Vad gör vi? Del CCXIII

Länk till quizet jag nämnde i andra tråden: https://quiz.tryinteract.com/#/614b36d63365070018d81bb3

Jag blev som sagt Cecilia Vasa :D
1000001303.webp

Länk till quizet jag nämnde i andra tråden: https://quiz.tryinteract.com/#/614b36d63365070018d81bb3

Jag blev som sagt Cecilia Vasa :D
Kul quiz :)

Jag fick Emerantia Krakow, visste inte ens att hon fanns (å andra sidan vet jag knappt vem någon historisk figur är pga hade aldrig historia - inte i grunskolan, gymnasie eller vidare :angel:)

Emerantia Krakow (1585-1648)

Äventyrlig, modig, samt både strategisk och taktisk.

Emerantia Pauli gifte sig som 18-åring med den enbente 65-årige Mårten Krakow. De fick fem barn tillsammans. När danskarna anföll Gullbergs fäste ("som låg där skansen lejonet ligger i nuvarande Göteborg) fick hon överta försvaret då Mårten skadat sig i benet (sic). Danskarna drevs till tillbaka under den modiga Emerantias ledning. Danskarna skållades av kokande lut som hälldes över murarna och låg enligt ett ögonvittne -som skållade svin i porten om morgonen.

Kanske räddade denna enastående kvinna på detta sätt Göteborgs tillblivelse.

Hon verkar cool, ska läsa mer om henne :D

Blev nu på morgonen uppringd av mitt gamla jobb där jag inte jobbat på 2 år. De letade efter dokument och folk i huset trodde att jag kunde veta var de fanns. Visade sig att de hade dokumentation i arkivet, i pärmar märkta läsår 18/19, 19/20, 20/21 men saknade 21/22 som är just det år de sökte.
Jag klurade en stund och bara: aaaah :idea:, 21/22 jobbade inte jag hos er - då var jag utlånad till en annan verksamhet. Det är därför det saknas i arkivet. MEN - om denna pärm existerar (vilket inte är säkert) så finns den i arkivskåpet som står där och där, nyckeln ligger i X's rum och har en gul nyckelring :grin:
Nu kan jag inte svära på att pärmen finns där (eftersom den inte var mitt jobb då) men jag har en känsla långt bak i bakhuvudet om att antingen har jag sett den där jag sa, eller så har jag konstaterat att den inte finns. Men jag har haft frågan om den saknade pärmen i min hand tidigare...

Jag fick Emerantia Krakow, visste inte ens att hon fanns (å andra sidan vet jag knappt vem någon historisk figur är pga hade aldrig historia - inte i grunskolan, gymnasie eller vidare :angel:)

Emerantia Pauli gifte sig som 18-åring med den enbente 65-årige Mårten Krakow. De fick fem barn tillsammans. När danskarna anföll Gullbergs fäste ("som låg där skansen lejonet ligger i nuvarande Göteborg) fick hon överta försvaret då Mårten skadat sig i benet (sic). Danskarna drevs till tillbaka under den modiga Emerantias ledning. Danskarna skållades av kokande lut som hälldes över murarna och låg enligt ett ögonvittne -som skållade svin i porten om morgonen.

Då är vi samma. :D

Jag blev också henne, cool kvinna!

Idag ska jag träffa kirurgen som ska operera mig. Känns helt meningslöst att åka dit för ett 20 minuter långt samtal och jag funderar på att skita i det.
Jag har förövrigt tappat det helt och är jättearg på allt och sjukt deppig.
Om EN person till berättar för mig hur farligt och dåligt det är med hästar kommer både denne och jag lida svåra konsekvenser.

Förmodligen, jag borde verkligen ta tag i min huvudvärksproblematik men jag har så svårt att få tummen ur :angel:
Dessutom blir det då typ 4e gången jag söker hjälp och jag känner mig bara gnällig (får alltid höra att jag ska stressa mindre, äta huvudvärkstabletter och göra övningar för nacken)
Kontakta Migränhjälpen 🙂

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Hårt arbetande kisse är sur efter att ha blivit väckt pga fotografering... 99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
67 662
Senast: Mia_R
·
Tjatter Hur kan det komma sig att det är så svårt att kommunicera? Jag kan sitta länge och försöka fundera på hur jag ska uttrycka mig så att...
Svar
15
· Visningar
594
Senast: tanten
·
  • Låst
Tjatter Jag sitter och jobbar. Oklart vad katten gör men det är något som låter... hon var iaf ute tidigare idag. Edit: Tydligen dödar hon en... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
70 392
Senast: tanten
·
  • Låst
Tjatter Dödstrött pga allergi och allergimedicin men vilket ljuvligt väder det var igår! Inte lika trevligt idag men uppehåll ännu så jag ska... 99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
69 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Dalmatiner

Hästrelaterat

Tillbaka