Vad gör vi? Del CCXXIX

Eeek! Så nu har jag haft min intervju! Det blev nästan 50 minuter 😱

Visade sig att denna tjänst är som konsult på företaget. 6 månaders prov anställning och sedan 24 månader som konsult innan företaget tar över (om allt funkar bra).

Vad säger ni att arbeta som konsult enligt ovan? Bu eller bä?
Jag har fast anställning just nu (även om företaget svajar) med sina fördelar och trygghet men lönen har potential att bli mycket bättre än idag.
Obs, det blir fast anställning på konsultföretaget som har kollektivavtal etc. Så det låter ju som ett rätt bra konsultföretag ändå om man nu ändå ska vara konsult.

Eeek! Så nu har jag haft min intervju! Det blev nästan 50 minuter 😱

Visade sig att denna tjänst är som konsult på företaget. 6 månaders prov anställning och sedan 24 månader som konsult innan företaget tar över (om allt funkar bra).

Vad säger ni att arbeta som konsult enligt ovan? Bu eller bä?
Jag har fast anställning just nu (även om företaget svajar) med sina fördelar och trygghet men lönen har potential att bli mycket bättre än idag.
Provanställning är otryggt i sig (brukar vara typ 2 veckors varsel från båda parter). Annars är det en ganska vanlig och fungerande väg för rekrytering/anställning, det där med inhyrningsupplägg och sedan anställning. Jag skulle åtminstone testa (fråga) om det går att slippa provanställningen eftersom du måste säga upp dig från en fast anställning. Det beror såklart lite på hur det går med rekryteringen och om de har någon stark policy kring det också.

Tillägg: Provanställningen är lika "otrygg" från båda håll, så det är även en fördel för arbetsgivaren om inte någon kan sluta med bara 2 veckors varsel, utan direkt omfattas av 3 månaders uppsägningstid (eller vad som nu avtalas).

Senast ändrad:
Provanställning är otryggt i sig (brukar vara typ 2 veckors varsel från båda parter). Annars är det en ganska vanlig och fungerande väg för rekrytering/anställning, det där med inhyrningsupplägg och sedan anställning. Jag skulle åtminstone testa (fråga) om det går att slippa provanställningen eftersom du måste säga upp dig från en fast anställning. Det beror såklart lite på hur det går med rekryteringen och om de har någon stark policy kring det också.

Tillägg: Provanställningen är lika "otrygg" från båda håll, så det är även en fördel för arbetsgivaren om inte någon kan sluta med bara 2 veckors varsel, utan direkt omfattas av 3 månaders uppsägningstid (eller vad som nu avtalas).
Jag håller med om provanställningen. 6 månader känns som en lång period också. Jag undrar om det går att avtala lite kortare om jag inte kan slippa den.

Just nu har jag dessutom bara 1 månads uppsägningstid vilket är ju inte så mycket längre än 2 veckor.

Läste om att konsultföretag inte alltid har LAS heller, men detta företag har ju ett kollektivavtal så jag vet inte riktigt hur det är där.

• Gilla
Reactions: Sel
Obs, det blir fast anställning på konsultföretaget som har kollektivavtal etc. Så det låter ju som ett rätt bra konsultföretag ändå om man nu ändå ska vara konsult.
Jag har provat det. Företaget jag skulle vara hos ville inte ha mig efter två veckor så då blev jag uppsagd och tvingades ta konsultuppdrag på helt galna ställen under uppsägningstiden. Kommer aldrig arbeta så igen.

Verkar det intressant hade jag absolut kunna ta jobbet, speciellt i och med att du inte riktigt trivs med nuvarande arbetsplats.
Problemen med chefen har löst sig rätt bra och jag kommer bra överens med alla. Problemet är att företaget i sig blöder pengar (mycket pga problemen i omvärlden) och chefen hade ett möte med oss anställda om att han kanske behöver börja prata med unionen.

Dvs det är inte 100% trygg anställning även om jag har åtminstone en person som skulle bli uppsagd innan mig.

Det nya företaget är ett mycket större internationellt företag som enligt intervjuaren kan nog erbjuda en bättre(!) lön än vad jag har idag. En ny slags roll dock, men jag antar att de ser behovet av den rollen idag. En chansning, men som kan sluta väl.

Jag har provat det. Företaget jag skulle vara hos ville inte ha mig efter två veckor så då blev jag uppsagd och tvingades ta konsultuppdrag på helt galna ställen under uppsägningstiden. Kommer aldrig arbeta så igen.
Klart värt att fråga konsultföretaget vad som händer om jag blir uppsagd av företaget 🤔
Hur lång var din uppsägningstid?

Problemen med chefen har löst sig rätt bra och jag kommer bra överens med alla. Problemet är att företaget i sig blöder pengar (mycket pga problemen i omvärlden) och chefen hade ett möte med oss anställda om att han kanske behöver börja prata med unionen.

Dvs det är inte 100% trygg anställning även om jag har åtminstone en person som skulle bli uppsagd innan mig.

Det nya företaget är ett mycket större internationellt företag som enligt intervjuaren kan nog erbjuda en bättre(!) lön än vad jag har idag. En ny slags roll dock, men jag antar att de ser behovet av den rollen idag. En chansning, men som kan sluta väl.
Samt att chefen börjar närma sig pensionsålder och har pratat om att gå ned i tid.
Han är både ägare och chef samt den bästa säljaren. Så jag är tveksam till att företaget kan klara sig utan honom.

Jag gör lite av varje. Ätit middag, rester med kyckling och grönsaker (utan bea), diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare har fått arbeta. Jag har rastat hundar. Jag har delat deras hundgodis i mindre bitar och tränat lite när jag ändå pillade med deras godis och hade dem hängande i byxorna typ. :D Roligt med "snurra runt", de kan det båda två, men bara åt ett håll och det är inte samma håll :D Det ser skitroligt ut när de slänger sig på golvet nästan på varandra innan jag sagt "ligg" klart nästan. Jätteduktiga! I morse kom spionen upp i sängen, det sker ytterst sällan, rottekotten blev genast svartis och skyndade sig upp hon med, närmast matte. :D

Jag har även flyttat runt lite saker så det ser bättre ut, blir bättre och passar bättre. Vikt tvätt. Pratat med chefen, skulle prata med henne igen, men får bli på fredag i så fall eftersom hon inte ringt. Pratat med en kollega. Har semester men det var någon semesterfråga vi löste tillsammans. Insåg att jag snart ändå har sommarsemester. Vecka 25 börjar den. Väntar på ett paket från Apotea med en massa medicin i som ska in i mina lådor i ordning.

Och däremellan lyssnar jag på musik och tittar på Jurassic Park andra filmen.

Att ta semester denna veckan var en bra idé ändå. Terapeutbesöket förra veckan gjorde mig väldigt upprörd och jag känner mig väldigt stressad psykiskt. Förstår att han ringde för att följa upp hur jag mådde och att han även sa att jag kan ringa hans kollegor denna veckan när han inte är på plats. Det är länge sedan jag mått så här väldigt dåligt som nu känner jag.
Har kommit på att jag till och med slänger i mig min mat numera och när jag är ute med hundarna skyndar jag på. Kan inte ens sitta och titta på en film i ett streck utan att avbryta och göra en massa annat. Har valt Jurassic Park för de påminner inte om de hemskheter jag varit med om, de är liksom safe så att säga. Utöver det mardrömmar varje natt och så fort jag hör barn utanför lägenheten blir jag nervös över om de ska hålla på och störa sig mot min lägenhet igen. Försöker ta det lugnt nu, äta lugnare, gå lugnare."Notera, inte värdera". Andas. Försöker.
Nästa vecka börjar jag jobba mina fyra timmar igen, behöver få kontroll över mig innan dess för att orka känner jag. Onsdag är 3 av timmarna en kodningsutbildning som jag (och chefen som min ledsagare) ska sitta med på. Måste få ordning på huvudet.

Men det är lång väg kvar! De skulle höra av sig inom två veckor, sedan om jag går vidare så skulle det bli intervju med en i Tyskland och sedan en med de i USA.
OCH personlighetstest och logiktest O_o

Många snören att snubbla över så inget är säkert 😅
Personlighetstest och logiktest avskyr jag! Jag är varken dum i huvudet eller ond men verkar inte fatta testerna riktigt....

Jag skulle ha dragit till med digitalt vårdbesök.
Tusen tack för förslaget!!
Chefen sa plötsligt halvt skämtsamt och halvt frågande om att jag skulle väl inte lämna honom 💀
Lyckades få fram att det var ett vårdbesök och han skrattade och sa att han höll på bli orolig, jag höll nog på att se ut som en tomat där 😅

Personlighetstest och logiktest avskyr jag! Jag är varken dum i huvudet eller ond men verkar inte fatta testerna riktigt....
Rekryteraren sa typ mensa test och inom mig så såg jag ut så här 😬
Jag har testat lite sånt och jag fattar inte sånt med mönster helt.

Personlighetstest tycker jag är roligt dock, och om de tycker att jag inte passar in så är det bäst för alla parter att jag inte tar vatten över huvudet på mig ☺️

Så tråkigt. Jag älskar att komma hem! <3
Jag med i vanliga fall. Men blev så irriterad när en person tagit med väskan (dvs sova över) utan att vi kommit överens om det innan. Bara att gå in i bostadshuset som om vederbörande själv bodde här stör mig som tusan. Detta trots att jag så sent som igår påtalade detta. Men tydligen fanns det ingen anledning att vara ”sur” pga borde fattat det eftersom vederbörande har kvällsfodringen. Men alltså det är massa timmar kvar tills dess :banghead:
Noll meddelande om detta innan. Det är det som stör mig mest!

Liknande trådar

• Vad gör vi? Del CCXXVIII
  • Vad gör vi? Del CCXXII
  • Vad gör vi? Del CCXIX
  • Hur lär man en hund kissa?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Autistic meltdown
  • Varför skriver du på Bukefalos?
  • Svensk politik 5

Barn