Vad gör vi? Del CCXXXIV

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inte sovit så bra här heller..men men. Frukost är i magen, kattens frukost är i hennes mage (tur är väl det! :p ), disken är diskad. Jag börjar dagen med att knata bort till återvinningsstationen med plast som ska slängas - sen blir det tvätt i vanlig ordning på söndagsmorgnarna!

Har planterat sticklingar av ampellilja och satt en ny handfull sticklingar i ett glas för att rota sig. Båda mina stora ampelliljor siktar nämligen på att ta över världen - de har skjutit massor av nya stänglar med blommor på, och små blivande nya sticklingar, så jag har rensat bort de gamla.

Vaknat nyss och sovit som en stock hela natten, gör alltid det kring fullmåne. Det är min prime time, fullmånen!

Gillar inte att sova så här länge, känns som om jag sovit bort halva dagen redan. Två kvällar kvar nu, sen lite ledigt, sen tillbaka till mina dagpass igen.

Jag skulle gärna sova mer men försöker få mig själv att vakna. Annars somnar jag inte ikväll… Dagens projekt blir att handla mat. Det är väl egentligen bara det jag måste göra. Duscha också kanske 😅

Läser lite om min hjärna, typ.
Jag ser inte mentala bilder ("tänk på ett äpple") vilket tydligen är ganska ovanligt (2-4% av folk uppskattas det), och kallas "aphantasia" .
Deltog i en diskussion på reddit om fenomenet och har blivit kontaktad av forskare vid Cambridge som har bjudit in mig till att delta i en studie.

Har aldrig tänkt så mycket på det - man har ju bara den hjärna man har liksom, inte så mycket att göra, men läser lite grundläggande om forskningen i området.

Tycker det är helt vilt att de flesta människor går omkring och "ser" grejer i huvudet!

Jag ser inte mentala bilder ("tänk på ett äpple") vilket tydligen är ganska ovanligt (2-4% av folk uppskattas det), och kallas "aphantasia" .
Deltog i en diskussion på reddit om fenomenet och har blivit kontaktad av forskare vid Cambridge som har bjudit in mig till att delta i en studie.

Har aldrig tänkt så mycket på det - man har ju bara den hjärna man har liksom, inte så mycket att göra, men läser lite grundläggande om forskningen i området.

Tycker det är helt vilt att de flesta människor går omkring och "ser" grejer i huvudet!
Men vad händer när du läser en bok? Då formar man ju mentala bilder kring hur karaktärerna och miljöerna ser ut, till exempel. Hur funkar det för dig?

Sån är min mamma! Jag som tänker i bilder har aldrig lyckats förstå hur hon fungerar. Hon har också uruselt lokalsinne och undrar om det hänger ihop?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad gör vi? Del CCXXXII
  • Vad gör vi? Del CCXXXIII
  • Vad gör vi? Del CCXXXV
  • Vad gör vi? Del CCXXVII

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund