Vad gör vi? Del CCXXV

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Som en föreläsare sa - en stor del av framtidens jobb finns inte ens idag.

Däremot, så kommer även framtidens jobb behöva liknande typ av kunskaper som mänskligheten redan har förvärvat idag och finns tillgängliga i skolundervisning och på universiteten. De allra flesta utbildningar på universiteten handlar trots allt inte om utbildning för ett specifikt jobb som redan existerar.

Farrt som ett jehu hea dgaen för att hinna med. tallet och bara för at jag ska iväg till ögonbottenfotografering så tänkte jag sen jobba hemifrån men icke.

Datorn bara Nä' du finns inte så vart tvungen att åka in till jobbet där den hoppade igång direkt. Fått gjort det jag skulle så nu ska jag packa ihop igen och åka och göra lite leveranser innan jag hämtar upp Sambon så vi kan åka till stora staden.

Vill INTE göra ögonbottenfotografering. jag har tydligen väldigt små pupiller så de drar in massor med droppar och har svårt att se bara det att jag är banne mig halvblind resten av dagen/kvällen sen

Pratade med en kompis som berättade att 8 (!) skolbussar kört av vägen på Gotland i morse pga halkan, sen ställde de in resten av bussarna. Helt galet! 😱

Hör töar isen på vägen rätt fort nu, så jag hoppas att den hinner tina bort helt innan det ska bli minus igen i nästa vecka. 🙈

Idag hoppas jag på att mitt paket kommer fram. Det har varit på paketterminalen hos Postnord ÅTTA gånger enligt registreringar i appen. Så tror inte riktigt på det.....:cool: Den har valsat runt i postmords system i nästan två veckor.
Jag bara undrar hur det ens är möjligt att misslyckas så kapitalt med en sån enkel uppgift, det är ju världsklass.:down::turd:

På fejjan i flödet kom det upp reklam av ett företag som kallar sig "Elit-gruppen" och försöker skrämma folk som har vanliga elcentraler med porslinssäkringar att byta till automatsäkringscentraler i plast. Dom skrev att gamla centraler i stålplåt inte är "retro utan en brandfara" och vad är då en central i plast? Jag skrev "skitsnack, Diacedcentraler som antingen är plåtkapslade eller gjutjärnskapslade är det säkraste som finns för mig veterligen kan inte gjutjärn brinna, som era plastcentraler" och gissa hur snabbt kommentaren försvann.:laugh:

Det är fräckt att skrämma upp folk som har dålig kunskap till att göra det som inte behövts bara för att skapa jobb och håva in casch, elektrikerna säger själva att moderna centraler i plast med automatsäkringar är långt ifrån så bra som dom gamla var, skulle plastcentralerna vara top of the line så varför är dom förbjudna inom industrin och varför sätter man upp plåtkapslade centraler där då? Vi kommer att få se fler elbränder som startar i plastcentraler.

Jag har varit på mitt årliga frisörbesök. Nåja, det var nog minst 1,5 år sedan för jag har klippt topparna själv. Testade ny frisör som var bra men som hade en schamponeringsstol som var superdålig för min nacke som trasslar. Schamponeringen tog extremt lång tid dessutom. Blev stajlad, så nu är jag snygg inför eftermiddagens Zoommöte med kollegan!

😅 Det var himla skönt att få styra bilen ut ur stan och hem till landet och lugnet igen.
Du är precis som jag, stan är ett ställe man åker från. Jag skulle aldrig palla att bo i stan och definitivt inte i en storstad som Stockholm, jag skulle vantrivas varenda sekund. Jag är uppväxt i ett "villa-ghetto" och jag kände tidigt att nej, detta är ingen plats där jag vill tillbringa största delen av mitt liv, jag fick mer än nog där. Jag har grannar på nära håll här som är som mig, vi har grundmurad grannsämja, vet det mesta om varann, håller koll och blir vi nyfikna på nåt så klampar vi över och frågar och tar en kopp kaffe samtidigt. Nyfikenhet på landet är det samma som att hålla koll för trygghetens skull, inte för att snoka för det behövs inte, vi vet redan alldeles för mycket om varann.:p

Du är precis som jag, stan är ett ställe man åker från. Jag skulle aldrig palla att bo i stan och definitivt inte i en storstad som Stockholm, jag skulle vantrivas varenda sekund. Jag är uppväxt i ett "villa-ghetto" och jag kände tidigt att nej, detta är ingen plats där jag vill tillbringa största delen av mitt liv, jag fick mer än nog där. Jag har grannar på nära håll här som är som mig, vi har grundmurad grannsämja, vet det mesta om varann, håller koll och blir vi nyfikna på nåt så klampar vi över och frågar och tar en kopp kaffe samtidigt. Nyfikenhet på landet är det samma som att hålla koll för trygghetens skull, inte för att snoka för det behövs inte, vi vet redan alldeles för mycket om varann.:p

Ja men precis så 😅 Vi bor på landet men bor inte ödsligt utan har grannar nära. Men alla är för sig om man vill, pratar lite om man vill. Alla är lite samma skrot och korn :D Skulle dö inombords om jag behövde bo i stan oavsett om det är lägenhet eller inklämd i ett villaområde.

Städar och lyssnar på Colleen Hoovers nya Woman Down. Jag tänkte, hur många böcker och filmer kan skrivas om författare med skrivkramp som isolerar sig i en stuga vid en sjö för att få vara ensamma att skriva, men ”råkar” träffa en snygg man? Kan ingen komma på något nytt? Vem är så basic att man fortfarande läser detta? Jag, tydligen, för nu lyssnar jag och det är jättespännande!

Nu blir det lunchrast. Tänkte träna klart det jag inte hann i morse när jag fick köra barn till skolan istället och sen kränga på brodden och ta en liten promenad med hundarna. Skönt med fredag också!

Tar en paus i "plugget" och slösurfar en stund. Egentligen håller jag bara på att plugga in en massa nya termer, förkortningar och projektnamn kopplat till mitt nya jobb som börjar på måndag, men det känns nästan som att vara tillbaka i skolbänken igen då jag skriver ner allt för hand i en sprillans ny anteckningsbok :D Och alltså, jag som gått och sagt att jag suktar efter att jobba för en mer strukturerad och ordnad organisation - min nya chef skickade i morse ett dokument på 10 sidor med en tabell där det framgår exakt vilka personer jag ska träffa under mina första tre veckor, vilka projekt de jobbar med, var och när vi ska träffas, vilka saker som ska diskuteras, vilka program som kommer att användas och vad jag kan räkna med att lära mig under mötet. Skrev tillbaka och sa att hon anar inte hur glad det här gör min inneboende hyperorganiserade skandinav :love:

Förbaskade mildväderskit med den jäkla blåsten som kyler ner huset och gör det svårttänt i braskaminen, väldigt onödigt väderomslag 👎. Sovit gott utan minsta lilla uppvaknande inatt, och på morgonen kom hankatten och studsade på mig för att jag skulle släppa ut honom på kattvinden 😂. Idag var det lite motigt att lämna sängen, den var ju såååå sköööön men en morgondusch var skönt det med 😊.
Min kamin är precis tvärtom. När det blåser blir det bra drag och lättare att tända. Kalla vindstilla dagar är det mycket svårare. (Och, ja, jag är glad för tövädret :) )

Har hjälpt sambon (soon to be särbon) att fixa med elavtal, e-fakturor etc som behöver göras inför flytten.
Nu ska jag chilla lite innan jag går till gymmet en stund. Ska hämta ett paket på hemvägen.

Städar och lyssnar på Colleen Hoovers nya Woman Down. Jag tänkte, hur många böcker och filmer kan skrivas om författare med skrivkramp som isolerar sig i en stuga vid en sjö för att få vara ensamma att skriva, men ”råkar” träffa en snygg man? Kan ingen komma på något nytt? Vem är så basic att man fortfarande läser detta? Jag, tydligen, för nu lyssnar jag och det är jättespännande!
Igenkänningen! 🤣🙋‍♀️

Hemma efter att ha lämnat av min ekg läsare och handlat. Otroligt hemskt underlag. Knögglig blankis överallt. Sandning hjälper nada, särskilt som sanden sjunkit ner i isen. Det slutade med att jag gick vissa sträckor på vägen eftersom trottoaren är oframkomlig. Helt sjukt. Och värre blir det när det fryser till och allt vattnet på blankisen fryser så det blir flera gånger värre. Vet inte om jag vågar mig ens till min lokala ICA för att köpa lite grejer där.

Önskar de kunde skrapa trottoarerna liksom cykelbanorna. Inte ens broddar skulle hjälpa pga knöggligheten. Jag som inte ens i vanliga fall är särskilt stadig på benen fick gå med myrsteg och be till flying spaghetti monster att jag inte skulle bryta något.

Hemma efter att ha lämnat av min ekg läsare och handlat. Otroligt hemskt underlag. Knögglig blankis överallt. Sandning hjälper nada, särskilt som sanden sjunkit ner i isen. Det slutade med att jag gick vissa sträckor på vägen eftersom trottoaren är oframkomlig. Helt sjukt. Och värre blir det när det fryser till och allt vattnet på blankisen fryser så det blir flera gånger värre. Vet inte om jag vågar mig ens till min lokala ICA för att köpa lite grejer där.

Önskar de kunde skrapa trottoarerna liksom cykelbanorna. Inte ens broddar skulle hjälpa pga knöggligheten. Jag som inte ens i vanliga fall är särskilt stadig på benen fick gå med myrsteg och be till flying spaghetti monster att jag inte skulle bryta något.
Usch ja, det är gräsligt just nu! För varje timme som går med plusgrader hoppas jag på att allt hinner försvinna till vi får minus så att de kan grusa/salta mer sedan. Här grusades för ett tag sedan och så kom snön och de skrapade bort översta lagret och grusade inte (man kallar det för att "ploga" numera, trots att man lämnar snö kvar på trottoar/gångväg) och så har det frusit på och snöat, körts och skrapats lite halvdant och blivit blankis och nu tö på det..... på vissa ställen är det barmark så att grusen äntligen har kommit fram! Jag halkar med broddarna på fötterna. Låter "Iiiih!!" då och då från mig när jag är ute och går, det är när jag halkar till och får hjärtat i halsgropen.

Och till alla som tycker att jag kan göra det bättre själv, jag lånar gärna traktor med grus och kör och grusar där jag går så jag slipper bryta kroppsdelar. andra blir nog glada för det också. Dock tror jag inte jag får låna traktor med grus dock.... Men om det är vad som krävs för att inte bryta kroppen, fine, jag gör det, ge mig en traktor och grus! Det finns ju inte många som kört de senaste dagarna (oh definitivt inte med grus!!!!!) så det finns garanterat en över för mig att låna.

Här var tidigare ett tjockt lager is ovanpå grusen.... Fin nytta den gjorde, den gör NU dock, äntligen
615782414_10162711503953877_8599486937170961694_n.webp

Har lyckats gå en kort promenad de senaste två dagarna, skönt att röra lite på sig även om det inte är mer än ner till vägen och tillbaka. Har precis kommit hem från stallet och hästen var väldigt social idag så stod en lång stund i solen och pysslade och lät honom beta. Nu känner jag mig nästan lite hungrig för första gången på länge så ska bli gott med lunch!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad gör vi? Del CCXXXV
  • Vad gör vi? Del CCXXXIV
  • Vad gör vi? Del CCXXXIII
  • Vad gör vi? Del CCXXXII

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund