Bukefalos 28 år!

Vad har egentligen läraren för ansvar? *info till föräldrar & läxa på lov*

Det är ändå arbetsgivarens ansvar. Läraren har absolut möjlighet att påverka sin och elevernas arbetsmiljö, men ansvaret ligger alltid på arbetsgivaren.
Så i grunden är det alltså kommunens ansvar att se till att miljön i skolan fungerar bra (om det är en kommunal skola)? :)
Måste inte läraren då ha ett ansvar att informera rektorn som i sin tur får informera kommunen? Eller?

Som sagt, jag skriver inte det här för att provocera eller bedriva häxjakt i en fråga som jag inte riktigt vet vart jag ska ställa...
 
Jag håller med om vad många andra skrivit om skolmiljön. Jag tror säkert att läraren gör sitt allra yttersta för att det ska vara en bra miljö, både för sig själv och för eleverna...
Jag själv har en etta (gick hem efter jullovet pga att jag ska ha barn), som jag haft sen f-klass. En fin, men otroligt rörig klass med många olika behov, många som ska synas/höras samtidigt. Det är en fritidspedagog kopplad till varje klass, men vår fritidspersonal är låst vid ett barn som inte klarar av att vara i klassrummet av olika anledningar. Vilket leder till att jag var själv i klassrummet större delen av höstterminen - inte optimalt i en åk 1, de är inte direkt självgående när de är så små. Om jag sagt till rektorn? Klart jag gjort, har larmat om problemet i 1,5 år men det blev än mer påtagligt nu i åk 1 när det faktiskt ställs lite krav. Men det hjälper inte mycket, har blivit tillfälliga nödlösningar hit och dit. Så nej, hur mycket jag än slet arslet av mig var det inte mycket till arbetsro alla gånger, kan jag tyvärr erkänna. Klart de tröttnar när de får vänta på hjälp osv, då hittar de på annat istället. I en åk 1 är det sällan arbetsro från första stund, det tar ett tag att arbeta in. Men såklart har jag varit öppen med detta med föräldrar, att det varit rörigt osv. Ibland när det är väldigt rörigt, t.ex. när lektionen går åt att reda ut ett bråk som skett på rasten istället för att arbeta, då spricker planeringen. Det är såklart lite stressande att inte hinna allt men då får det vara så. Då får man skjuta fram planeringen och ta det en annan lektion istället. Där kan jag inte svara på hur er lärare tänkt. Bra att ni tänkt prata med läraren så kan ni få höra hur det är tänkt.

Nu vet jag ju faktiskt inte alls hur läget är i er klass. Men om det t.ex. är arbetsron som är problemet, kan ni väl prata med läraren, kanske fråga om ni kan hjälpa till på något sätt (hjälpa till att trycka på problemet till rektorn t.ex., ibland händer det t.o.m. lite mer när föräldrar börjar säga till...) Har ni varit med i klassrummet någon dag så ni vet hur det är där? Kanske kan ni efterfråga att läraren berättar om läget i klassen då och då i veckobrevet eller liknande.
 
Så i grunden är det alltså kommunens ansvar att se till att miljön i skolan fungerar bra (om det är en kommunal skola)? :)
Måste inte läraren då ha ett ansvar att informera rektorn som i sin tur får informera kommunen? Eller?

Läraren har inga "måsten" på sig, mer än ett moraliskt ansvar gentemot sig själv och sina elever, på samma sätt som eleverna och elevernas föräldrar med fördel kan ta sitt moraliska ansvar för att verka för en bättre arbetsmiljö för alla. Kanske har läraren i fråga redan rapporterat om oordningen ? Däremot har arbetsgivaren många tunga och lagstiftade måsten när det gäller just arbetsmiljö. Ag måste bedriva systematiskt arbete för att förbättra miljön och motverka ohälsa. På stora arbetsplatser finns det förtroendevalda skyddsombud som har till uppgift att rapportera sådant som inte fungerar och som kan vara en hälsofara, exempelvis stress, buller, höga sjukskrivningstal, etc etc. Nu tror jag att just eleverna rent juridiskt faller mellan stolarna, men lärarna har samma skydd i lagen som alla andra. Men mycket tyder på att den inte tillämpas.
 
Senast ändrad:
Fast nä, inte är det bara arbetsgivarens ansvar att det är lugnt i klassrummet? Nog är det rätt mycket lärarens ansvar också?

Som sagt var, läraren bär inte det juridiska ansvaret. Moraliskt ansvar är en annan femma, men det är mycket som påverkar hur mycket vi anstränger oss av ren pliktkänsla. Dåligt betalt, dålig stöttning uppifrån, utsatthet från föräldrar, administration som tar kraft, etc etc - allt det kan ju få den mest ambitiöse att sänka kraven på sig själv. Min erfarenhet är att organisationer där arbetsgivaren bedriver aktivt arbete för att skapa bra förutsättningar för personalen fungerar väldigt mycket bättre än arbetsplatser där ansvaret delegeras ner till enskilda medarbetare.
 
Tycker du det är orimligt att en förälder kan ställa krav på en lärare? Utan föräldern ska gå via rektorn då eller enligt dig?

Nej, du kan inte "ställa krav" på enskilda lärare, lika lite som du kan "ställa krav" på din läkare. Du kan naturligtvis framföra dina åsikter - och det är ju jättebra om du gör det och ni kan ha en konstruktiv diskussion - men ytterst är det inte läraren som är lösningen eller problemet. Det är skolan som organisation. Får du inget gehör hos läraren, gå till rektorn. Fråga vad som görs för att verka för en bättre miljö och för att eleverna ska hänga med i kursplanen.
 
Som sagt var, läraren bär inte det juridiska ansvaret. Moraliskt ansvar är en annan femma, men det är mycket som påverkar hur mycket vi anstränger oss av ren pliktkänsla. Dåligt betalt, dålig stöttning uppifrån, utsatthet från föräldrar, administration som tar kraft, etc etc - allt det kan ju få den mest ambitiöse att sänka kraven på sig själv. Min erfarenhet är att organisationer där arbetsgivaren bedriver aktivt arbete för att skapa bra förutsättningar för personalen fungerar väldigt mycket bättre än arbetsplatser där ansvaret delegeras ner till enskilda medarbetare.

Det är inte moraliskt ansvar jag pratar om, utan att det är en av lärarens arbetsuppgifter att se till att det är lugn och ro i klassrummet. Är det omöjligt får man väl meddela sin chef, och försöka få hjälp eller stöd, precis som på vilket annat jobb som helst där man inte klarar arbetsuppgifterna.

Jag vet inte varför man skulle utgå från att alla lärare är duktiga på sitt jobb och gör sitt bästa varje dag - så är det ju inte någon annanstans, varför skulle det vara så i skolan. Jag är själv lärare, när jag utbildade mig auskulterade jag hos en del kollegor, och de var inte alls likadana, det var inte samma stämning alls i klassrummet hos alla, trots samma organisation och samma studentgrupper. Jag minns när jag själv gick i skolan att vi hade mer eller mindre skickliga lärare, att det var rätt stor skillnad.

Så varför skulle det vara så nu att alla lärare är duktiga och gör sitt bästa? Särskilt med tanke på hur det ser ut med lärarutbildningar och antagningskraven, är det verkligen troligt att alla lärare är så särskilt bra?
 
Bonusen har pratat om att en del av hennes klaskompisar har öronproppar i skolan och att hon själv skulle vilja ha hörselkåpor med sig till skolan.

Off topic men mitt logopedhjärta värker när jag hör om öronproppar/hörselskydd som någon form av universallösning till barn i stökiga miljöer :cry: Att ge barnen arbetsro är inte samma sak som att ta bort all ljudstimuli.

Och apropå ljudmiljöer i skolan: denna sida är något samtliga pedagoger, föräldrar, rektorer och kommuner borde ha som bibel när det kommer till ljudmiljö i klassrum http://www.ljudskolan.se/ Och här är en direktlänk till en artikel om just hörselskydd i skolan http://www.ljudskolan.se/horselskydd-i-skolan-en-billig-dalig-losning/
 
Det är inte moraliskt ansvar jag pratar om, utan att det är en av lärarens arbetsuppgifter att se till att det är lugn och ro i klassrummet.

Arbetsmiljön är alltid arbetsgivarens ansvar. Den är lagstadgad och lagen ska följas, utan undantag. Arbetsplatser som inte tar den på allvar kan fällas med böter. Det är tydligt nog för mig.

Jag är för övrigt huvudskyddsombud och arbetsmiljöarbete har väldigt lite med yrkeskunnighet bland anställda att göra. Rent juridiskt sett.
 
Off topic men mitt logopedhjärta värker när jag hör om öronproppar/hörselskydd som någon form av universallösning till barn i stökiga miljöer :cry: Att ge barnen arbetsro är inte samma sak som att ta bort all ljudstimuli.

Och apropå ljudmiljöer i skolan: denna sida är något samtliga pedagoger, föräldrar, rektorer och kommuner borde ha som bibel när det kommer till ljudmiljö i klassrum http://www.ljudskolan.se/

Många ljudproblem kan man bygga bort. Återigen en lösning där arbetsgivaren måste vara mycket aktiv. Tyvärr är det många miljöer som kräver hörselkåpor i dag. Lärare får inte sällan hörselskador av sitt arbete. Det är katastrof.
 
Är det omöjligt får man väl meddela sin chef, och försöka få hjälp eller stöd, precis som på vilket annat jobb som helst där man inte klarar arbetsuppgifterna.

Var är du lärare någonstans? I en vanlig kommunal skola? För det är väldigt sällan som det fungerar som på, säg, en privat firma, att man meddelar chefen att man har ett problem och så tas konsulter in som analyserar och föreslår förändringar. Skolor är notoriska generellt när det gäller otydlig styrning och svagt ledarskap, inte minst för att rektorn tillsätts av kommunen med ofta mycket kraftiga sparbeting.
 
Många ljudproblem kan man bygga bort. Återigen en lösning där arbetsgivaren måste vara mycket aktiv. Tyvärr är det många miljöer som kräver hörselkåpor i dag. Lärare får inte sällan hörselskador av sitt arbete. Det är katastrof.

Det är verkligen helt katastrofalt. Jag var på en seminarium med Jonas Christensson, som står bakom projektet Ljudskolan, och han lobbar just nu för införandet av en obligatorisk kontroll av ljudnivåer i skolbyggnader på samma sätt som det finns obligatoriska kontroller av ventialtionen. Inte en dag för tidigt om du frågar mig.
 
och de var inte alls likadana, det var inte samma stämning alls i klassrummet hos alla, trots samma organisation och samma studentgrupper.

Fast att det är varierande stämning i klassrummet är inget arbetsmiljöproblem. Det är först när det föreligger hälsorisker som det blir ett problem. Att alla lärare skulle vara lika bra eller fungera likadant är ju inget självändamål, hur som helst.
 
Off topic men mitt logopedhjärta värker när jag hör om öronproppar/hörselskydd som någon form av universallösning till barn i stökiga miljöer :cry: Att ge barnen arbetsro är inte samma sak som att ta bort all ljudstimuli.

Och apropå ljudmiljöer i skolan: denna sida är något samtliga pedagoger, föräldrar, rektorer och kommuner borde ha som bibel när det kommer till ljudmiljö i klassrum http://www.ljudskolan.se/ Och här är en direktlänk till en artikel om just hörselskydd i skolan http://www.ljudskolan.se/horselskydd-i-skolan-en-billig-dalig-losning/
Ska genast läsa!
 
Arbetsmiljön är alltid arbetsgivarens ansvar. Den är lagstadgad och lagen ska följas, utan undantag. Arbetsplatser som inte tar den på allvar kan fällas med böter. Det är tydligt nog för mig.

Jag är för övrigt huvudskyddsombud och arbetsmiljöarbete har väldigt lite med yrkeskunnighet bland anställda att göra. Rent juridiskt sett.

Ska jag vara ärlig så känns det som att du har hängt upp dig på ordet arbetsmiljö. När jag skrev arbetsmiljö i trådstarten så menade jag arbetsmiljön för eleverna - arbetsmiljö i att kunna ha det lugn och tillfredställande ljudvolym i klassrummet när dom gör sitt skolarbete.

Att säga att läraren inte har något ansvar där kommer du tyvärr inte kunna ändra min uppfattning. Sen hur vida det ansvaret ska axlas är en annan sak. Lärarens största Arbetsuppgift är vi nog alla överens om - barnen ska lära sig något. Att det är så hög ljudvolym i klassrummet att barnen vill ha hörselskydd kommer inte lära barnet något. Dom kommer vara stressade och okoncentrerade = väldigt dålig inlärning.
Sen hur läraren väljer att lösa ljudproblemet borde det ju finnas någon form av policy på varje skola. I första hand så måste ju läraren gå till sin chef/skolans rektor och påtala problemet. Sen om det finns möjlighet att bygga bort ljudet eller ha mindre barngrupper, fler lärare eller vad det nu kan vara...

Läraren kan ju inte stå och rycka på axlarna åt att det är hög ljudnivå, hen kommer ju inte kunna utföra sina grund arbetsuppgifter (lära barnet något).
Dessutom tycker jag det är ännu viktigare i en skola att barnen får hjälp att göra sin röst hörd. På en arbetsplats kan varje enskild individ gå till sin chef och påtala problemet. I skolvärlden har inte barnen samma möjlighet.

Sen att skylla på att det är dålig betalt kan jag känna vist, det är katastrof att lärarna har den arbetsbördan med den lönen dom har. MEN det är fortfarande ett frivilligt val att utbilda sig och jobba som lärare. Känner man att man gör ett dåligt jobb så får man ju göra något åt sin situation. Antingen jobba mot en bättre lön eller byta jobb. Man kan inte bara stå helt handfallen inför problem och att man inte kan sköta sin arbetsuppgifter med motiveringen "jag får för lite i lön".
 
Fast att det är varierande stämning i klassrummet är inget arbetsmiljöproblem. Det är först när det föreligger hälsorisker som det blir ett problem. Att alla lärare skulle vara lika bra eller fungera likadant är ju inget självändamål, hur som helst.

Nyss skrev du att att lärare få hörselproblem av att jobba i skolan...
Tycker du inte att man ska försöka lösa problemen innan någon får problem?

Jag ser det som ett stor hälsoproblem att barnen har hörselskydd i skolan. Barnen är våran framtid som rent krasst ska ta hand om oss när vi blir gamla. Blir dom stressade redan som 7åringar kommer dom gå in i väggen innan dom ens fyllt 10år. Om dom redan i första klass får dålig känsla för skolan och vill inte gå till skolan så kommer vi ha väldigt få universitets studerande ungdomar i framtiden.. Dom flesta kanske inte ens går ut gymnasiet...
 
Det är inte moraliskt ansvar jag pratar om, utan att det är en av lärarens arbetsuppgifter att se till att det är lugn och ro i klassrummet. Är det omöjligt får man väl meddela sin chef, och försöka få hjälp eller stöd, precis som på vilket annat jobb som helst där man inte klarar arbetsuppgifterna.

Jag vet inte varför man skulle utgå från att alla lärare är duktiga på sitt jobb och gör sitt bästa varje dag - så är det ju inte någon annanstans, varför skulle det vara så i skolan. Jag är själv lärare, när jag utbildade mig auskulterade jag hos en del kollegor, och de var inte alls likadana, det var inte samma stämning alls i klassrummet hos alla, trots samma organisation och samma studentgrupper. Jag minns när jag själv gick i skolan att vi hade mer eller mindre skickliga lärare, att det var rätt stor skillnad.

Så varför skulle det vara så nu att alla lärare är duktiga och gör sitt bästa? Särskilt med tanke på hur det ser ut med lärarutbildningar och antagningskraven, är det verkligen troligt att alla lärare är så särskilt bra?

Kan jag verkligen hålla med om! Vad man har för lärare spelar stor roll. Minns 2 specifika lärare jag hade under gymnasiet. Den ena skit klassen fullständigt i, hon stod i ett hörn och typ räckte upp handen för att få prata - vi var 30 stycken enormt starka tjejer i min klass. Den andra läraren var en riktigt bra lärare. Hon behövde bara komma in i klassrummet och vi satt som små änglar. Hon var enormt duktig pedagogiskt, hade väldigt roliga lektioner ect. Hon är en stor förebild för mig och det är hon som väckt mitt intresse att ev bli lärare någon gång i framtiden!
 
Fast att det är varierande stämning i klassrummet är inget arbetsmiljöproblem. Det är först när det föreligger hälsorisker som det blir ett problem. Att alla lärare skulle vara lika bra eller fungera likadant är ju inget självändamål, hur som helst.

Jag tror vi pratar om olika saker. I juridisk mening håller jag med dig om att det blir ett arbetsmiljöproblem först när det föreligger hälsorisker, och att arbetsgivaren har ett juridiskt ansvar för att deras anställda inte utsätts för hälsorisker.

Det innebär inte att så länge ingen får hörselskador av ljudnivån är det inga problem, eller att läraren inte har något ansvar för studiero. Inte av juridiska arbetsmiljöskäl, utan för att det är en del av jobbet att skapa ett vettigt klassrumsklimat där man kan lära sig saker. Helt enkelt för att det ingår i jobbet. Sen kanske man inte klarar jobbet, eller inte vill göra jobbet, men det innebär fortfarande inte att jobbet inte borde göras.
 
När det gäller ljudnivåer så beror det väldigt mycket på vad som orsakar höga ljudnivåer, är det möbler som skramlar eller är det elever som låter. Och om det är elever som för oväsen så måste man försöka fundera på vad det är som gör att de gör det.
I sonens skola har de inför att alla barn har tre plastmuggar, en grön, en gul och en röd. När de sitter och jobbar så kan de ställa fram en grön mugg för att signalera till läraren att de har full koll på läget och inte behöver hjälp. Ställer de fram en gul mugg så betyder det att de behöver hjälp med inte akut, och en röd mugg säger, hjälp mig nu för jag kommer inte vidare. Alltså kommer de ifrån barn som sitter och ropar för att få uppmärksamhet, men det kräver lite inkörning och att barnen litar på att läraren ser dem.
 
När det gäller ljudnivåer så beror det väldigt mycket på vad som orsakar höga ljudnivåer, är det möbler som skramlar eller är det elever som låter. Och om det är elever som för oväsen så måste man försöka fundera på vad det är som gör att de gör det.
I sonens skola har de inför att alla barn har tre plastmuggar, en grön, en gul och en röd. När de sitter och jobbar så kan de ställa fram en grön mugg för att signalera till läraren att de har full koll på läget och inte behöver hjälp. Ställer de fram en gul mugg så betyder det att de behöver hjälp med inte akut, och en röd mugg säger, hjälp mig nu för jag kommer inte vidare. Alltså kommer de ifrån barn som sitter och ropar för att få uppmärksamhet, men det kräver lite inkörning och att barnen litar på att läraren ser dem.

Riktigt smart det där med muggarna måste jag säga!
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 752
Senast: jemeni
·
Övr. Barn Vi var nyligen på utvecklingssamtal för äldsta barnet, som går i fyran. Vid samtalet fick vi höra att han ligger väldigt långt fram i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
5 830
Senast: hastflicka
·
Övr. Barn I mellanstadiet. Någon som vet vad det är tänkt att de ska lära sig? Är det för att timmarna i skolan inte räcker till för att lära sig...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
18 308
Senast: Kirre
·
Samhälle Jag och min bästa vän var ut till en uteservering i går, vi satt och pratade och drack någon cider och hade det bra. Fram emot...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 627
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp