Vad gör vi? del XLVIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
lämnat Örebro bakom mig. Nu den tråkiga vägen mellan brändåsen och Askersund :wtf: dessutom vägarbete så det är ännu segare än vanligt. Men bra vägar utan snö och is iaf. äta i Mjölby är tanken.

16508753_10154532079602762_1129503182965798272_n.jpg

ska försöka få upp tavlorna.
Omg vad vackra tavlor!
*kär*

Ska man bli ororlig när kollega kommer in och ställer sig framför min dörr. slänger med sitt obefintliga hår och drar av sig jackan med en liten dans....

Fnissar sen hysteriskt och säger du blev allt lite orolig där :rofl:

Min kollega är man på 62 år och lite skallig :D

Jag diggar mina kollegor :D

Hmmm, spännande natt när man vaknar kl. 00 av att det står en gråhund och skäller ståndskall på mina hästar :cautious: medans mina hästar står vid staketet (tack o lov så stannade hunden utanför staketet) och retas med hunden, för det är det bästa dom vet när det finns skällande hundar - då kommer dom direkt :p
Ringer till grannen (som har ett gäng gråhundar) medans maken går ut och hämtar ett grimskaft för att fånga in vovven.
Jodå, grannen har varit ute och letat sin rymling sedan kl 19... då hon kröp ur kopplet vid kissrastningen :crazy: Grannen blev jätteglad att vi lyckats få tag i vovven :up:
Hon har nämligen valpar hemma som bara är två veckor gamla och troligen så tyckte hon att det var dax att få jaga lite eftersom hon missade jakten i år iom parningen... :angel: och varje gång som grannen lyckade lokalisera henne under kvällen så fick han inte ta fast henne :crazy:
Jakthundar... :meh:
Nåväl, lyckligt slut för alla - utom för mina hästar som ville leka mer... :D

Okej finns det något enkelt sätt att lära sig se vilka stavelser som ska vara obetonade och vilka som ska vara betonade i dikter? Jag håller på att bli tokig, jag hör/känner inte rätt en enda gång, det lutar snarare åt att när jag tycker att det är en betonad stavelse så är det en obetonad och tvärsom fast inte tillräckligt så att jag kan vända på det. Jag håller på att bli grinfärdig, annat kan jag plugga in utan några som helst problem men här slår det tvärstopp för mig, jag känner mig som när jag började första klass, kunde läsa flytande men fick gå på "läshjälp" för att jag inte begrep mig på ljudning, det gör jag fortfarande inte men lärarna gav upp när jag läste kapitelböcker utan problem men fortfarande inte kunde ljuda. :rofl:

Okej finns det något enkelt sätt att lära sig se vilka stavelser som ska vara obetonade och vilka som ska vara betonade i dikter? Jag håller på att bli tokig, jag hör/känner inte rätt en enda gång, det lutar snarare åt att när jag tycker att det är en betonad stavelse så är det en obetonad och tvärsom fast inte tillräckligt så att jag kan vända på det. Jag håller på att bli grinfärdig, annat kan jag plugga in utan några som helst problem men här slår det tvärstopp för mig, jag känner mig som när jag började första klass, kunde läsa flytande men fick gå på "läshjälp" för att jag inte begrep mig på ljudning, det gör jag fortfarande inte men lärarna gav upp när jag läste kapitelböcker utan problem men fortfarande inte kunde ljuda. :rofl:
Det där måste vara svårt misstänker jag - som inte ens reflekterat över att kan vara ett problem för vissa... :o
Har du fått lära dig att tyda det fonetiska skrivsättet? Det brukar ju vara det man använder när man är osäker på uttal och betoningar på ord. Men om det är någon hjälp vid just dikt-läsning har jag ingen aning om ;)

Det där måste vara svårt misstänker jag - som inte ens reflekterat över att kan vara ett problem för vissa... :o
Har du fått lära dig att tyda det fonetiska skrivsättet? Det brukar ju vara det man använder när man är osäker på uttal och betoningar på ord. Men om det är någon hjälp vid just dikt-läsning har jag ingen aning om ;)
Jag har rätt dålig koll på det fonetiska skrivsättet :o grejen är att jag inte har några som helst problem att betona på rätt ställe när jag läser högt, men det går med sån automatik så att jag inte känner det själv, min handledare ställde sig lika frågande, han tyckte att jag hade koll på hur jag skulle läsa, men när jag inte hör trots att jag läser rätt, ja då är det svårt. :crazy: Jag funderar allvarligt på att bara försöka lära mig de dikter vi har fått med facit och sen hoppas på att det är någon av dem som kommer på tentan. Och misslyckas jag helt på den biten så kan jag ta igen det på analyser och tolkningar istället.

Hunden är inlämnad hos veterinären för tandrengöring. Jag och mina mycket rationella katastroftankar tror att vi inte får hem någon hund igen.
Eller att han inte får några tänder kvar på grund av periodontit. Man ska inte googla husdjurssjukdomar heller.

Äter chips till lunch. Så går det när man inte kan stå för att laga mat eller äta matlåda vid diskbänken. Men potatis är godkänd lunch även i friterad, knaprig form. Typ.

Åh blev sugen på chips och godis och jag har ju faktiskt pengar nu så jag kan köpa godis men jag orkar inte gå till konsum.... nackdelen att vara hos killen istället för hemma 1 km vs 100 meter till butik :P

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Dödstrött pga allergi och allergimedicin men vilket ljuvligt väder det var igår! Inte lika trevligt idag men uppehåll ännu så jag ska... 99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
70 500
  • Låst
Tjatter Katten njöt i solen tidigare idag (jag njöt av den utomhus). 99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
69 201
Tjatter Några dagar för sent men vi kör väl i år igen?! Det går ut på att man ska undvika att höra WHAMs Last Christmas i original under... 4 5 6
Svar
111
· Visningar
3 578
Senast: MJLee
·
Tjatter Har ni någon smålustig grej som ni brukar göra, som ni trodde ni var ganska ensam om, men som det senare visat sig att är något som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 376

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka