Vad gör vi? Kids edition - del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men så kan de ju inte göra! Börjar han 10.45 kan de ju inte kräva att du ska lämna tidigare eller senare :o iallafall inte informera om det samma dag.
Det är ju inte schysst mot varken dig eller barnet.

Lämna gråtand och skrikande barn är ju överjävligt!
Ja det är vidrigt att lämna ledset barn. Idag ropade och grät stora efter mig när jag gick, fy vad det högg i hjärtat. Hemma på eftermiddagen förklarade han att det gått över fort och att dagen varit bra i alla fall.

Varning för uppgivet inlägg.

Vår 6-åring är så oerhört utmanande just nu. Han kan gå från att vara världens mysigaste smartaste kille som sitter och ritar samtidigt som han frågar oss om mattetal. Sen helt plötsligt river han sönder sin teckning, kastar pennor omkring sig och skriker. Allt på en millisekund.
Sen det här med att lyssna på oss, sina föräldrar. Det finns bara inte. Han är så kaxig och argumenterar emot hela tiden. Gaah. Blir galen.

Vår 6-åring är så oerhört utmanande just nu. Han kan gå från att vara världens mysigaste smartaste kille som sitter och ritar samtidigt som han frågar oss om mattetal. Sen helt plötsligt river han sönder sin teckning, kastar pennor omkring sig och skriker. Allt på en millisekund.
Sen det här med att lyssna på oss, sina föräldrar. Det finns bara inte. Han är så kaxig och argumenterar emot hela tiden. Gaah. Blir galen.
Har också en sexåring och kan känna igen det där, högt och lågt..

Min 6 åriga dotter är likadan. Humöret skiftar snabbare än vädret i april. Från glad, till tokarg, till sprallig, till helt förstörd, till lugn och tillfreds, allt inom loppet av 5 min.

Efter att ha tagit hand om 3 magsjuka barn i 5 dagar var det en fröjd att åka till jobbet i några timmar i tisdags kväll. Tills jag kom hem och själv började kräkas, helt utslagen. 🤮
Barnen hade varit symtomfria i 48h igår kväll, men på natten satte det igång igen för två av dom.
Sambon vill jobba imon så jag hoppas att jag orkar med dagen.

De äldsta barnen (5 och 6) fick stanna uppe sent ikväll för jag lovat att vi skulle pyssla med hästarna om jag orkade. När vi var klara sprang de in i huset före oss vuxna. När vi kom in hade de gjort en egen fruktsallad och dukat på altanen för de ville ha "ett party för stackars mamma som varit/är sjuk" 🥹 så mysig stund även om det blev alldeles för sent❤️

Vårat barn har alltid haft grundinställning glad (tills det blir ilska och smälls i dörrar i 5 min sen är det glad igen). Men känner igen den där argumenterandet, inkl en otrolig disträhet där saker som jag inte ens tänkt på på länge, tex uppmärksamhet i trafiken i de korsningar vi cyklar varje dag eller äta mat utan att man behöver sanera jord och golv efteråt. Tänker att det är en ålder där de egentligen klarar så himla mycket själva (på landet vågar vi faktiskt släppa iväg hen att handla själv) men där vi som föräldrar ändå ständigt begränsar för att vi måste göra det. Typ som en 5-årig unghäst :)

Vår kille är nu 7 och de där ilskna plötsliga utbrotten har blivit mildare och färre. Så det finns hopp.

Har hämtat barnen efter för många dagar utan dom! ❤️

När jag och lilla E skulle åka från förskolan såg jag en liten kille, jämnårig med lilla E, med liten cykel och cykelhjälm, som gick ensam på utsidan av gårdens staket. Trodde han var med en pappa och ett annat barn först men de hoppade in i en bil och åkte. Så jag frågade lilla E om hon visste vad han hette och så pratade jag lite med honom. Han sa att mamma gått hem "med *småsyskon*" och att han bodde en "sväng" bort. När ingen vuxen kommit på någon minut så ringde jag in till lilla Es fröken som fick komma och ta med killen in på förskolan igen. Vet inte om hans mamma var kvar därinne med ett småsyskon eller faktiskt hade gått hem... Vi bor i en lugn by med ganska lite trafik men kändes ändå inget bra att han var ute där alldeles själv 😬❤️

Har hämtat barnen efter för många dagar utan dom! ❤️

När jag och lilla E skulle åka från förskolan såg jag en liten kille, jämnårig med lilla E, med liten cykel och cykelhjälm, som gick ensam på utsidan av gårdens staket. Trodde han var med en pappa och ett annat barn först men de hoppade in i en bil och åkte. Så jag frågade lilla E om hon visste vad han hette och så pratade jag lite med honom. Han sa att mamma gått hem "med *småsyskon*" och att han bodde en "sväng" bort. När ingen vuxen kommit på någon minut så ringde jag in till lilla Es fröken som fick komma och ta med killen in på förskolan igen. Vet inte om hans mamma var kvar därinne med ett småsyskon eller faktiskt hade gått hem... Vi bor i en lugn by med ganska lite trafik men kändes ändå inget bra att han var ute där alldeles själv 😬❤️
Vad bra att du ringde förskolan!

Lillasyster som varit en stjärna hela dagen utan blöja blev tydligen (kanske tom. därför) akut trött och flamsig inför läggdags. Jag (sjuk och ganska sliten efter dagen) höll ihop tills hon tyckte att det vore kul att spotta på mig vid tandborstningen :meh: Önskar jag hade behållit lugnet, men vi får väl ta nya tag imorgon...

Vi hade städdag i samfälligheten idag och dottern hittade en kompis. De hade otroligt roligt ihop i regnet, och när det var dags för lunch ville de fortsätta leka efter lunchen och barnets mamma bjöd över oss. Jag kände mig helt främmande, hur gör man? Följer man med? Hur länge stannar man? Vilka är de här? Jag messade med en vän och uttryckte min förvirring och fick svaret att ”Ja, nu börjar det, bara att dricka kaffe och dra på ett leende fram tills att hon blir 5 ungefär!” :D

Det blev i varje fall en väldigt trevlig eftermiddag hos grannar och dottern lekte storögt med flickorna som var 2 och 4 år äldre än henne. Det kändes främmande, men också roligt såklart, att hon bara försvann upp på övervåningen med en ny vän. Jag och maken har tyckt att de senaste åren verkligen varit en bubbla som vi försökt komma ut ur lite, men det har ofta slutat med att vi hängt ihop och gjort samma saker. Idag kändes lite som slutet på en era. Barnen börjar bli egna individer med en lite högre grad av ett eget liv. Det var fint att se, och fint att hon hittade en så otroligt fin tjej och familj som första egna vän.

Hämtade glada och spralliga barn på förskolan. Sonens fröken berättade att han hade varit nära att svimma idag, och vi stod kvar och pratade lite om honom. Hon sa att han känner ju väldigt starka känslor åt alla håll, och det är lite så jag känner honom också. Sonen extra allt. En otrolig glädje som är svårslagen ibland. När vi kom hem hade dottern bråttom in på toaletten, så jag hjälpte henne och höll på att tråckla med hängslen när jag hör att sonen plötsligt är ledsen. När jag fått av henne byxorna och kommer ut i hallen ligger han avsvimmad på trappen. Det gick fint. Vi kramades lite. Sen åt han tre portioner makaroner. Han är som ett sopnedkast redan, 2 år gammal. Älskade människa med all din ”muchness”.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det är lite roligt att jag startade en tråd, skrev inte färdigt i originalinlägget men tråden fick god fart ändå... 😁🙈 Tråd 'Mens'...
Svar
3
· Visningar
701
Senast: pajaztar
·
Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
2 214
Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 454
Senast: MiniLi
·
Övr. Barn Det sägs ju vara ganska vanligt men vi känner oss verkligen helt ensamma. Vår gosse fyller 6 i sommar och kissar fortfarande mycket på... 2
Svar
27
· Visningar
2 249
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad läser du just nu?
  • Skötsel av utedass
  • Arbetsterapeut

Hund, Katt, Andra Djur