Vad gör vi? Del CCXIX

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ser att jag blivit antagen till en mattekurs. Det här är inte min starka sida, men jag har ändå tänkt att jag vill läsa för att slippa bli förpassad till hörnet som ”hon som gör saker snyggt” resten av mitt yrkesliv. Det är bra att omges av barn när man ska lära sig nya saker, fick för mig att ungarna brukar lyssna på en låt som handlade om det här så drog på den.

”Det här är inget jag kan bra men kanske om jag tränar var dag, kan jag ta det lugnt och det spelar ingen roll om inte allting går bra. Och om jag inte är den bästa, så kommer jag fortsätta testa..”

Jag tittade på andra skolor med boende iväg hemifrån men inte just Lundsberg :)
Sen är förstås frågan vad hennes pappa godkänner.

Hon vill inte gå naturbruk utan vill gå samhällsprogrammet och mest troligt med valet beteende.

Jag fick info att gymnasieval bestämmer de själva, jag som förälder har inget att säga till om. Vilket i vårt fall var tur då pappan är en krångelmaskin.
Sen har de rätt till inackorderingstillägg om det är ett val som inte finns på orten (ca 2000kr/mån). Barnet är skrivet hos mig men går i skola på annan ort.

Njuter av min lediga dag. Vilade hela morgonen efter morgonrastning + frukost. Sedan när hundarna behövde ut igen så gick vi en liten sväng, pratade i telefon med morsan och hämtade dammsugaren som hyresvärden köpt till "mig" (till stugan jag hyr, såklart).

Därefter passade jag på att dammsuga hallen, sätta ena hundbädden vid ytterdörren, öppna och sätta ett kompostgaller i dörröppningen. Hundarna har sen dess legat där konstant. De är jätteglada åt att kunna ligga bekvämt och spana ut sådär. Marken är för kall för att vi ska kunna sitta direkt på gräsmattan, så det här blev ett perfekt mellanting. Och så blir det vädrat och fräscht inomhus också.

Nu har jag städat hela min lilla stuga, diskat och börjat laga lunch. I eftermiddag när det ska vara varmt och skönt ute, då ska vi spana in en skogsstig som jag såg på google maps. Förhoppningsvis blir det en bra långpromenad. Ikväll ska jag bara dricka te, äta choklad och glo på youtube :p (Och laga middag i sådan mängd att det räcker till åtminstone en matlåda också)

Jobbar på. Oktober kommer bli fullspäckat med besök och rapporter som ska skrivas. Tur att jag är en effektiv liten tjänsteman :D
Just nu tar jag en paus från mina ordinarie uppgifter och löser några av kollegans surdegar som legat länge.

Jag är avskräckt från NIU. Känner 4 som fått där med ridning, enbart en rider fortfarande... andra sökte och kom in med sin ponny och när de börjat fick de höra att den inte dög utan de var tvungna att köpa häst för att platsa. Sen blev det bara pannkaka. Å andra sidan har skolan avslutat samarbetet med Skästa nu så det kanske blir bättre.
Det är min erfarenhet också redan på stenåldern (sent 90-tal)
Red ponny på hög nationell nivå, men vilken skrutthäst som helst hade varit bättre enligt skolan
Sa tack men nej tack om det och valde annan linje

Beställde en trimmer på nätet
Från Granngården.
Fick.mail imorse att den fanns att hämta. Samma butik som absolut inte hade någon utan batteri.
Hämtade ut den och den levererades utan kartong för den hade de inte hittat.
Alltså fanns den på lagret ändå.
Nåväl, sparade 500 på krånglet.

Kom precis in från en skogspromenad. Hittade en skogsväg att utforska och tänkte sedan ta en genväg tillbaka ut till stora vägen.

Det var allt annat än en genväg, det fanns knappt några stigar och var väldigt blött. MEN, mitt på en av "stigarna" fanns det kantareller! Och inte stockholmssmå som man nästan får titta på med förstoringsglas för att se, eftersom det är så många som går i skogarna och tar allt de hittar. Nej, de här var enorma! Jag har aldrig sett så stora kantareller förut :rofl: Hade som tur var med en tom hundbajspåse att plocka i, men jag såg mer svamp senare som helt enkelt inte fick plats.

430g blev det!
1000088611.webp

Jag har diskuterat livets vara eller icke vara med två mycket ilskna snören :D

Är/var ute på promenad med hunden och på en grusväg låg det två ganska stora huggormar (tror jag, snokar har väl inte ränder?). Precis i hjulspåret och även om vägen knappast kan anses högtrafikerad så kör det ändå bilar på den med jämna mellanrum. Alltså en olämplig plats för ett sådant snöre att vistas på. Sparkade försiktigt lite grus på den första, krävdes en del övertalning och den väste högt och ljudligt men flyttade sig faktiskt. Den andra var inte lika enkel, men efter att ha beväpnat mig med en gråbo så gick den med på att avlägsna sig. Inte utan att göra utfall mot växten dock. Men, snörena blev bara sura, inte omgjorda till band :up:
IMG_20250925_133656313.webp
Nu ska jag och hunden ta oss hemåt. Cirka två timmars promenad hittils :)

Jag har diskuterat livets vara eller icke vara med två mycket ilskna snören :D

Är/var ute på promenad med hunden och på en grusväg låg det två ganska stora huggormar (tror jag, snokar har väl inte ränder?). Precis i hjulspåret och även om vägen knappast kan anses högtrafikerad så kör det ändå bilar på den med jämna mellanrum. Alltså en olämplig plats för ett sådant snöre att vistas på. Sparkade försiktigt lite grus på den första, krävdes en del övertalning och den väste högt och ljudligt men flyttade sig faktiskt. Den andra var inte lika enkel, men efter att ha beväpnat mig med en gråbo så gick den med på att avlägsna sig. Inte utan att göra utfall mot växten dock. Men, snörena blev bara sura, inte omgjorda till band :up:
Nu ska jag och hunden ta oss hemåt. Cirka två timmars promenad hittils :)
Så fint att du kunde hjälpa dem! Och javisst är det huggorm :) Den färg som snok och huggorm kan ha gemensamt är svart, men då kan man se vita fläckar på kinderna på snoken.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad gör vi? Del CCXXXV
  • Vad gör vi? Del CCXXVI
  • Vad gör vi? Del CCXXVIII
  • Vad gör vi? Del CCXXI

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund