Vad gör vi? Del CCXXV

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså egentligen blir hon inte arg, my bad. :) Vi använder generellt inte arg eller aggressiv (förutom på skämt) inom hobbyn... hon blir Defensiv eftersom jag stör och hon inte har någonstans att ta vägen. Det visar hon genom att krulla upp och hota med stjärten, bredda med klorna och öppna dem och tala om att hon minsann visar allvar! Nu jävlar!
Tro mig, det går inte att ta miste. :devil: :D

Jag hade mer räknat med att hon skulle göra sig lite platt och diskret så att jag kunde lägga tillbaka grottan över henne, men icke! Jag fick inte lägga tillbaka någonting inte! 😅 Jag hade inte räknat med att hon skulle jaga efter minsta rörelse - men till sist fick jag reta henne till ett annat hörn så att jag kunde lägga ned grottan igen och hon kunde gömma sig.
Det ska egentligen vara en ganska "chill" art. Kanske blir hon mer chill när hon blir större, det brukar tarantellerna bli. <3
Så häftigt ändå! Är hon farlig? Gör det ont om hon bits eller knips/sticks, vad de nu gör? Vad äter de?

Jag vet faktiskt inte och jag har glömt vad han betecknade det som, det är ju 3 år sen nu och såna detaljer minns jag inte alls, jag minns ju knappt namnen på folk jag inte träffat på ett halvår.:o

Det känns som om någon dragit lite väl stora växlar på det hela samt att en seriös mineralogisk analys är tämligen svindyr. Det är inget en gör lite random.

Däremot skulle jag kunna tänka mig att du har mycket koppar i vattnet (det är det enda som kan färga saker blått) och skulle behöva kolla upp det. Att få i sig för mycket koppar är farligt (det är en rätt giftig tungmetall även om vi behöver den i mindre mängder).

Det känns som om någon dragit lite väl stora växlar på det hela samt att en seriös mineralogisk analys är tämligen svindyr. Det är inget en gör lite random.

Däremot skulle jag kunna tänka mig att du har mycket koppar i vattnet (det är det enda som kan färga saker blått) och skulle behöva kolla upp det. Att få i sig för mycket koppar är farligt (det är en rätt giftig tungmetall även om vi behöver den i mindre mängder).
Jag ska ta ett vattenprov och lämna in, njurarna och levern kan ju tacka för sig om man blir kopparförgiftad och nu läste jag på lite om för mycket koppar, man kan få kramper, det har jag fått lite då och då i benen när jag lagt mig och sträckt ut kroppen, man kan få magsmärtor och en brännande känsla i magen,,,,,,,, kanske är det så mina magproblem började?

Jag ska ta vattenprovet asap. och lämna in, jag kan enkelt få råvatten direkt för jag har sandfälla innan hydroforen, då har inget i systemet kontaminerat vattnet.

Så häftigt ändå! Är hon farlig? Gör det ont om hon bits eller knips/sticks, vad de nu gör? Vad äter de?
Näh, hon är inte farlig bara man är varlig. :D Skämt åsido har hon inte särskilt allvarligt gift för människor och i den storlek hon är nu tror jag knappt klorna känns heller. Sticka mig kan hon nog men jag är mer orolig för henne än för mig. När hon är fullvuxen kan hon nog stickas om hon vill, men utan allergi lär det inte vara värre än några getingsting.

Just nu äter hon småsyrsor och mealworms.

Jag ska ta vattenprovet asap. och lämna in, jag kan enkelt få råvatten direkt för jag har sandfälla innan hydroforen, då har inget i systemet kontaminerat vattnet.
Fast är det inte bättre att ta provet från den kran du använder till mat och dryck?
Då får du ju veta vad du får i dig, tänker jag.
Om du har höga värden av något olämpligt så får du börja felsöka om det är rå-vattnet eller utrustningen på vägen.

Jag ska ta ett vattenprov och lämna in, njurarna och levern kan ju tacka för sig om man blir kopparförgiftad och nu läste jag på lite om för mycket koppar, man kan få kramper, det har jag fått lite då och då i benen när jag lagt mig och sträckt ut kroppen, man kan få magsmärtor och en brännande känsla i magen,,,,,,,, kanske är det så mina magproblem började?

Magproblemen kan ha många orsaker, varav koppar är en (dock inte jättevanligt hos vuxna, det är vanligare att småbarn får GI-problem av höga kopparhalter). Dock hade jag även testat från kran, höga kopparvärden i vattnet orsakas i de allra flesta fall av fällningar från rören och/eller varmvattenberedaren.

Fast är det inte bättre att ta provet från den kran du använder till mat och dryck?
Då får du ju veta vad du får i dig, tänker jag.
Om du har höga värden av något olämpligt så får du börja felsöka om det är rå-vattnet eller utrustningen på vägen.
Det blir 2 prov, dom får börja med det från kranen och visar det sig att nåt är åt skogen behöver dom bara testa just detta på råvattnet. Det är lokala VA-verket jag anlitar för dom är ackrediterade och vill inte kränga filter för 10,000-tals kronor. Filtrera vatten är annars rätt lätt, är det koppar kan man elektrofiltrera dricksvattnet och anläggningen snickrar man ihop på en eftermiddag.

Magproblemen kan ha många orsaker, varav koppar är en (dock inte jättevanligt hos vuxna, det är vanligare att småbarn får GI-problem av höga kopparhalter). Dock hade jag även testat från kran, höga kopparvärden i vattnet orsakas i de allra flesta fall av fällningar från rören och/eller varmvattenberedaren.
Jag använder aldrig varmvatten till dryck och matlagning och spolar rent kranen innan det tas, kopparröret till köket är 5 meter så att 5 meter kopparrör skulle fälla så otroligt mycket har jag svårt att tro, till toan är det 10 meter kopparrör allt som allt.

Näh, hon är inte farlig bara man är varlig. :D Skämt åsido har hon inte särskilt allvarligt gift för människor och i den storlek hon är nu tror jag knappt klorna känns heller. Sticka mig kan hon nog men jag är mer orolig för henne än för mig. När hon är fullvuxen kan hon nog stickas om hon vill, men utan allergi lär det inte vara värre än några getingsting.

Just nu äter hon småsyrsor och mealworms.
Coolt djur alltså! :)

Städat och gjort rent kattlådan. Så nu kan jag bryta något ben i kroppen utan att vara orolig för att folk ska trampa runt i min lägenhet.

Imorgon ska jag lämna in, hämta ut paket och handla äpplen.

Men alltså måste du ut på ärenden VARJE dag? :arghh:
Jag gillar inte det, hade jag inte haft hundarna hade jag inte gått utanför dörren och dragit mig undan från folk (speciellt nu när jag inte mår bra psykiskt), men jag kan ändå tycka att det ju är rätt bra att komma ut en stund flera gånger i veckan, året om? Både för det sociala (det är rätt lagom socialt ändå att handla, tycker jag :D ) och för att röra på sig och få frisk luft?

Här bor jag! Min är en tvåa, mitten är en trea och i andra änden (som är närmast kameran i första bilden) är en fyra, och så likadant på ovanvåningen. :)
Visa bifogad fil 180041
Va kul, ser ut som huset jag bor i! Är en modell som Skanska byggde tillsammans med ikea om jag förstått rätt, så de finns på flera ställen (om det är samma, men beskrivningen låter också precis lika). Jag bor i trean på övervåningen!

Lyssnar på Ring så spelar vi och funderar på hur jag ska lägga upp dagen. Blir nog inget Melodikrysset idag, sparar det till imorgon. Kanske. Men vi får se.
Kanske kommer mina pinnar idag. Jag hoppas!

Väntar på bussen hem. Hämtade tre underbart goda (eller ja, samma sorter förra året var det iaf! :p ) semlor innan jag begav mig hemåt. Nu har jag varit vaken i över ett dygn - lyckades inte somna innan jobbet igår och gick upp kl 7 igår morse (vaknade - ovanligt sent för mig numera) :cautious: .

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad gör vi? Del CCXXXV
  • Vad gör vi? Del CCXXXIV
  • Vad gör vi? Del CCXXXIII
  • Vad gör vi? Del CCXXXII

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund