Vad gör vi? Del CCXXXIII

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har vänner som älskar att bada. En har sin gård och tomt vid sjön och badar så fort isen släppt från stranden, tills den lägger sig igen.

förklara detta för en idiot! Vad är det som lockar? Känslan mot kroppen? Eller vad?
Vill man bara doppa sig och gå upp igen eller ligga i en stund?
Jag älskar att bada och simma. Uppväxt med kalla, klara fjällsjöar men simmar även här nere i Sthlmstrakten. Har ett badställe där jag antingen kan gå i via en brygga eller om jag är tidig paxa ett ställe på sidan där jag ligger rätt ifred och kan bada eller ligga och torka i en vilstol eller på en solsäng. När syrrans ungar var mindre och hälsade på brukade vi busa jättemycket, såg många avundsjuka ungar som inte hade någon vuxen som lekte med dem.

Jag har vänner som älskar att bada. En har sin gård och tomt vid sjön och badar så fort isen släppt från stranden, tills den lägger sig igen.

förklara detta för en idiot! Vad är det som lockar? Känslan mot kroppen? Eller vad?
Jag älskar att bada! Älskar vatten generellt, dels är det ju så härligt och svalkande på sommaren men det är också befriande för kroppen att röra sig i vatten. Att får göra det utomus där det är vackert och levande är bara extra härligt!
Kan man ta med häst eller hund blir det dessutom roligt. :)
En pool (eller populär strand) förstar det mesta av känslan tycker jag, är oftast så högljutt och stökigt också.

Jag önskar att jag hade nära till ett mer privat badställe. <3

Glöm inte att ställa ut vatten, särskilt nu när det är så varmt och stödmata med några matskedar blöt kattmat på ett skyddat ställe där inte skator och andra kan äta det.

De är så underbara våra små kottar, fridlysta och rödlistade. Och de gör mycket nytta i en trädgård genom att äta sniglar, maskar och andra skadedjur.

Glöm inte att ställa ut vatten, särskilt nu när det är så varmt och stödmata med några matskedar blöt kattmat på ett skyddat ställe där inte skator och andra kan äta det.

De är så underbara våra små kottar, fridlysta och rödlistade. Och de gör mycket nytta i en trädgård genom att äta sniglar, maskar och andra skadedjur.
De är verkligen underbara. Både vi och grannarna har roborklippare så jag är livrädd för att kottarna ska bli påkörda av dem.
Kom på att vi har ett bra fat som vi kan ha till vattenfat också

För mig är det känslan av att vara helt viktlös precis exakt när man vill, anpassa kroppen och få vikten exakt när man vill, och friheten i att kunna röra kroppen precis hur man vill.
Jag är typen som hoppar i efter frukost, ligger i till lunch då jag motvilligt går upp och äter - i bland har jag service och äter på klippan medan jag är i vattnet. Sen ligger jag i ett tag till.
Känslan mot kroppen är även den oslagbar. Allt är mjukt, inget trycker mot kroppen, ingen trist gravitation som trycker fotsulor eller kroppsdelar mot mark.

Vad gör jag alla dessa timmar? Simmar långt, upptäcker vikar, dyker ner och plockar upp botten och ser vad det var jag hittade för kul, spanar efter gulliga snokar och fiskar, kollar hur långt jag kan dyka, hur djupt jag kan dyka osv. Man hitta massor där i vattnet, eller nära vattenbrynet som när tre urgulliga rävungar var superintresserad av vad det var för märkligt djur i vattnet och kom bara 2-3 meter från mig. Men jag blev lite nervös när det kom två sälar och kollade in mig lite, men det blev en naturupplevelse det med. :D

Min stackars pappa som sett det här sedan jag var 5 år (det gick inte att få upp mig ur vattnet då heller) suckar bara och varnar om solsting. 😅

Jag föredrar oftast pool också. Inget slajmigt sjögräs eller dyiga bottnar... :D Men allra helst ligger jag i mitt älskade badkar... :D
Jag är uppväxt med dyiga bottnar, vassmatta att trampa igenom, sjögräs, algblomning, sand överallt om det var ett sånt badställe så jag bryr mig inte men min inre dysfunktionella termostat som hästsparken "kalibrerade om" satte stopp för utomhusbad, kroppen går helt bananas om inte temperaturen långsamt ändrar sig så att bara hoppa i är numera uteslutet om hag inte ena minuten vill känna mig som en kokt kräfta och nästa minut som en djupfryst torskfilè.

Sen kommer ju också tankarna när man står där i sjön med vattnet till knäna, ska jag bada eller ska jag dränka mig?🤔 :D

För mig är det känslan av att vara helt viktlös precis exakt när man vill, anpassa kroppen och få vikten exakt när man vill, och friheten i att kunna röra kroppen precis hur man vill.
Jag är typen som hoppar i efter frukost, ligger i till lunch då jag motvilligt går upp och äter - i bland har jag service och äter på klippan medan jag är i vattnet. Sen ligger jag i ett tag till.
Känslan mot kroppen är även den oslagbar. Allt är mjukt, inget trycker mot kroppen, ingen trist gravitation som trycker fotsulor eller kroppsdelar mot mark.

Vad gör jag alla dessa timmar? Simmar långt, upptäcker vikar, dyker ner och plockar upp botten och ser vad det var jag hittade för kul, spanar efter gulliga snokar och fiskar, kollar hur långt jag kan dyka, hur djupt jag kan dyka osv. Man hitta massor där i vattnet, eller nära vattenbrynet som när tre urgulliga rävungar var superintresserad av vad det var för märkligt djur i vattnet och kom bara 2-3 meter från mig. Men jag blev lite nervös när det kom två sälar och kollade in mig lite, men det blev en naturupplevelse det med. :D

Min stackars pappa som sett det här sedan jag var 5 år (det gick inte att få upp mig ur vattnet då heller) suckar bara och varnar om solsting. 😅
En säl har jag haft i knät i kajaken när jag var ute och paddlade, vi myste länge och den var helt orädd och tydligen van vid folk, dom är skitsöta.:heart

Vi ska åka upp till Lyrestad imorgon och möta svärmor med man på deras båt. Det kommer massor med folk som ska åka med. Nog för att det är en stor båt men ändå. Vi trodde ju att det bara var vi som var bjudna den här gången. Naivt kanske.

Jag är inte sugen på att åka. Sitta i 34 graders värme på en båt full med folk, och en vild tvååring med spring i benen. Nej tack. Men nu har jag lovat att följa med..
Grabben kan ju vara dålig i magen imorgonbitti…

När sambon var iväg på annat håll tog jag första varvet av två till stallet, andra följde han med när hästarna efter några sköna timmar inne skulle ut igen, min häst hade till och med lagt sig en stund 🥰. Vaaaarmt att åka bort till affären en sväng och det är ju synd att klaga på den rejäla värmen när man sen lägger sig i hängmattan I den varma kvällssolen med svart material, var ju änna klistrig sen 😝. Sambon och honkatten hade vett att lägga sig i skuggan 🤣, nu blir det snart gott med hemlagad potatissallad och kallskuret med tillbehör efter lätt lunch bla bestående av glass 😅😋. SIA kladdkaka, päronbris och blåbär är ju såååå goda 😋😍.

Diskat så iaf är köket någorlunda uthärdligt. Måste ta mer foton på min byrå så jag kan se vad tiptapp tar för att köra allt till återvinningen. Synd att man inte får rut/rot på det utan bara om det är i tillräckligt gott skick för loppis och liknande.

Jo, nu när jag köpt en ny mobil blev det lite rörigt. Men nu ska jag sluta helt enkelt.
Min mamma har haft ett tilltagande kaos kring sina nätköp. (Hon tycker tex det är oförskämt att ha finstilta villkor för hon ser inte texten :heart :angel: ) det hon/vi kommit fram till är att se det som ett jobb, något att göra med fullt fokus och när hjärnan gärna hänger med. Det har gjort jätteskillnad för henne. Så trist att måsta välja bort helt!

Bakbensaktionen!!!:heart

Jaa! När jag var barn fick jag inte bada längre än tills läpparna var blå. Då behövde jag vara uppe äääända tills de inte var blå längre. :mad: Typiskt vuxenregler tyckte jag då. Nu kan jag se en liten poäng där ändå.

De är verkligen underbara. Både vi och grannarna har roborklippare så jag är livrädd för att kottarna ska bli påkörda av dem.
Kom på att vi har ett bra fat som vi kan ha till vattenfat också

Kör gräsklipparna mitt på dagen när små kottar ligger och sover. Absolut inte på kväll/natt. Och se om möjligt till att man har en gräsklippare som känner av även små hinder.

https://www.natursidan.se/nyheter/ny-studie-om-igelkottar-och-robotgrasklippare/

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/h...-grasklippning-robotarna-lemlastar-igelkottar

Min mamma har haft ett tilltagande kaos kring sina nätköp. (Hon tycker tex det är oförskämt att ha finstilta villkor för hon ser inte texten :heart :angel: ) det hon/vi kommit fram till är att se det som ett jobb, något att göra med fullt fokus och när hjärnan gärna hänger med. Det har gjort jätteskillnad för henne. Så trist att måsta välja bort helt!

Bakbensaktionen!!!:heart

Jaa! När jag var barn fick jag inte bada längre än tills läpparna var blå. Då behövde jag vara uppe äääända tills de inte var blå längre. :mad: Typiskt vuxenregler tyckte jag då. Nu kan jag se en liten poäng där ändå.
Eller hur 😍
3779.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad gör vi? Del CCXXXV
  • Vad gör vi? Del CCXXXIV
  • Vad gör vi? Del CCXXXII
  • Vad gör vi? Del CCXXIX

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok