Vad hände med spontanbesök?

Älskar när vänner hör av sig och säger "vi är 15 minuter bort, passar det?", men om de skulle dyka upp helt utan förvarning skulle jag inte uppskatta det.
Tänker att många är stressade och har fullt upp på både jobb och fritid, att marginalerna är små både tids och energimässigt. Så är det för mig i alla fall, jobbet tar så pass mycket att jag periodvis inte velat höra en annan människas röst när jag kommer hem. Om någon bara skulle dyka upp utanför dörren i det läget... Nej fy.
 
Jag vill planera. Jag mår bra av en plan och att mina planer hålls inom en rimlig gräns. Att någon random person dyker upp så att jag måste ändra mina planer att vara ensam är inte uppskattat. Skriver man och frågar på morgonen eller dagen innan kan jag ställa om mig för att ändra på planerna om jag har lust.

Känns mest som att extroverta människor saknar att kunna tränga sig på introverta personer nu när det är mer socialt accepterat att introverta inte accepterar random besök för att stryka folk medhårs trots att man inte har lust.

Håller inte med om din slutsats men jag förstår verkligen behoven/preferenserna till fullo.

Jag hade gärna haft såna vänner och besök.

Men speciellt sen pandemin tycker jag folk beter sig rätt illa överlag, jag orkar inte med det 😅.

Hur hittar man dom där man kan vara avslappnad med? Jag har några såna vänner men dom bor i andra kommuner.

Det är inte många jag känner så med, och det tar viss tid tycker jag. Ju mer ”sån” jag själv är, desto lättare brukar det vara att hitta andra ”såna”. Men det är inte alls alltid jag har den kapaciteten.
 
Vad hände med spontana besök?
Ingen kommer över till någon utan att ha bokat tid långt i förväg.
Att ta en kopp kaffe med en vän är som att boka besök på en bank.
När jag var yngre så ramlade man in hos någon och bara var.

Nej nej nej. I vårat hem kommer ingen in utan att ha hört av sig först. Jag gillar inte spontana besök. Kan ha en dålig dag och då vill jag inte ha någon förutom min familj hos mig. Så är det bara. Är dessutom introvert och blir enormt trött av andra människor.

Skällde ut min mans bror för nån vecka sedan när han för 77411 gången dök upp på en kaffe. Snälla ring först och fråga. Tack!
 
Tack och lov att de inte längre existerar. Jag vill inte ha spontanbesök och ofta vill jag inte ha besök alls. Då jag har depressionsproblem och ofta är oerhört trött så är inte städning min favoritsysselsättning och så är mitt hem min "grotta". Hör man av sig så jag får röja undan hinderbanan i hallen och köra några tag med snabeldraken samt att man accepterar oredan så är man välkommen men icke annars
 
Vad hände med spontana besök?
Ingen kommer över till någon utan att ha bokat tid långt i förväg.
Att ta en kopp kaffe med en vän är som att boka besök på en bank.
När jag var yngre så ramlade man in hos någon och bara var.

Är väl någon typ av "ofog" som dykt upp tillsammans med att allt fler skaffade sig mobiltelefon från slutet på 90 talet och framåt. Alla skulle ringa när de var någon hundra meter från dörren och säga "Nu kommer jag" och sedan har det utvecklat sig över tid till att man skal avtala tid för fika och/eller helg besök.

I "gamla dar" var allt så enkelt. Antigen var man hemma när man ringde/knackade på dörren eller så var man på jobb eller semester och ingen undrade varför man kom på besök för fika och/eller övernattning utan förvarning, inga fördomar alls utan man var välkommen in oavsett när man dök upp.

Fanns det någon "enstöring" i bekantskapskretsen visste man om det och ringde upp innan besök, annars var det fritt fram.
 
Jag har nog aldrig varit speciellt förtjust i spontana besök. Inte förr och inte nu.
Men öppnar alltid oavsett vem som knackar på. Det kan ju vara någonting viktigt. Något med hästarna eller så.

Vänner och familj är inte spontana i det syftet att de inte meddelar innan. Utan jag vill veta gärna när de är på g.
Min mamma är däremot lite rolig. Hon kan skriva att nu är jag på stationen om en kvart kan du komma och hämta?

Jag blir sjukt stressad när hon skriver så om jag gör annat. Vilket jag nästan alltid gör. Hade varit bra att veta liiiite tidigare när hon tänkt komma :o
 
Där jag bor så ses man sällan hemma hos någon. Ofta är det trångbott varför folk inte gärna bjuder hem någon. Man behöver åka kommunalt eller gå en bra bit för att ta sig någonstans. Det vanliga sättet att ses är "halvvägs" antingen på ett fik, en bar eller i en park.
 
Tack och lov att de inte längre existerar. Jag vill inte ha spontanbesök och ofta vill jag inte ha besök alls. Då jag har depressionsproblem och ofta är oerhört trött så är inte städning min favoritsysselsättning och så är mitt hem min "grotta". Hör man av sig så jag får röja undan hinderbanan i hallen och köra några tag med snabeldraken samt att man accepterar oredan så är man välkommen men icke annars

Finns inget i min värld som heter att man måste städa innan besök. Det är som det är när någon kommer på besök. strunt samma om det är stökigt, dammigt eller ostädat, Min lägenhet, mina regler och mina städrutiner... Like it or not...
 
Finns inget i min värld som heter att man måste städa innan besök. Det är som det är när någon kommer på besök. strunt samma om det är stökigt, dammigt eller ostädat, Min lägenhet, mina regler och mina städrutiner... Like it or not...
Så skulle jag vilja tänka men är fostrad till att det alltid ska vara rent och ordning. Vilket det kanske inte alltid är här hemma speciellt hallen 😅

Och skulle någon kommit idag skulle de reagerat garanterat även du skulle gjort det och bara hur fan bor människan!
Men jag håller på att måla en sadelkammare och förvarar tillfälligt allt i vardagsrummet. Imorgon ska jag flytta på allt igen dock. Men just nu är det kaos och varit så några dagar 😅
 
Så skulle jag vilja tänka men är fostrad till att det alltid ska vara rent och ordning. Vilket det kanske inte alltid är här hemma speciellt hallen 😅

Och skulle någon kommit idag skulle de reagerat garanterat även du skulle gjort det och bara hur fan bor människan!
Men jag håller på att måla en sadelkammare och förvarar tillfälligt allt i vardagsrummet. Imorgon ska jag flytta på allt igen dock. Men just nu är det kaos och varit så några dagar 😅

"Sadelkammare" i vardagsrummet, hallen och köket är jag van vid. Bara det finns någon centimeter någonstanna att slå ner baken på medans man dricker kaffe är jag nöjd :grin:

Dessutom, vad man är "fostrad till" spelar ingen roll när verkligheten knackar på...
 
"Sadelkammare" i vardagsrummet, hallen och köket är jag van vid. Bara det finns någon centimeter någonstanna att slå ner baken på medans man dricker kaffe är jag nöjd :grin:

Dessutom, vad man är "fostrad till" spelar ingen roll när verkligheten knackar på...
Ok låter bra det :D
Min ena moster börjar städa och diska om det inte är tillräckligt rent enligt hennes standard 🙈
Hon meddelar förvisso alltid innan men ändå inte alltid jag hinner fixa allt innan
 
Sambon har fortfarande efter 14 årstid fortfarande inte fattat att det inte finns nått värre än spontant besök....

Spontanbesök är bästa sättet att få reda på att någon fortfarande tycker om att umgås/tänker på en...

Avtalade besök känns mera som "jag måste besöka hen" bara för att hen inte skal tro jag valt bort hen...
 
Spontanbesök är bästa sättet att få reda på att någon fortfarande tycker om att umgås/tänker på en...

Avtalade besök känns mera som "jag måste besöka hen" bara för att hen inte skal tro jag valt bort hen...
Men va?
Jag har inte besökt eller haft besök av mina vänner på hur många år som helst förutom om vi har en hemmafest hos någon.
Jag älskar att umgås med mina vänner och dom med mig trots att vi inte träffas hemma hos varandra.

Det finns inget tråkigare än att sitta hemma hos någon i min värld.
 
Ok låter bra det :D
Min ena moster börjar städa och diska om det inte är tillräckligt rent enligt hennes standard 🙈
Hon meddelar förvisso alltid innan men ändå inte alltid jag hinner fixa allt innan
Skulle någon lägga sig i hemmet Skulle den åka ut. Men å andra sidan den dagen jag saknar porslin till gäster finns inte. Hatar när folk håller på i köket...
 
Men va?
Jag har inte besökt eller haft besök av mina vänner på hur många år som helst förutom om vi har en hemmafest hos någon.
Jag älskar att umgås med mina vänner och dom med mig trots att vi inte träffas hemma hos varandra.

Det finns inget tråkigare än att sitta hemma hos någon i min värld.
Alltså jag träffar nästan aldrig mina vänner. Vi umgås på telefon, var och en utförande den syssla som passar just då. Tror jag ser min vän som bor på samma lilla ort som jag 2-3 ggr/år och vi är bra vänner. (Som fortsättning på ditt inlägg inget annat :) )
 
Skulle någon lägga sig i hemmet Skulle den åka ut. Men å andra sidan den dagen jag saknar porslin till gäster finns inte. Hatar när folk håller på i köket...

Jag tycker tvärt om, fast jag har ju aldrig odiskad i köket. Men de av mina vänner som oftast kommer på besök är utbildade kockar (några med michelin stjärnor) och lagar utsökta måltider som jag aldrig kommer i närheten av (dessutom har de alltid med sig råvarorna och drickan så jag betalar bara för "basvarorna så som mjöl, kryddor, och stekfätt som jag jag ändå alltid har hemma) . Diskar gärna efter de har lagat mat så vi har kastruller och porslin till nästa mål mat de lagar;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 017
Relationer Visste inte var jag skulle lägga tråden, men moderator får flytta om den passar bättre någon annanstans. Jag hyr ju ut ett rum via...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 641
Senast: Wille
·
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 012
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Det här dyker upp med jämna mellanrum på forumet. Vi är flera som har eller har haft fobier, både vanliga och ovanliga. Så, har du en...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
9 661
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp