Vad hände med spontanbesök?

Jag har följt tråden och det är intressant hur olika det uppfattas med spontanbesök. Förvånande många exempel från spontanbesök av människor som näst intill känns omöjliga att ha på besök helt oavsett hur det avtalats. Tar också med mig hur lite utrymme människor i dag har som inte är uppstyrd/ redan planerad. Tror att det kanske har ändrats genom åren. Tack alla ni som lagt tid på detta och delat med er!
 
Jag har följt tråden och det är intressant hur olika det uppfattas med spontanbesök. Förvånande många exempel från spontanbesök av människor som näst intill känns omöjliga att ha på besök helt oavsett hur det avtalats. Tar också med mig hur lite utrymme människor i dag har som inte är uppstyrd/ redan planerad. Tror att det kanske har ändrats genom åren. Tack alla ni som lagt tid på detta och delat med er!

Ja, alltså, min farmor som var hemmafru hela livet hade säkert mycket mer tid att ta emot spontanbesök än vad jag har som jobbar heltid. En vardag är mitt liv helt planerat mellan det att jag vaknar kl. 5.30 och till efter middagen på kvällen (ca kl. 18-19 beroende på omständigheter).
 
Ja, alltså, min farmor som var hemmafru hela livet hade säkert mycket mer tid att ta emot spontanbesök än vad jag har som jobbar heltid. En vardag är mitt liv helt planerat mellan det att jag vaknar kl. 5.30 och till efter middagen på kvällen (ca kl. 18-19 beroende på omständigheter).
För min del finns tiden men jag vill helt enkelt inte träffa andra människor. Messa eller ringa, beror på vem det är, fungerar utmärkt. Min introverta sida blir bara mer och mer introvert och det är inte konstigt om man säger så...
 
För min del finns tiden men jag vill helt enkelt inte träffa andra människor. Messa eller ringa, beror på vem det är, fungerar utmärkt. Min introverta sida blir bara mer och mer introvert och det är inte konstigt om man säger så...

Hade jag varit hemmafru hade jag säkert uppskattat spontanbesök och tyckt att det var jättetrevligt när nån kom och hälsade på! Men jag har fullt upp från morgon till kväll. På helger ska ärenden göras och en dag på helgen har jag medryttarhästen och där vägrar jag stressa och tänka på att tid existerar. Egentligen hade jag behövt tre dagar ledigt varje vecka: en dag för ärenden, en dag för att umgås med folk och en dag för att bara slappa och vila.
 
Hade jag varit hemmafru hade jag säkert uppskattat spontanbesök och tyckt att det var jättetrevligt när nån kom och hälsade på! Men jag har fullt upp från morgon till kväll. På helger ska ärenden göras och en dag på helgen har jag medryttarhästen och där vägrar jag stressa och tänka på att tid existerar. Egentligen hade jag behövt tre dagar ledigt varje vecka: en dag för ärenden, en dag för att umgås med folk och en dag för att bara slappa och vila.

Spanien inför 4-dagars arbetsvecka nu 😁✊
 
Varje gång det ringer oväntat på min dörr sätter jag hjärtat i halsgropen typ. Ogillar verkligen spontanbesök, vill hellre ha en förvarning. Sällan folk är hemma hos mig pga jag inte orkar med besök och när jag väl får oväntat besök leker jag förvisso bra värdinna men vill innerst inne de ska åka hem typ. Min hjärna pallar inte alltid med det sociala.
 
Spontant à la slänga iväg ett sms och fråga om jag har lust att ses/fika/valfritt evenemang med väldigt kort framförhållning tycker jag är trevligt, även om det finns stor risk att jag är upptagen med något.
Spontant i bemärkelsen att det plötsligt står någon utanför dörren och vill umgås skulle jag generellt sett inte uppskatta. Föredrar att hinna bestämma mig för om jag vill umgås, stämma av min mentala kalender hur mycket tid jag kan avsätta för detta, och formulera det hela på ett någorlunda trevligt sätt innan jag svarar. Det låter stressande att behöva göra det ansikte mot ansikte med någon i dörren, som redan har gjort sig omaket med att åka hit och knacka på.
Dessutom vill jag gärna hinna ta 10 minuter och plocka undan det värsta innan jag släpper in folk.
 
Ja, alltså, min farmor som var hemmafru hela livet hade säkert mycket mer tid att ta emot spontanbesök än vad jag har som jobbar heltid. En vardag är mitt liv helt planerat mellan det att jag vaknar kl. 5.30 och till efter middagen på kvällen (ca kl. 18-19 beroende på omständigheter).
Jag skulle heller inte ha tid med det en vardag. Är jag hemma och vaken så lagar jag mat eller tar hand om djur, inget av det går att planera bort och lägga mig för sent orkar jag inte.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 627
Relationer Visste inte var jag skulle lägga tråden, men moderator får flytta om den passar bättre någon annanstans. Jag hyr ju ut ett rum via...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 568
Senast: Wille
·
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
9 891
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Det här dyker upp med jämna mellanrum på forumet. Vi är flera som har eller har haft fobier, både vanliga och ovanliga. Så, har du en...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
9 564
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp