Vad gör vi? Del CCXXI

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast lite märkligt lät det! :p Jag tycker det på något avigt vis blir stressigare när bussarna går för tätt. Går de en gång i halvtimmen går det i alla fall planera, eftersom man liksom måste.
Jag har aldrig bott eller åkt på något ställe med tätare buss än här, så jag vet inte hur det känns, jag är inte mer bortskämd än så här, åker inte buss i storstad generellt. Min vana kommer från buss en gång i timmen annars. Och det var alltså inte sagt med någon vidare allvar och behöver inte tolkas som någon dödlig synd heller.

• Gilla
Reactions: Sel
Så om man är ute och handlar ska man hålla reda på när man ska gå till hållplatsen och inte när man är klar med sina inköp?
Har folk bussen utanför affären då om man ska stå och vänta inne på bussen? Här är en bit att gå på en del ställen, tex till centrum så det behövs också planeras.

Jaså, alla har det så bra förspänt? Jag byter buss på bussterminalen. Det är några minuters väntan och det är rätt trist då när det pga försening med bussen jag kommer med blir så att jag preciiiiiiiiiiiis missar anslutningsbussen och då står ute och väntar på nästa. Funkar på sommaren, rätt skönt, men nu är vi förbi "rätt skönt" perioden och det är kallt.

Och ja, jag har tre minuter till bussen, går åtta minuter före bussen ska gå till min hållplats, men det är inte där problemet ligger som sagt. Den missar jag inte. Det är av orsaker inte jag påverkar, som ligger utanför mig.

I måndags var en sådan dag tex, väntade 20 minuter på bussen från jobbet, kunde gå tillbaka in men appen fungerade inte och de har tagit bort skärmarna från hållplatserna så jag väntade. Det var svinkallt. Missade sedan anslutningen, en halvtimmes väntan, ännu kallare. Rotade fram min vinterjacka istället för höstjacka därefter.
Så är det väl för oss alla som åker kollektivt. Det tar 1 timme för mig att ta mig till jobbet. Om jag åkte egen bil tar det 15 min om det är trafik. Är bara att gilla läget å vara förberedd. Planera helt enkelt!

Äh, jag blir frustrerad när jag behöver vänta typ 8 minuter på spårvagnen. 😅
Det var just bara det jag menade med mitt inlägg, inget annat. Och nu verkar jag tolkas som tappad i golvet som inte kan planera min kollektivtrafik för att bussarna är sena till anslutningsbussen, något som inte ens beror på mig, men visst-lärdom av det är att sannerligen inte i en sådan stund önska att bussar gick lite oftare, trots att man är tacksam att det ens går någon buss.

När jag brukade åka kollektivt så höftade jag alltid, det blir förseningar pga trafiken eller så kan det gå snabbare om det är få passagerare och lite trafik. Inte ens SL:s egna bussar klarar att hålla tiderna även om det är digitalt när de ska ankomma, det är alltid annat som påverkar och den där minuten man får vänta kan hinna bli många.
Även om bussarna gick en gång i halvtimmen/timmen? Går de var sjunde minut förstår jag att man höftar, då kvittar det ju.

Så är det väl för oss alla som åker kollektivt. Det tar 1 timme för mig att ta mig till jobbet. Om jag åkte egen bil tar det 15 min om det är trafik. Är bara att gilla läget å vara förberedd. Planera helt enkelt!
Varför hugger du så förbenat på ett inlägg? Jag har åkt kollektivt sedan 13 års ålder, har inget körkort och klagar sällan. Har jag skrivit någonstans att jag har det sämre än alla andra som åker kollektivt?

Det var just bara det jag menade med mitt inlägg, inget annat. Och nu verkar jag tolkas som tappad i golvet som inte kan planera min kollektivtrafik för att bussarna är sena till anslutningsbussen, något som inte ens beror på mig, men visst-lärdom av det är att sannerligen inte i en sådan stund önska att bussar gick lite oftare, trots att man är tacksam att det ens går någon buss.
Äh, låt folk feltolka. ❤️

Även om bussarna gick en gång i halvtimmen/timmen? Går de var sjunde minut förstår jag att man höftar, då kvittar det ju.
Ja, det händer ju även att det blir fel på någon buss eller att det inträffar ett sjukdomsfall. De garanterar ju inte att inga förseningar kan ske och har man då en anslutningsbuss som t ex @Enya och man missar den kan man få stå länge, eller som när jag åkte buss från stallet och den inte stannade vid hållplatsen utan bara körde förbi, då står man där i smällkalla vintern och får vänta minst 30 minuter på nästa.

Ja, det händer ju även att det blir fel på någon buss eller att det inträffar ett sjukdomsfall. De garanterar ju inte att inga förseningar kan ske och har man då en anslutningsbuss som t ex @Enya och man missar den kan man få stå länge, eller som när jag åkte buss från stallet och den inte stannade vid hållplatsen utan bara körde förbi, då står man där i smällkalla vintern och får vänta minst 30 minuter på nästa.
Ja, poängen är ju att det pga kylen är "störigt" att vänta den tiden, inget annat än så. Det är ju inte så att världen går under eller att jag kan planera bättre, jag missar bussen för något annat hänt med bussen jag åker med. Finns inget att planera bättre.

Visst, men det är självklart större chans att man får åka med just den buss man tänkt om man planerar sin åkning och står på hållplatsen den tid bussen ska komma. Även om den skulle råka vara fem-sju-tio minuter sen har jag i alla fall inte bara höftat och dykt upp en minut efter att den precis har gått. Det känns som en dålig lösning.
Att saker och ting sedan går fel i kollektivtrafiken ibland är en annan femma, det får man räkna med.

Ang. Bussturer. På torsdag har barnet tandläkartid i stan där jag och pappan jobbar. Jag lämnade in ledigetslapp till jobbet 10.20-13.30 till chefen. Hon har tid 11.00 bussen kommer in 10.45 till centrum. Bussen hem går antingen 12.15 eller 13.15. Jag såg att chefen har skrivit 10.30- 11.30. Jag skrev 13.30 pga hon behöver få mat i magen. Chefen har skrivit upp 10.30-11.30. Jag tittade till på pappret han har godkänt det står 10.20-13.30

Vet man vad som orsakade olyckan?
Verkar ju inte som att det var en medveten handling ändå

Det kommer förmodligen att ta tid att utreda. Spårvagnsolyckan i Göteborg där den fortsatte rakt fram istället för att följa spåren till vänster och rammade och flyttade på ett snabbmatsställe skedde vid midsommar. Den är fortfarande inte färdigutredd och de har fortfarande inga svar.

Är ju mycket som ska analyseras och tekniska undersökningar ska göras på bussen i detta fallet och det kommer säkert hållas väldigt många förhör med vittnen och drabbade. Sen får de lägga ett pussel av alla bitar.

Skulle köpa rosor och lägga på olycksplatsen vid Tekniska idag, men hittade inte röda. Fanns gula, men när jag kollade betydelsen så blev det jättefel. Vita fanns däremot, de stod tydligen bl.a för sympati utöver oskuld och nått mer.
Kan man lägga vita rosor på en plats där folk avlidit? Eller ska jag strunta i det helt när det inte fanns röda?
Jag tror inte någon tar illa upp oavsett vad för blommor eller annat man lämnar på en sådan plats. Det är omtanken som räknas och alla blommor är fina. ❤️ Själv vet jag inget om sådana symboler och undrar hur många som gör det?
Har tänkt på dig och alla dina kollegor. Kan inte ha varit lätt för alla som jobbade igår. Och förstår om många tycker det är tungt att köra nu.
Själv har jag väntat väldigt många gånger på den hållplatsen. Åkte dagligen någon av de bussarna i många år. Numera åker jag oftast tåget och var ”glad” att jag jobbade hemma igår och slapp passera på hemväg. Kanske lägger jag också en blomma där på måndag morgon.

Visst, men det är självklart större chans att man får åka med just den buss man tänkt om man planerar sin åkning och står på hållplatsen den tid bussen ska komma. Även om den skulle råka vara fem-sju-tio minuter sen har jag i alla fall inte bara höftat och dykt upp en minut efter att den precis har gått. Det känns som en dålig lösning.
Att saker och ting sedan går fel i kollektivtrafiken ibland är en annan femma, det får man räkna med.
Fast det beror ju även på hur tät trafik det är, går de var 10:e minut spelar det ju ingen roll, går den var 30:e minut är det värre att missa den och i synnerhet om man ska försöka hinna med en anslutande buss eller om det är dåligt väder. En del hållplatser är ju bara en skylt utan möjlighet att söka skydd.

Fast det beror ju även på hur tät trafik det är, går de var 10:e minut spelar det ju ingen roll, går den var 30:e minut är det värre att missa den och i synnerhet om man ska försöka hinna med en anslutande buss eller om det är dåligt väder. En del hållplatser är ju bara en skylt utan möjlighet att söka skydd.
Det var det jag menade. Går de var sjunde minut funkar det att höfta, går de en gång i halvtimmen gör man inte gärna det... så om de inte går så ofta får man helt enkelt anpassa sig och planera istället.

Jag har blivit mer frusen det senaste så jag fryser även med vinterjacka, vinterskor, mössa, vantar, halsduk och tjocka tröjor. Man kan ju inte klä in ansikte och näsa och det glipar alltid någonstans osv. Jag bor i fel land har jag märkt med åren. Jag som egentligen gillar vinter i sig, men numera är det tufft med kylan.

Det var det jag menade. Går de var sjunde minut funkar det att höfta, går de en gång i halvtimmen gör man inte gärna det... så om de inte går så ofta får man helt enkelt anpassa sig och planera istället.
Hur planerar man när bussarna går en gång i halvtimmen och man byter på bussterminalen där ena bussen minst en gång i veckan är sen så man missar bussen man ska med? Man får finna sig i det tänker jag, del av vad livet innebär, men betyder det att man inte någon gång får känna "Vad lyxigt med bussar var 7 minut, skulle också vilja ha det här!", framför allt på vintern när man återigen har varit ute och fingrarna är stelfrusna, öronen håller på att trilla av, glasögonen immar igen och näsan inte finns längre?

Hur planerar man när bussarna går en gång i halvtimmen och man byter på bussterminalen där ena bussen minst en gång i veckan är sen så man missar bussen man ska med? Man får finna sig i det tänker jag, del av vad livet innebär, men betyder det att man inte någon gång får känna "Vad lyxigt med bussar var 7 minut, skulle också vilja ha det här!", framför allt på vintern när man återigen har varit ute och fingrarna är stelfrusna, öronen håller på att trilla av, glasögonen immar igen och näsan inte finns längre?

Heh, under rusningstid går bussarna var 3-4 minut. Folk springer ändå som galningar. Tunnelbanan 1-2 minuter, folk (inklusive jag själv ibland) springer ändå.

Heh, under rusningstid går bussarna var 3-4 minut. Folk springer ändå som galningar. Tunnelbanan 1-2 minuter, folk (inklusive jag själv ibland) springer ändå.
Hahaha, man blir väl van, tänker jag, och så kan man ju missa en anslutning längre fram som inte går så ofta. :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad gör vi? Del CCXIX
  • Vad gör vi? Del CCXXIX
  • Vad gör vi? Del CCXVI
  • Barnböcker (utbruten från Vad gör vi? Kids edition del 5)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka