Vad gör vi? Kids edition del 5

Bukefalos 30 år!

Barnen är här och vi är lediga ihop några dagar ❤️ inledde höstlovet starkt med att åka och köpa pumpor och jag leka rimlekar i bilen. Imorgon ska vi karva dom. Har ätit pasta, Storebror läser Bamse och lilla E målar.

Lilla E berättar glatt om att hon lekt med X och Y på förskolan "för [deras bästa kompisar] är lediga" 💔 Dvs det finns ett litet tjejgäng på förskolan som lilla E inte vill något hellre än att få vara med, men de är inte speciellt snälla mot henne. Idag dög hon tydligen när de flesta var lediga... Vi försöker prata om att man kan ha vänner som inte gör så men det sitter så starkt att hon vill vara med dom.

Mina barn fyllde fem år i helgen och känns så stora. I samband med kalaset fick vi dem till frisören så nu har de också riktiga pojkfrisyrer istället för sina vanliga pottfrillor. Idag har förskolan varit stängd och min sambo var hemma med dem, de har traskat till närliggande naturreservat och tydligen inte klagat en enda gång på vägen. När jag kom hem var de i full fart med byggande av nya legobyggen och sitter där och pysslar och bläddrar med ritningarna. Jag blir nästan lite tårögd över hur stora de blev som över en natt! ❤️❤️

Vi tog en långhelg hos mina föräldrar. Var ute i skogen med barnen, plockade massa svamp, lekte på lekplatser, blev bortskämda med god mat. Jag upplever att det varit ganska slitigt i några veckor, med barnen, jobb, "ekorrhjulet" och allt. Ser inte fram emot långa vintern med blöta leriga ytterkläder i vår lilla trånga hall. VAB med lilla som skolas in i december. Och så påmindes jag om att när sonen var i den här åldern och några månader framåt, hade vi det tufft i relationen också. Förvisso för första och enda gången hittills, men ändå. Såklart behöver det inte bli så bara för att dottern kommer i den åldern nu, och vi löste det himla fint då jag och mannen, men det kom ändå som en tung tanke. Det var välbehövligt med den här energikicken till helg och att pyssla om varann lite extra nu framåt.

Har det väldigt lugnt på jobbet denna vecka och vill bara åka och hämta barnen tidigare på fritids/förskola. Men samtidigt vet jag att de knappt kommer vilja gå hem. Och jag känner bara att jag borde hämta dem eftersom jag har det så lugnt. Varför är det så?

Dottern tycks ha fått ögoninflammation, om än en ganska mild variant. Vi hade inte sett det alls men fick ett mess vid 9.30 från förskolan. När maken hämtade henne frågade hennes fröken om han skulle ta hem sonen också. Han svarade att han tyvärr måste försöka få lite jobb gjort under dagen och att farfar hämtar honom senare. Så frågade han mig vid middagen om det är kutym att man håller syskon hemma vid ögoninflammation, men jag vet inte. Dottern är lite röd i ena ögat så vi håller med om förskolans bedömning och i morgon är det min tur att vara hemma. Med min nackspärr vet jag inte om jag klarar av vildingen också, så om han inte kan gå så får maken ta vab igen. Just nu visar han inga tecken på att ha blivit smittad, men vi ska såklart titta extra noggrant i morgon bitti.

Vad tycker ni, ska man hålla syskon hemma vid ögoninflammation? Vi har enbart gjort det vid magsjuka innan. Frökens fråga kanske inte alls var med underton av uppmaning utan bara för planering eller något annat. Men blev ändå nyfiken.

Dottern tycks ha fått ögoninflammation, om än en ganska mild variant. Vi hade inte sett det alls men fick ett mess vid 9.30 från förskolan. När maken hämtade henne frågade hennes fröken om han skulle ta hem sonen också. Han svarade att han tyvärr måste försöka få lite jobb gjort under dagen och att farfar hämtar honom senare. Så frågade han mig vid middagen om det är kutym att man håller syskon hemma vid ögoninflammation, men jag vet inte. Dottern är lite röd i ena ögat så vi håller med om förskolans bedömning och i morgon är det min tur att vara hemma. Med min nackspärr vet jag inte om jag klarar av vildingen också, så om han inte kan gå så får maken ta vab igen. Just nu visar han inga tecken på att ha blivit smittad, men vi ska såklart titta extra noggrant i morgon bitti.

Vad tycker ni, ska man hålla syskon hemma vid ögoninflammation? Vi har enbart gjort det vid magsjuka innan. Frökens fråga kanske inte alls var med underton av uppmaning utan bara för planering eller något annat. Men blev ändå nyfiken.
Jag säger klart att syskon kan gå!

Vi har bara hållt hemma vid maginfluensa efter covid. Aldrig funderat på ögoninflammation faktiskt.

Jag är utmattad efter 4 dagar själv med två. Min mamma har hjälpt mycket men det är ändå skillnad att vara ensam förälder. Jag är rätt utmattad och har för första gången känt att jag verkligen brustit i min föräldraförmåga mot min väldigt goa 2 åring som är så snäll och fin så länge han får vara med och man är mjuk i bemötandet mot honom. Sömnbrist förstör en verkligen.

Ledig dag och vi har karvat pumpa, umgåtts och sen blev det Gabbys dockskåp på bio. Alla tre tyckte det var en toppenfilm, någon enstaka scen som var lite, lite läskig men annars bara kul och tänkvärt. Även lite humor som vuxna fnissar åt men inte barn 😁

Sonen började klaga på huvudvärk och att han kände sig trött på vägen hem. Jo tack, 40,5 visade termometern på vid hemkomsten :(
Får se hur jag löser bvc och fyraårskoll imorgon med lilla E, sålänge det bara är feber och inte magsjuka får han kanske vara hemma själv den stunden det tar... Men det var tur i oturen att vi gick på bion idag och inte imorgon som vi tänkte först.

Jag är ledig med barnen nu på höstlovet och sambon hade tagit ledigt idag, för att vi tänkt åka till ALV. Sexåringen blir sur och säger att han ska ha ett LUGNT lov, vägrar åka längre än till närmsta stad, och det ska i så fall vara för att bada. Övrig tid ska han meka på traktorn med pappa.. minsting vaknade med feber, så blev badhuset me de största och minsting hos mormor.
Efteråt gick vi och åt pizza, och det är helt sjukt vilken skillnad det är att umgås hela familjen utan treåringen (vi hinner prata med varandra utan att släcka bränder typ), längtar liiite tills han kommer upp i ålder och lugnar ner sig🤪

Skönt att barnen inte har större krav med aktiviteter på lovet, det är nog mer en själv som stressar över att göra roliga saker.

Jag är ledig med barnen nu på höstlovet och sambon hade tagit ledigt idag, för att vi tänkt åka till ALV. Sexåringen blir sur och säger att han ska ha ett LUGNT lov, vägrar åka längre än till närmsta stad, och det ska i så fall vara för att bada. Övrig tid ska han meka på traktorn med pappa.. minsting vaknade med feber, så blev badhuset me de största och minsting hos mormor.
Efteråt gick vi och åt pizza, och det är helt sjukt vilken skillnad det är att umgås hela familjen utan treåringen (vi hinner prata med varandra utan att släcka bränder typ), längtar liiite tills han kommer upp i ålder och lugnar ner sig🤪

Skönt att barnen inte har större krav med aktiviteter på lovet, det är nog mer en själv som stressar över att göra roliga saker.
Underbart med så bestämd vilja hos barnen 😁
Det krävs verkligen inte mycket för att få fina dagar. Nu var vi visserligen på bio idag men från 9 till 14 hölls vi i köket, åt frukost, dansade, lyssnade på musik och karvade pumpa. Sonen läste lite och byggde lego också. De har ~3-4 vakna timmar per dag hemma annars på vardagarna så det behövs verkligen dagar när ingenting är planerat

Underbart med så bestämd vilja hos barnen 😁
Det krävs verkligen inte mycket för att få fina dagar. Nu var vi visserligen på bio idag men från 9 till 14 hölls vi i köket, åt frukost, dansade, lyssnade på musik och karvade pumpa. Sonen läste lite och byggde lego också. De har ~3-4 vakna timmar per dag hemma annars på vardagarna så det behövs verkligen dagar när ingenting är planerat
Det låter som en jättemysig dag!
Det är typ på den nivån vi spenderat våra dagar innan, var f-ledig i 5,5 år. Därav att jag trodde de ville hitta på något särskilt, men de är hemmakära😁

Tror ni inte personalen undrade om ni skulle ta med sonen hem när ni ändå hämtade dottern? Alltså att det inte hade med själva ögoninflammationen att göra utan bara allmänt när ni ändå hämtade 😊

Tror ni inte personalen undrade om ni skulle ta med sonen hem när ni ändå hämtade dottern? Alltså att det inte hade med själva ögoninflammationen att göra utan bara allmänt när ni ändå hämtade 😊
Så tänkte jag också. På vår förskola får ett friskt syskon inte vara där, om ett sjukt syskon är hemma. Fast det varierar säkert mellan förskolor.

Så tänkte jag också. På vår förskola får ett friskt syskon inte vara där, om ett sjukt syskon är hemma. Fast det varierar säkert mellan förskolor.

Det lär ju variera. På vår förskola får friska syskon vara där. Men jag förstår att personalen frågar om man tar med båda/alla barnen när man ändå hämtar en som är sjuk.

Låter ju galet om förskolorna får bestämma det själva?!
Ett barn har jag relativt lätt att hitta barnvakt till. Men både, då blir det garanterat inget arbetat!

Liknande trådar

• Barnböcker (utbruten från Vad gör vi? Kids edition del 5)
  • Särintressen hos barn
  • Vad gör vi? CCXXX
  • Ryggsäck till första klass

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka