Vad gör vi? Kids edition del 5

Bukefalos 30 år!

Liseberg. Andra gången i år, och andra gången i killarnas liv. Oerhört uppskattat. :love:

Men alltså... Liseberg. Jag är uppväxt en cykeltur bort, och har många decenniers perspektiv inklusive 5-6 säsongers arbete. Nästan all fin-park-upplevelse är bortbyggd idag, nästan all yta är halvtrånga attraktions- och butikskluster. Med en hysterisk energinivå, påeldad av upptempo klubbmusik i parkhögtalarna.

Ett säsongskort har gått upp 2,5 x konsumentprisindex de senaste 30 åren, räknar man in att de flesta större konserter numera kostar extra så är det uppåt 20 x fördyring.

En litet halvtrist riktning tycker jag bara. Sen är parken fantastisk ändå. :up:

Jag är så stolt över mina barn. Vi är riktiga hemmakatter, så mina barn har tillbringat den absoluta merparten av sina liv på förskolan respektive hemma på gården. Vi bor dessutom i skogen utan förbipasserande trafik så de är inte alls miljötränade.

Igår åkte vi på ett event vilket inkluderade att bo på hotell och en middag på hotellets restaurang. Vi var ett större sällskap till middagen, och de flesta andra är vi bara ytligt bekanta med. Vissa hade med sig barn, men det var större barn, runt 10 år och uppåt. Min man och jag hade diskuterat innan hur vi skulle göra men landat i att vi ville ta med båda våra barn och att vi helt enkelt fick se vad som skulle hända. Så vid middagen tog vi varsitt barn och hamnade en bit ifrån varandra. Trerättersmiddag i stimmig restaurangmiljö, sent på kvällen efter en dag på förskola, resa och ny miljö men mina barn var såna små stjärnor. Halvvägs in i middagen slängde jag upp varsin ny leksak åt dem, en rittavla åt storebror och några meningslösa gummimaskar åt lillebror vilket höll dem sysselsatta resten av kvällen. När storebror till slut vid 21.30 kom och bad om att få gå och lägga sig hade båda vi föräldrar kunnat äta våra rätter varma, fått dricka vin och kunnat prata med våra bordsgrannar. Långt, långt över de förväntningar vi föräldrar hade haft för kvällen!

Och idag åkte vi från hotellet till Kolmården där vi tillbringade drygt fyra timmar. Storebror gick hela tiden, och det blev inget drama någon gång trots branta backar, en lunch som blev jättesen och överdos av intryck.

Tänk vad mina ungar klarar ändå! Och sen var de så löjligt fina i sina finskjortor till middagen :love:

Förra helgen hade jag premiär med att åka till badhuset med barnen själv. De gick hur bra som helst, så igår var vi där igen! Känns som att det var nyss jag bar runt en liten bebis i poolen och logistiken i duschen och omklädningsrummet var riktigt bökig. Nu leker de själva och flyter runt som två korkar i sina armpuffar. Klättrar upp för kanten själva och hoppar ner. Så mysigt!

Maken har huvudvärk och sover lite längre idag. Vi har ätit frukost och nu har de lekt med dockor en halvtimme i vardagsrummet helt själva. Jag dricker kaffe och läser. Helt sjukt vad de växer.

Vi har en ofantligt trög morgon 😆. Hunden vägrar gå ut och rasta sig själv i trädgården (han vill nog ut i någon skog och göra sitt). Sonen härjar i sängen och skriker att han sitter fast på ett sådär dramatiskt Paw Patrol sätt :laugh:. Och jag som alltid är typ hastig och effektiv håller på att krypa ur skinnet av att bara sitta och se allt pågå. Ska locka med farmor och farfar så kanske vi får fart på detta partyt.

Vi har en underbart långsam morgon här. Alla sov till 7:30 i egna sängar :bow: sen fick barnen se film medan jag drog mig. Nu har vi avslutat frukosten, strax ska vi cykla iväg och rösta. Senare kommer mormor och morfar :)

Fortsätter tynga tråden med mina lite deppiga inlägg :bag:

Undrar om jag varit så trött som jag är nu tidigare? Helt slut. Bebis huvud trycket även på nerver mellan benen vilket gör det svårt att gå kombinerat med godtycklig huggande smärta när bebis rör sig. Bad barnmorska om sjukskrivning. Tydligen blir man inte sjukskriven så här sent i graviditeten? Då ska man bli föräldraledig. Jag ifrågasatte hur detta är rimligt då jag vid föräldraledighet blir av med timmarna på förskolan gör 2- åringen. Det är ju knappast optimal återhämtning när man är helt slut och inte kan gå att springa runt och jaga en tvååring. Fick en axelryckning till svar och blev ifrågasatt att jag väl inte tänkte arbeta fram till BF. Förklarade att jag kände att jag inte hade så mycket val då även om jobbet är knäckande nu så är sitta framför en dator bättre än att jaga barn. Fick tillslut en läkartid nästa vecka. Får se hur det går. Men en liten varning att inte vänta för länge med sjukskrivning om ni har andra småbarn.
Man får inte heller fler timmar på förskolan om man jobbar deltid under FL. Man skulle fött fem ungar och satt sig på bistånd...
Nåja i eftermiddag ska jag försöka krångla mig in i en baddräkt och bada med 2 åringen så han får göra något roligt på helgen trotts trött mor 🙂

Undrar om jag varit så trött som jag är nu tidigare? Helt slut. Bebis huvud trycket även på nerver mellan benen vilket gör det svårt att gå kombinerat med godtycklig huggande smärta när bebis rör sig. Bad barnmorska om sjukskrivning. Tydligen blir man inte sjukskriven så här sent i graviditeten? Då ska man bli föräldraledig. Jag ifrågasatte hur detta är rimligt då jag vid föräldraledighet blir av med timmarna på förskolan gör 2- åringen. Det är ju knappast optimal återhämtning när man är helt slut och inte kan gå att springa runt och jaga en tvååring. Fick en axelryckning till svar och blev ifrågasatt att jag väl inte tänkte arbeta fram till BF. Förklarade att jag kände att jag inte hade så mycket val då även om jobbet är knäckande nu så är sitta framför en dator bättre än att jaga barn. Fick tillslut en läkartid nästa vecka. Får se hur det går. Men en liten varning att inte vänta för länge med sjukskrivning om ni har andra småbarn.
Man får inte heller fler timmar på förskolan om man jobbar deltid under FL. Man skulle fött fem ungar och satt sig på bistånd...
Nåja i eftermiddag ska jag försöka krångla mig in i en baddräkt och bada med 2 åringen så han får göra något roligt på helgen trotts trött mor 🙂
Har hört att folk ibland pluggar för att få extra tid på föris under FL!

Ibland är jag avundsjuk på familjer med aktiva och närvarande mor - och farföräldrar.

Mina föräldrar är inte dåliga på något sätt, de vill väl, men ord och handling har liksom aldrig följt varandra. Sedan storebror föddes har min mamma pratat om att avlasta, som bebis skulle ungen lämnas där så att jag och pappan kunde sova på hotell osv... Men den enda gången vi tänkt smita ner och bada bastu med familjen och mormor vakta bebis, men han började skrika minutrarna innan vi skulle gå ner till sjön kallade hon ändå på mig, och sen fick alla andra roa sig medan jag vakade bebis resten av kvällen...

Nu är ju ungarna äldre och mormor och morfar kommer förvisso upp många söndagar för att barnvakta när jag går kurs på kvällen. Ändå sitter det så långt inne i alla engagera sig oombett. Efter gemensam lunch behövde jag hänga tvätt, sonen och dottern ville leka uppe på någons rum.
Tio minuter senare blir det bråk... Jag väntade lite för att se om den äldre generationen skulle engagera sig men icke, jag fick avbryta tvätten för att medla, och mormor och morfar satt lugnt kvar i vardagsrummet och läste.... :rolleyes:

Fem minuter tidigare hade min rastlöse far dessutom muttrande frågat om han inte kunde hjälpa mig med något, typ gräsklippning. (Vilket han inte får, för han har kört sönder min gräsklippare mer gånger än jag kan räkna och det har dessutom ösregnat.) Så nu blev det så att jag stack in huvudet och sa "den bästa hjälpen är ju faktiskt om ni är med era barnbarn så att jag hinner fixa med annat" :idea:

Så nu äntligen leker morfar och sonen och mormor läser för dottern. Men det retar mig att jag ska behöva aktivt be om det...

End of rant

Liseberg. Andra gången i år, och andra gången i killarnas liv. Oerhört uppskattat. :love:

Men alltså... Liseberg. Jag är uppväxt en cykeltur bort, och har många decenniers perspektiv inklusive 5-6 säsongers arbete. Nästan all fin-park-upplevelse är bortbyggd idag, nästan all yta är halvtrånga attraktions- och butikskluster. Med en hysterisk energinivå, påeldad av upptempo klubbmusik i parkhögtalarna.

Ett säsongskort har gått upp 2,5 x konsumentprisindex de senaste 30 åren, räknar man in att de flesta större konserter numera kostar extra så är det uppåt 20 x fördyring.

En litet halvtrist riktning tycker jag bara. Sen är parken fantastisk ändå. :up:
Jag var på Liseberg i år, första gången sen jag var barn så jag har ingen utveckling att jämföra med. Men jag var imponerad över att det var så mysigt och välskött! Mycket växter överallt, en hel del lite roligare sorter. Så för mig som inte har ditt perspektiv blev det fin park-upplevelse 💛

Vi har varit på the Reef i Danmark i helgen, mina barn är ganska rädda kring vatten och har inte den vattenvana jag hade önskat, men så bra det blev att bo på badhotell då! Första gången vi var i badområdet gick vi runt och kände på vattnet i alla pooler och det dömdes ut som för varmt eller för kallt, men efter någon halvtimme vågade de gå i och plaska runt lite och efter ytterligare en stund kunde vi prova att flyta med simkuddarna. På kvällen efter restaurangbesök ville båda bada igen så vi var i till 20.30, H kastade sig omkring och ropade ”kan jag inte få simma mer?”. I morse åkte S vattenrutschkana i barnpoolen om och om igen, nu är det vi som behöver upprätthålla det här…

Vi har varit på the Reef i Danmark i helgen, mina barn är ganska rädda kring vatten och har inte den vattenvana jag hade önskat, men så bra det blev att bo på badhotell då! Första gången vi var i badområdet gick vi runt och kände på vattnet i alla pooler och det dömdes ut som för varmt eller för kallt, men efter någon halvtimme vågade de gå i och plaska runt lite och efter ytterligare en stund kunde vi prova att flyta med simkuddarna. På kvällen efter restaurangbesök ville båda bada igen så vi var i till 20.30, H kastade sig omkring och ropade ”kan jag inte få simma mer?”. I morse åkte S vattenrutschkana i barnpoolen om och om igen, nu är det vi som behöver upprätthålla det här…
Åh, jag älskar the reef :love: 😁
Vi åkte en gång om året när jag var barn, för tre år sedan åkte vi med ungarna, mormor, morfar och mitt syskon med sin familj. Mycket bra för att mängdträna vattenvana! Vi har planerat en ny resa till våren, sista var lilla E bara ett år, så jag ser verkligen fram emot att åka tillbaka med större barn :)

… och nu försöker jag natta barn som jag trodde skulle somna direkt, S frågade vid middagen när han fick gå och lägga sig och gick själv upp medan jag hjälpte H med tandborstningen men nu efter en saga sa jag godnatt och gick ut och tio sekunder senare hör jag där inifrån ”Nu KÖÖÖR VI, EN, TVÅ, TRE,FYR!” 😅

Åh, jag älskar the reef :love: 😁
Vi åkte en gång om året när jag var barn, för tre år sedan åkte vi med ungarna, mormor, morfar och mitt syskon med sin familj. Mycket bra för att mängdträna vattenvana! Vi har planerat en ny resa till våren, sista var lilla E bara ett år, så jag ser verkligen fram emot att åka tillbaka med större barn :)
Ja, vi skulle egentligen åkt med min syster med familj men de blev sjuka, kan tänka mig att det är ett bra ställe att vara flera på också! Jag åker gärna dit en gång per år!

… och nu försöker jag natta barn som jag trodde skulle somna direkt, S frågade vid middagen när han fick gå och lägga sig och gick själv upp medan jag hjälpte H med tandborstningen men nu efter en saga sa jag godnatt och gick ut och tio sekunder senare hör jag där inifrån ”Nu KÖÖÖR VI, EN, TVÅ, TRE,FYR!” 😅
Här sovs det inte heller. Mina föräldrar skulle natta iom att jag var iväg, men de fattar inte att man behöver kolla om barnen faktiskt sover ordentligt innan man går ut. Så lilla E hade vaknat till och kommit ner efter en stund, vilket resulterade i klarvaken unge. Så nu har jag vinkat av föräldrarna och nattar först barn nummer ett, sedan barn nr 2...

Här sovs det inte heller. Mina föräldrar skulle natta iom att jag var iväg, men de fattar inte att man behöver kolla om barnen faktiskt sover ordentligt innan man går ut. Så lilla E hade vaknat till och kommit ner efter en stund, vilket resulterade i klarvaken unge. Så nu har jag vinkat av föräldrarna och nattar först barn nummer ett, sedan barn nr 2..
Unge no 1 ✅
Nästa är på g men måste ju alltid snurra runt tusen varv och klia hela kroppen innan han kan somna 🙄😁

Jag blir matt bara av att läsa 😔

Men blir du verkligen av med syskonets förskoleplats om du går på föräldraledighet innan bebisen föds? Vad orimligt… I min kommun har man kvar syskonets tider på förskolan en månad efter bebisens födelsedatum.

Liknande trådar

• Barnböcker (utbruten från Vad gör vi? Kids edition del 5)
  • Särintressen hos barn
  • Vad gör vi? CCXXX
  • Ryggsäck till första klass

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka