Vad gör vi? Del CCXXXIV

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Insåg idag när jag skulle åka iväg med bilen att jag omedvetet stulit grannparkeringen ett par dagar. Tänkt på att det stod en stor silvrig bil bredvid mig och inte en liten blå, men inte reflekterat varför förrän idag. 😅
Har iaf inte sett till den blå bilen, så borde varit lugnt. Nu står jag rätt igen iaf.

Läser lite om min hjärna, typ.
Jag ser inte mentala bilder ("tänk på ett äpple") vilket tydligen är ganska ovanligt (2-4% av folk uppskattas det), och kallas "aphantasia" .
Deltog i en diskussion på reddit om fenomenet och har blivit kontaktad av forskare vid Cambridge som har bjudit in mig till att delta i en studie.

Har aldrig tänkt så mycket på det - man har ju bara den hjärna man har liksom, inte så mycket att göra, men läser lite grundläggande om forskningen i området.

Tycker det är helt vilt att de flesta människor går omkring och "ser" grejer i huvudet!
Det har jag med (ställt diagnosen" själv). Afantasi heter det på svenska.

Men vad händer när du läser en bok? Då formar man ju mentala bilder kring hur karaktärerna och miljöerna ser ut, till exempel. Hur funkar det för dig?
För mig är det bara ord. Inget mer. Men ju bättre beskrivet ju finare ord i huvudet på något sätt.

Högsommar och semester i Sverige märks genom låååång pissekö på circle K i Jönköping och låååång trafikkö vid vägarbetet över Röttleån men tur de fixar det. Ramla ner vore ju klart värre än att hemvägen går låååångsamt! Bättre att vara så positiv man kan 😃.

Funderar, jag tänker göra coleslaw. Behöver kanske 300 g kål (en halv liter närmare bestämt) men all kålen är i stora mängder även om jag bara köper en kvarts. Känns sådär att slänga så mycket kål. Kanske spara den i kylen och gillar jag slawn så kan jag göra mer antar jag.

Funderar, jag tänker göra coleslaw. Behöver kanske 300 g kål (en halv liter närmare bestämt) men all kålen är i stora mängder även om jag bara köper en kvarts. Känns sådär att slänga så mycket kål. Kanske spara den i kylen och gillar jag slawn så kan jag göra mer antar jag.
Pizzasallad eller surkål av resten? Annars finns det färdigstrimlad på påse som inte är lika mycket.Gjorde också cole slaw idag av kål som inköptes för några veckor sedan (tredje omgången) så den står sig bra, bara att skära bort yttersta lagret som torkar.

Kokar en sats rabarberchutney (igen), rabarberna växer som ogräs och jag hatar att se det man planterat förfaras, dessutom är jag ju uppväxt med sylta, safta, ta tillvara så för mig är det helt naturligt. Jag är alltså "bögig" idag som en granne, ja ni förstår nog vem, vräkte ur sig när jag bjöd på hembakad tårta för inte kan en RIKTIG man laga mat, baka och sy inte, nä då är man bög och han sa det så nedvärderande han bara kunde, idioten.:meh:

Kokar en sats rabarberchutney (igen), rabarberna växer som ogräs och jag hatar att se det man planterat förfaras, dessutom är jag ju uppväxt med sylta, safta, ta tillvara så för mig är det helt naturligt. Jag är alltså "bögig" idag som en granne, ja ni förstår nog vem, vräkte ur sig när jag bjöd på hembakad tårta för inte kan en RIKTIG man laga mat, baka och sy inte, nä då är man bög och han sa det så nedvärderande han bara kunde, idioten.:meh:
Grannarna här hade också svårt att svälja att undertecknad stod för all markservice i form av mat och bakning och sömnad, eftersom de kommer ur en tid då fördelningen varit annorlunda. Men de har vant sig vid att man kan både vilja stå i köket, bygga uterum och stall, laga kläder och täcken, laga maskiner och röja skog i en och samma person. De är dock inte så ute i respektlösheten att de använder såna begrepp (och jag tror inte heller det är i såna begrepp de tänker).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad gör vi? Del CCXXXII
  • Vad gör vi? Del CCXXXIII
  • Vad gör vi? Del CCXXXV
  • Vad gör vi? Del CCXXVII

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Helt knäckt
  • Svensk politik 9