Vad gör vi? Del CCXIII

Flyttat!
Eller flyttfirman har flyttat åt mig men jag är ändå helt slut. Nu har jag att göra ett bra tag framöver med uppackning och fixa.
1000012966.webp

Länk till quizet jag nämnde i andra tråden: https://quiz.tryinteract.com/#/614b36d63365070018d81bb3

Jag blev som sagt Cecilia Vasa :D
Blev nyfiken jag med och körde quizet.

Du verkar vara mest lik Eva Ekeblad (1724-1786)
Nyskapande, analytisk, rättvis och respektingivande föregångare.
Eva Ekeblad blev som första kvinna invald i Kungliga svenska vetenskapsakademin. Som kemist och föregångare var hon den som först beskrev hur man gör brännvin av potatis. Rättvis förvaltare av gårdar och gods. Ett föredöme inom det privata och det offentliga och samtidigt mycket respekterad i sällskapslivet.

Så här blev mitt resultat

Du verkar vara mest som Kristina Nilsdotter Gyllenstjärna (1494-1559)

Modig, medveten, strategisk och handlingskraftig.

Organiserade den svenska frigörelsekampen mot ärkefienden Danmark och ledde försvaret av Stockholm mot invasionshären trots motstånd från delar av adeln och riksråden. Borgare och vanligt folk gav dock henne sitt stöd och hon gavs namnet Vår kära furstinna .

Mot löfte om amnesti kapitulerade hon. Kanske ångrade hon sig när tyrannen frågade om hon ville bli levande begravd eller levande bränd och därefter ställde till med Stockholms blodbad. (Kristina fängslades "bara")

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Hårt arbetande kisse är sur efter att ha blivit väckt pga fotografering... 99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
67 682
Senast: Mia_R
·
Tjatter Hur kan det komma sig att det är så svårt att kommunicera? Jag kan sitta länge och försöka fundera på hur jag ska uttrycka mig så att...
Svar
15
· Visningar
595
Senast: tanten
·
  • Låst
Tjatter Jag sitter och jobbar. Oklart vad katten gör men det är något som låter... hon var iaf ute tidigare idag. Edit: Tydligen dödar hon en... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
70 397
Senast: tanten
·
  • Låst
Tjatter Dödstrött pga allergi och allergimedicin men vilket ljuvligt väder det var igår! Inte lika trevligt idag men uppehåll ännu så jag ska... 99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
69 806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka