset jag kan ge dig där är hur jävligt det än låter att våga känna känslan, att våga stanna kvar i den, att våga fråga dig själv vad som händer och vad den beror på. Jag säger inte att det är lätt. Jag tänker till och med säga att det är svårt, men det är inte omöjligt och det kommer att hjälpa dig tro det eller ej.

Tack för att du försöker hjälpa mig det uposkattas ❤️ Jag har vaknat vissa dagar med känslan av att livet inte är verkligt och att jag befinner mig i en parallell verklighet. Fick iallafall pratat med en psykolog på företagshälsovården som jag egentligen går hos för att bearbeta trauma efter blivit påkörd av en lastbil. Men vi kan inte fokusera på den traumabehandlingen just nu, så använder det till avlastande samtal om situationen. Hennes bedömning är att om jag går in i traumabehandling nu kommer det sänka mitt psykiska mående ytterligare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII

Barn

Hund

Katt, Andra Djur