Vad gör vi? Del CCXIX

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hörde nu att personen som skadats på en övning med militär (och polis?) nu har avlidit. Hen var frivillig, och jag funderar nu på om det inte är den tredje dödsolyckan i år? Två från flygets frivilliga omkom väl i somras?

Hörde nu att personen som skadats på en övning med militär (och polis?) nu har avlidit. Hen var frivillig, och jag funderar nu på om det inte är den tredje dödsolyckan i år? Två från flygets frivilliga omkom väl i somras?
Var det en frivillig som dog fattade det som polis. Men läser nu att det var figuranten med.

Åh jösses, det lät illa! Skobespisningen har förstört mången rätt för mig också tyvärr. Vår skolmat var bortom gräslig.
Ja minnena från bespisningen är rätt gräsliga.
Tacksam att det utvecklats till det bättre. Som skolpolitiker har jag haft förmånen att få äta skolmat ett antal gånger. Min kommun har förstklassig mat. Fullt i klass med bra restauranger.

Jobbade ett tag I en annan kommun och åt gymnasiets mat. Den var inte rolig.

Kostorganisationen genomgick ett lyft här. Samtlig personal fick kockutbildning och menyerna ses över kontinuerligt. Plus att de sparar pengar genom att inte köpa halvfabrikat och i mesta mån lokalproducerat.
Summan av det hela: det beror på resp kommuns ambitioner.
(sorry lång predikan)

20250925_184510.webp

Ja minnena från bespisningen är rätt gräsliga.
Tacksam att det utvecklats till det bättre. Som skolpolitiker har jag haft förmånen att få äta skolmat ett antal gånger. Min kommun har förstklassig mat. Fullt i klass med bra restauranger.

Jobbade ett tag I en annan kommun och åt gymnasiets mat. Den var inte rolig.

Kostorganisationen genomgick ett lyft här. Samtlig personal fick kockutbildning och menyerna ses över kontinuerligt. Plus att de sparar pengar genom att inte köpa halvfabrikat och i mesta mån lokalproducerat.
Summan av det hela: det beror på resp kommuns ambitioner.
(sorry lång predikan)
Jag tog lite för givet att det blivit bättre. Vår mat i gymnasiet var Underbar, med dagligt bakade kanelbullar för alla klasser som var ute i "fält" den dagen! :love: Men vi var liten skola med eget kök, dessutom internat så vi inneboende fick även frukost och middag.

Skolmat är så himla viktigt tycker jag!

En av mina helgkollegor är kock på en av våra grundskolor här i Peebles och de lagar det mesta av maten i köket, inklusive bakar efterrätterna. Deras mat låter fantastisk!

Jag tog lite för givet att det blivit bättre. Vår mat i gymnasiet var Underbar, med dagligt bakade kanelbullar för alla klasser som var ute i "fält" den dagen! :love: Men vi var liten skola med eget kök, dessutom internat så vi inneboende fick även frukost och middag.

Skolmat är så himla viktigt tycker jag!

En av mina helgkollegor är kock på en av våra grundskolor och de lagar det mesta av maten i köket, inklusive bakar efterrätterna. Deras mat låter fantastisk!

Maten på på Rättviks lantbruksskola var gudomlig. Men då var det en husmor av den gamla skolan också :up:

Jag fick info att gymnasieval bestämmer de själva, jag som förälder har inget att säga till om. Vilket i vårt fall var tur då pappan är en krångelmaskin.
Sen har de rätt till inackorderingstillägg om det är ett val som inte finns på orten (ca 2000kr/mån). Barnet är skrivet hos mig men går i skola på annan ort.

Jag tänker just gällande gymnasium någon annanstans än här. Att de söker med sitt eget bank-id vet jag men det ska ju också vara rimligt utifrån umgänget med pappan.
Så länge kostnaden inte är i nivå med Lundsberg så är det inga problem för min del :)

Frostigt imorse igen så då tände jag som sagt allt höstens första brasa, mysigt och skönt att få bort lite rå fuktighet, blev även en liten tändbrasa ikväll med 😊😍. Plockade av tomaterna då ju plantorna gett upp i frosten; se om de mognar framöver- en hel full plåt plus lite till som vi skördat innan; går inte att klaga på de tre tomatplantorna vi köpte! Och så kul att odla eget 😃😍.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad gör vi? Del CCXXXV
  • Vad gör vi? Del CCXXVI
  • Vad gör vi? Del CCXXVIII
  • Vad gör vi? Del CCXXI

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Helt knäckt
  • Svensk politik 9