Jahapp. Behöver lära min hjärna att slappna av fast jag har ställt klockan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Telefonkatalogerna innehöll inte hela Sveriges telefonnummer utan det var väl en för varje län(?) Ville man titta i en annan så fick man ringa nummerupplysningen eller kanske gå till biblioteket (vet inte om de hade alla men kan tänka mig det).Samtidigt fattar jag inte problemet med att finnas på Hitta, Ratsit eller Eniro, vad är mer naivt med det än att man fanns i telefonkatalogen förr?
Följdtänker: Jag upplever nån slags dubbelhet i att man ska göra sig osynlig för människor, man vill inte finnas på den typen av sidor, folk ska inte kunna nå en och man svarar inte på okända nummer men man har profiler på Insta, fb osv?
Jag förstår hur @tanten menar med digitala spår men samtidigt är de flesta av oss så osignifikanta att vi kommer försvinna ändå.
Egentligen är detta ett alldeles för intressant ämne för att diskuteras här.![]()
Arkivarier jobbar med såna frågor, det är inte svårare än fysiska spår men det kräver eftertanke. Jag kan förstå tanken att man vill att allt ska försvinna om sig själv men samtidigt är det viktigt att saker finns kvar i framtiden. Hur skulle vi kunna veta något om historien om alla fysiska spår hade bränts upp när någon dog?Ja det är intressant. För vi försvinner inte.
Oavsett om vi är betydelsefulla på något sätt eller inte
Samtidigt tar all denna data lagringsplats och enligt programmet så börjar punkten närmar sig när mängden data från avlidna personer är större än från oss som lever.
Det är inte innehållet utan den plats alla "ettor och nollor" tar.
Tror att det är svårt att rensa. Vem ska avgöra vilka ettor och nollor som är värda att sparas...
Ja, som släktforskare skulle det ju vara helt kört för mig om inte de gamla kyrkböckerna fanns kvar, med all den underbara information som de innehåller.Arkivarier jobbar med såna frågor, det är inte svårare än fysiska spår men det kräver eftertanke. Jag kan förstå tanken att man vill att allt ska försvinna om sig själv men samtidigt är det viktigt att saker finns kvar i framtiden. Hur skulle vi kunna veta något om historien om alla fysiska spår hade bränts upp när någon dog?
Den stora utmaningen är hur sparar vi digital information så att den kan läsas och ses om 100, 200, 500 år? Det är väldigt mycket lättare att spara ett papper så att det är läsbart än 1och 0 och veta att någon kan komma åt det.
Floppy disk, disketter, CD-rom skivor, kommer någon kunna öppna dem? Kommer någon kunna hacka sig in i en eventuell molntjänst och förändra historien?
Jag är försiktig med exempelvis AI, alla dessa bilder folk gör av sig själva lämnar ut extrema mängder information om dem just nu men att lämna bilder på mig och min omgivning som jag själv har tagit, noll problem eftersom jag själv blir otroligt glad när jag hittar gamla bilder på vårt hus, kan försöka fundera på vad de odla osv.
Har det billiga huset ett vattenburet system? Vad vet du om vattnet? Är det inte tillräckligt?Ska kolla på hus idag. För nyfikenhetens skull. Det billiga behövs ju ny brunn och säkert värmesystem? Ska bli intressant om mäklaren säger något om vattnet…..
Ska sen kolla på ett dyrare och där behövs nog ingenting. Men det kommer jag aldrig ha råd med ändå. Som en bekant sa ”för några år sedan kostade ett hus där 1 miljon max, nu finns det inget för under 2.5”. Helt sjuka priser.
Billiga huset har direktverkande el och en öppen spis. Ser det ut som. Finns ju ingen information alls hos mäklaren.Har det billiga huset ett vattenburet system? Vad vet du om vattnet? Är det inte tillräckligt?
Jag tänker att bristen på vatten borde räknas som ett känt fel som säljaren ska uppge. Det är ju inget man bara kan kolla genom t.ex. vattenprov... Hur står det till med avlopp? Är det också enskilt, och är det i så fall uppdaterat och godkänt? Annars blir det ju en rätt rejäl kostnad där också.Billiga huset har direktverkande el och en öppen spis. Ser det ut som. Finns ju ingen information alls hos mäklaren.
Dricksvattnet tar slut på somrarna så ägaren har alltid en 10 kubikare utanför dörren. Och hon bor där ändå ensam med en hund. Jag känner grannarna till huset så frågade vad de visste. O när de sa om vattenproblemet minns jag själv det när jag går förbi det huset, att det står en vattentank utanför.
Frågan är om säljaren sagt det till mäklaren. Och vad mäklaren gör med den infon isåfall.
Det lilla positiva i det är väl aqtt mycket kan fixas under tid. Elvärme behöver åtgärdas direkt för det bokstavligen äter pengar. Brunnen kan man leva med ett år eller två. Antar att den är grävd? Att tömma den och gå ner och spola rent kan göra mycket för tillrinningen tills vidare.Ska kolla på hus idag. För nyfikenhetens skull. Det billiga behövs ju ny brunn och säkert värmesystem? Ska bli intressant om mäklaren säger något om vattnet…..
Ska sen kolla på ett dyrare och där behövs nog ingenting. Men det kommer jag aldrig ha råd med ändå. Som en bekant sa ”för några år sedan kostade ett hus där 1 miljon max, nu finns det inget för under 2.5”. Helt sjuka priser.
Ja, och elvärmen kan ju åtgärdas snabbt med en luft-luftvärmepump.Det lilla positiva i det är väl aqtt mycket kan fixas under tid. Elvärme behöver åtgärdas direkt för det bokstavligen äter pengar. Brunnen kan man leva med ett år eller två. Antar att den är grävd? Att tömma den och gå ner och spola rent kan göra mycket för tillrinningen tills vidare.
Jag får de flesta räkningar digitalt.Jag stör min en del på februari - ja, alltså på dess korthet! Om man, som jag, inte får lön förrän den 27e så är det i denna månad också en massa räkningar som förfaller exakt samma dag. Vilket jag tycker är lite väl tajt. Så nu har jag suttit och betalat de flesta räkningar med pengar från sparkontot tills lönen trillar in.