Jag tycker inte alls att det är så salt, däremot kan jag tycka att ren kaviar är för salt och för stark och föredrar Kalles randiga för att den är mildare, har nu gått över till Svennes kaviar för att den är mildare och mindre salt. Så...

Jag tror det är hur man är uppvuxen helt enkelt.
Kränk inte danskarna genom att kalla det Yoghurt!!

Koldskål är koldskål, finns en del svenskar som härmat lite och har en massa skumme recept- vi danskar i familjen inklusive svenska morsan

dissar rakt av och kör farmors recept. Eftersom rätt ingrediens (jag har glömt ordet, jag skäms men det är helt tappat ur minnet just nu, jag får stå i skamvrån, så här får det inte vara!!) inte ens finns i Sverige så tar man en liter fil, 4 ägg (äggula och äggvita till skillnad mot vissa andras recept!) och 2 dl socker samt lite vaniljsocker om man vill och efter tycke, blandar och låter stå svalt då det är godare kallt en varm sommardag. Serveras i Danmark med en slags söt kaka/skorpa som jag också glömt namnet på nu, kammarjunkar? Jag vet inte hur många liter sådant jag ätit i mitt liv, men varje sommar väcks begäret än i dag.

Man kan köpa koldskål färdi på tetra i Danmark till och med
Saknar medister också, en speciell lång korv man köper (numera i butik) hos slaktaren med speciella kryddor i, kokar och sedan steker. Den finns inte alls att få tag på i Sverige, Netto som fanns tidigare tog in den ibland och mamma slängde sig mer eller mindre över dem och köpte många förpackningar
Till jul serveras kalkon, anka eller dansk fläskesteg (svålen ska vara kvar för Guds skull

), man har sockerstekta potatis och varm dansk rödkål (går numera att köpa sedan många år här i Sverige). Steken har vi alltid haft på jul, något jag fört vidare till mina barn. Det är julmiddag för mig.
https://www.koket.se/fl-skesteg-med-brunede-kartofler-r-dkal-og-brun-sovs
Man tror att Danmark och Sverige är så lika varandra, men precis som du säger så matkulturellt är det jättestora skillnader. Och då har jag inte ens nämnt att de har påläggschoklad på mackor också...