Vad gör vi? Del CCXIII

Om man inte är nöjd med städningen reklamerar man.

Det kan man tycka men tyvärr inte. Städfirman de anlitade är skräp och jag vill inte ha in dom i mitt hem. Jag städar hellre själv så jag vet att det blir ordentligt gjort.
Det är en bostadsrätt.

Jag flyttade in i hyresrätt nu i januari och lägenheten var så dåligt städad :wtf:
Föregående hyresgäst/ägare är ansvariga och det brukar även stå i stadgarna, både avseende hyreshus och bostadsrätter att om städningen är undermålig kan städfirma anlitas för att utföra jobbet och räkningen skickas till fd hyresgäst/ägare. Bl a ska spis dras fram och det ska rengöras bakom och ugn + plåtar ska vara rengjorda, skåp ska torkas ur både inuti, utanpå och ovanför, spisfläkt ska vara rengjort mm. Det brukar sätta eld i baken på de som fuskat. :devil:

Själv anlitar jag städfirma för att flyttstäda huset nästa gång jag är nere, ingen betalning förrän jobbet är godkänt. :up:

Varit på jobbet och åkte ut på lunchen för att möta upp med hovslagaren. Trodde tidigare att jag gråtit klart över min älskade lilla ponny när jag var nere i huset men det är som att öppna en kran igen. Hon fattas mig! 💔 😭
Bara köpt en massa skräpmat, fast som tur är gillar jag ganska nyttig skräpmat. Ost, druvor, crostini, smetana, rom mm, strumpor och ett svamphus! Fanns inte så mycket att välja på men kom hem med grå ostronskivling, ska testa de andra sorterna med om det här blir lyckat.

Nya innetofflor, strumpor, vin, lite ostkrokar till fyrbeningarna. :angel:😸

Hundpromenad och sedan mat till alla. Varulven var både törstig och hungrig, belönade mig med två stora, blöta spyor på vardagsrumsparketten. 😑

Föregående hyresgäst/ägare är ansvariga och det brukar även stå i stadgarna, både avseende hyreshus och bostadsrätter att om städningen är undermålig kan städfirma anlitas för att utföra jobbet och räkningen skickas till fd hyresgäst/ägare. Bl a ska spis dras fram och det ska rengöras bakom och ugn + plåtar ska vara rengjorda, skåp ska torkas ur både inuti, utanpå och ovanför, spisfläkt ska vara rengjort mm. Det brukar sätta eld i baken på de som fuskat. :devil:

Själv anlitar jag städfirma för att flyttstäda huset nästa gång jag är nere, ingen betalning förrän jobbet är godkänt. :up:
I och med massa röda dagar dröjde det innan jag kom i kontakt med hyresvärden och fd hyresgäst erbjöd sig att komma och städa, men ville inte ha någon okänd person i mitt hem.

I dag var jag sååå värd sushin!
Nu godis till efterrätt.
IMG_4451.webp

Har varit och hämtat tre paket på två ställen. Känner mig så lättad för brukar alltid ha så svårt för att ta mig iväg när det inte är jättenära. Dramaten blev full så fick köpa en plastkasse på mataffären. Glömde nästan, är van att ha med kasse.
Kollar Gränsbevakarna Sverige, fast just nu reklam.

Jag är väl medveten om det. Säljaren har som sagt anlitat en städfirma för städningen. Städfirman har gjort ett uruselt jobb.
Jag reklamerar inte eftersom jag inte vill ha in den städfirman i mitt hem av olika anledningar.
Jag väljer att städa själv.
Var det oklart?

På vägen hem hamnade jag strax bakom ett hästsläp med en häst i den och jag blev förvånad över att se att den hade sadeln på sig :confused: Jag hade inte ens tänkt tanken förut, men är det vanligt?

Spontant så tänkte jag att det skulle vara obekvämt för hästen samt ur säkerhetssynpunkt inte så smart med grejer som kan fastna i sidorna på släpet..

På vägen hem hamnade jag strax bakom ett hästsläp med en häst i den och jag blev förvånad över att se att den hade sadeln på sig :confused: Jag hade inte ens tänkt tanken förut, men är det vanligt?

Spontant så tänkte jag att det skulle vara obekvämt för hästen samt ur säkerhetssynpunkt inte så smart med grejer som kan fastna i sidorna på släpet..
Nog inte så ovanligt? Sett det många gånger,

Jag sadlade och åkte till stora banan. Lättare att ha sadlad häst att ta ur. Färden tog max 5 minuter.

Hyfsat vanligt skulle jag vilja säga. När vi hyrde ut hästarna till rideouts åkte de nästan alltid med sadel på så länge det inte var långt att åka. Jag vet inte riktigt vad de skulle kunna fastna på i trailern/lastbilen? :) Däremot kan sadeln repas förstås, men vi hade helt enkelt skydd på dem.

Ok, tack @tanten och @Sel ! Jag har noll praktisk erfarenhet av hästvärlden så det överraskade mig, men det låter väl rimligt att jag har kanske bara sett hästar som åker längre färder.

Hyfsat vanligt skulle jag vilja säga. När vi hyrde ut hästarna till rideouts åkte de nästan alltid med sadel på så länge det inte var långt att åka. Jag vet inte riktigt vad de skulle kunna fastna på i trailern/lastbilen? :) Däremot kan sadeln repas förstås, men vi hade helt enkelt skydd på dem.
Jag tänkte mest på stigbyglarna får jag erkänna. De är ju i metall och jag tänkte att om man har otur och smäller i mot väggen så kan det skapa något hål där den fastnar... Kanske lite katastroftankar dock 😅
Men är det bara mest korta färder så är väl risken väldigt liten.

• Gilla
Reactions: Sel
Ok, tack @tanten och @Sel ! Jag har noll praktisk erfarenhet av hästvärlden så det överraskade mig, men det låter väl rimligt att jag har kanske bara sett hästar som åker längre färder.
Det är givetvis inte alla som har sadeln på under en kortare resa. Vanligast är nog utan, men resa med sadel är inte konstigt eller ovanligt skulle jag vilja säga, beroende på varför man reser... Det är ju inte alla hästar som är på väg till ridtävling/träning eller uteritt bara för att de står i en trailer heller. :)

Låter ju lovande. Men är den värd fem gånger mer än de billigare varianterna tro.. Jag tycker det är väldigt mycket pengar att lägga på slang

Men är det superslang i vindan verkligen? Jag har känt på den och den känns precis som vilken slang som helst.. och jag vill inte köpa en annan slang om jag köpt en slangvinda för 2500.

Har läst ännu mer recensioner och Gardena har inte fått bra alla gånger. Jag är tveksam om den verkligen är värd så mycket pengar.
Min slang känns som ny fortfarande och viker sig aldrig eller jäklas som billigare slangar. Magisk verkligen 🥳 har jobbat i handelsträdgård och dom hade exakt likadana, användes dagligen och var så lättarbetade.

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Hårt arbetande kisse är sur efter att ha blivit väckt pga fotografering... 99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
68 174
Senast: Mia_R
·
Tjatter Hur kan det komma sig att det är så svårt att kommunicera? Jag kan sitta länge och försöka fundera på hur jag ska uttrycka mig så att...
Svar
15
· Visningar
629
Senast: tanten
·
  • Låst
Tjatter Jag sitter och jobbar. Oklart vad katten gör men det är något som låter... hon var iaf ute tidigare idag. Edit: Tydligen dödar hon en... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
70 969
Senast: tanten
·
  • Låst
Tjatter Dödstrött pga allergi och allergimedicin men vilket ljuvligt väder det var igår! Inte lika trevligt idag men uppehåll ännu så jag ska... 99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
70 474

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025
  • Tandfen utan kontanter

Hund, Katt, Andra Djur

• Diskbråck
  • Gps-halsband