Bukefalos 28 år!

Vad har egentligen läraren för ansvar? *info till föräldrar & läxa på lov*

Jag håller med om vad många andra skrivit om skolmiljön. Jag tror säkert att läraren gör sitt allra yttersta för att det ska vara en bra miljö, både för sig själv och för eleverna...
Jag själv har en etta (gick hem efter jullovet pga att jag ska ha barn), som jag haft sen f-klass. En fin, men otroligt rörig klass med många olika behov, många som ska synas/höras samtidigt. Det är en fritidspedagog kopplad till varje klass, men vår fritidspersonal är låst vid ett barn som inte klarar av att vara i klassrummet av olika anledningar. Vilket leder till att jag var själv i klassrummet större delen av höstterminen - inte optimalt i en åk 1, de är inte direkt självgående när de är så små. Om jag sagt till rektorn? Klart jag gjort, har larmat om problemet i 1,5 år men det blev än mer påtagligt nu i åk 1 när det faktiskt ställs lite krav. Men det hjälper inte mycket, har blivit tillfälliga nödlösningar hit och dit. Så nej, hur mycket jag än slet arslet av mig var det inte mycket till arbetsro alla gånger, kan jag tyvärr erkänna. Klart de tröttnar när de får vänta på hjälp osv, då hittar de på annat istället. I en åk 1 är det sällan arbetsro från första stund, det tar ett tag att arbeta in. Men såklart har jag varit öppen med detta med föräldrar, att det varit rörigt osv. Ibland när det är väldigt rörigt, t.ex. när lektionen går åt att reda ut ett bråk som skett på rasten istället för att arbeta, då spricker planeringen. Det är såklart lite stressande att inte hinna allt men då får det vara så. Då får man skjuta fram planeringen och ta det en annan lektion istället. Där kan jag inte svara på hur er lärare tänkt. Bra att ni tänkt prata med läraren så kan ni få höra hur det är tänkt.

Nu vet jag ju faktiskt inte alls hur läget är i er klass. Men om det t.ex. är arbetsron som är problemet, kan ni väl prata med läraren, kanske fråga om ni kan hjälpa till på något sätt (hjälpa till att trycka på problemet till rektorn t.ex., ibland händer det t.o.m. lite mer när föräldrar börjar säga till...) Har ni varit med i klassrummet någon dag så ni vet hur det är där? Kanske kan ni efterfråga att läraren berättar om läget i klassen då och då i veckobrevet eller liknande.

Ibland blir man ju lite nyfiken på hur skolan är nu egentligen och om man har helt fel bild från när man var liten? Eller om man var en udda klass då. På typ 24 barn i första klass till 36 barn i femte klass. Men det var inget oväsen som jag minns. Självklart hade vi halvklass några eftermiddagar i ettan (och självklart fäktades vi med linjaler på rasterna och skickade lappar på lektionerna) och vi hade en specialpedagog på 6 klasser tror jag som användes mest på de två yngsta och tog undan barn som inte kunde stava till stjärna. Men det kändes helt klart som att det fanns arbetsro för en själv eller man hörde i alla fall definitivt vad läraren sa. Det känns som att barnen är annorlunda nu. :D och nu känner jag mig som en sådan där Aftonbladetkolumnist som gnäller på modernt föräldraskap hehe.
 
Nej, du kan inte "ställa krav" på enskilda lärare, lika lite som du kan "ställa krav" på din läkare. Du kan naturligtvis framföra dina åsikter - och det är ju jättebra om du gör det och ni kan ha en konstruktiv diskussion - men ytterst är det inte läraren som är lösningen eller problemet. Det är skolan som organisation. Får du inget gehör hos läraren, gå till rektorn. Fråga vad som görs för att verka för en bättre miljö och för att eleverna ska hänga med i kursplanen.
Fast joo, visst måste man kunna ställa ett krav på läraren, att få veta att ens barn ligger efter i matteplaneringen och borde börja räkna lite hemma, en sida i veckan tillsammans med läsläxan. Bara så man inte får hem 45 sidor på sportlovet.

Jag tycker nog man kan få kräva information i rättan tid så att man kan hjälpa sitt barn (även om man såklart inte kan kräva att barnet ska lära sig någonting eller kräva ordning i klassrummet). 25 sidor kanske tar en timma för ett barn som önskar att hon hade öronproppar bara -men för ett barn med ångest och problem i matten kan det ta hur många timmar som helst att avverka 45 sidor och lägg till några timmar förtvivlad gråt också (och om det är äldre barn en förälder som har lärt sig ett annat räknesätt).
 
Off topic men mitt logopedhjärta värker när jag hör om öronproppar/hörselskydd som någon form av universallösning till barn i stökiga miljöer :cry: Att ge barnen arbetsro är inte samma sak som att ta bort all ljudstimuli.

Och apropå ljudmiljöer i skolan: denna sida är något samtliga pedagoger, föräldrar, rektorer och kommuner borde ha som bibel när det kommer till ljudmiljö i klassrum http://www.ljudskolan.se/ Och här är en direktlänk till en artikel om just hörselskydd i skolan http://www.ljudskolan.se/horselskydd-i-skolan-en-billig-dalig-losning/
För att inte tala om att de barn som låter sannolikt inte har någon arbetsro heller egentligen (och inte lär be om öronproppar). För man får väl anta att problemet inte är att skolan ligger på en byggarbetsplats.
 
Fast joo, visst måste man kunna ställa ett krav på läraren, att få veta att ens barn ligger efter i matteplaneringen och borde börja räkna lite hemma, en sida i veckan tillsammans med läsläxan. Bara så man inte får hem 45 sidor på sportlovet.

Absolut, men det är en separat fråga. Bullerfrågor är inte lärarens ansvar, utan hela arbetsplatsens, och de kan inte heller lösas av en enskild lärare.
 
Nyss skrev du att att lärare få hörselproblem av att jobba i skolan...
Tycker du inte att man ska försöka lösa problemen innan någon får problem?

Jo, men det är arbetsplatsen som löser sådana frågor. Det går inte att bedriva preventivt arbetsmiljöarbete utan en aktiv arbetsgivare som driver på.
 
Absolut, men det är en separat fråga. Bullerfrågor är inte lärarens ansvar, utan hela arbetsplatsens, och de kan inte heller lösas av en enskild lärare.
Mjoo men var det inte det ts frågade? Hon frågade väl om läraren har något ansvar att berätta för föräldrarna att barnet ligger efter innan de får 45 sidor läxa över ett lov. Eller om läraren har något ansvar i att ändra planeringen om alla barnen ligger efter osv. Det var så jag uppfattade det. Ljudmiljön uppfattade jag mer som möjlig förklaring till att det verkar gå åt pipsvängen för klassen i matte just nu.

Jag skulle kunna föreställa mig en situation där läraren försöker ta upp ljudmiljö på ett föräldramöte och diskuterar med föräldrarna om de kan påverka sina barn därhemma på området. Samtidigt som de diskuterar saken i klassen. Men det var inte vad jag uppfattade att ts frågade.

Tror du tar ett för stort grepp på frågan. (uppfattar den som -har läraren ett ansvar för att "allt går åt helsike" istället för "har läraren ett ansvar att berätta att barnet ligger efter eller ändra planering".)
 
Ska jag vara ärlig så känns det som att du har hängt upp dig på ordet arbetsmiljö. När jag skrev arbetsmiljö i trådstarten så menade jag arbetsmiljön för eleverna - arbetsmiljö i att kunna ha det lugn och tillfredställande ljudvolym i klassrummet när dom gör sitt skolarbete.

Det är fortfarande arbetsmiljö, oavsett om du avser elever eller lärare, och även något förhöjda ljudnivåer blir skadliga i längden, ffa för de som arbetar i lokalen under lång tid.
 
Absolut, men det är en separat fråga. Bullerfrågor är inte lärarens ansvar, utan hela arbetsplatsens, och de kan inte heller lösas av en enskild lärare.
Tjaa jag är lite enkelt lagd och tänker mig att om folk inte pratade skulle det inte bli buller. Ev kanske det har med planering att göra tex om halva klassen gör grupparbete medan halva räknar matte. För egentligen skulle väl ingen behöva säga någonting alls under en mattelektion efter genomgången, bara räcka upp handen.
 
I så fall är det där man måste börja, och det inbegriper skolledningen.
Men ts frågade inte om ljudmiljön egentligen.

Så måste man börja där för att få läraren att berätta när en, eller alla elev (er) ligger efter? Jag kan inte förstå sambandet. Inte konstigt att skolan har lite problem i så fall.

Det ena handlar om att eleverna ligger efter -det kanske är ett problem, eller inte ett problem. Det är separat och möjligen rektorns problem.

Vi pratar inte om det, vi pratar om information.

Föräldrarna vill veta att barnet ligger efter. Har läraren ett ansvar för att berätta det, eller inte?

(inget komplicerat, ett litet mail till 16 av barnen bara -era barn ligger efter i planeringen och behöver räkna 1-2 sidor matte hemma i veckan fram till sportlovet. Så skickar man inte mailet till de fyra elever som inte ligger efter? (själv trodde jag iofs -ligger efter betydde att det var 16 som låg i planeringen och fyra som "låg efter" annars är det ju läraren som är "efter" i planeringen, inte eleverna.))
 
Tjaa jag är lite enkelt lagd och tänker mig att om folk inte pratade skulle det inte bli buller. Ev kanske det har med planering att göra tex om halva klassen gör grupparbete medan halva räknar matte. För egentligen skulle väl ingen behöva säga någonting alls under en mattelektion efter genomgången, bara räcka upp handen.

Grattis till den "enkla" lösningen. Det blir säkert jättemycket bättre utan att minska antalet elever på ytan, utan att införa bättre ljudabsorbenter och framför allt, ta reda på orsaken till att klassen har problem med koncentration och resultat.
 
Mjoo men var det inte det ts frågade? Hon frågade väl om läraren har något ansvar att berätta för föräldrarna att barnet ligger efter innan de får 45 sidor läxa över ett lov. Eller om läraren har något ansvar i att ändra planeringen om alla barnen ligger efter osv. Det var så jag uppfattade det. Ljudmiljön uppfattade jag mer som möjlig förklaring till att det verkar gå åt pipsvängen för klassen i matte just nu.

Jag skulle kunna föreställa mig en situation där läraren försöker ta upp ljudmiljö på ett föräldramöte och diskuterar med föräldrarna om de kan påverka sina barn därhemma på området. Samtidigt som de diskuterar saken i klassen. Men det var inte vad jag uppfattade att ts frågade.

Tror du tar ett för stort grepp på frågan. (uppfattar den som -har läraren ett ansvar för att "allt går åt helsike" istället för "har läraren ett ansvar att berätta att barnet ligger efter eller ändra planering".)

Du har förstått min fråga :). Vi har egentligen gått ifrån grundfrågan/tanken "Borde läraren prata med föräldrarna när barnen hamnar efter" Till vad som egentligen skulle kunna vara problemet "Är det för stökigt för eleverna på lektionen, och varför"


Som du skriver så hade man ju önskat att läraren hade kunnat ta upp tex ljudnivån på ett föräldramöte. Men nu verkar det snarare som att läraren har dolt det för föräldrarna och det uppdagas egentligen börjar prata med varandra.
 
Men nu verkar det snarare som att läraren har dolt det för föräldrarna och det uppdagas egentligen börjar prata med varandra.

Det är bullerproblem i princip alla skolor. Det kan du utgå ifrån. Jag gjorde en ljudmätning i en matsal en gång - 90 dB. Man kan knappast beskylla skolan för att ha dolt problemet när det knappast går att dölja. Det är väl mest så att föräldrarna inte är tillräckligt insatta i barnens och lärarnas verklighet.
 
Nu vet jag ju faktiskt inte alls hur läget är i er klass. Men om det t.ex. är arbetsron som är problemet, kan ni väl prata med läraren, kanske fråga om ni kan hjälpa till på något sätt (hjälpa till att trycka på problemet till rektorn t.ex., ibland händer det t.o.m. lite mer när föräldrar börjar säga till...) Har ni varit med i klassrummet någon dag så ni vet hur det är där? Kanske kan ni efterfråga att läraren berättar om läget i klassen då och då i veckobrevet eller liknande.

Ja, min sambo har varit med en eller två gånger tror jag det är. Han upplever att det är den som skriker högst som får hjälp, tyvärr....
Veckobrev skickas varje fredag, där det beskrivs varje gång hur veckan varit och vad som händer nästa vecka.
Det är aldrig något om miljön i skolan eller hur eleverna "mår", utan snarare rent allmänt "I tisdags var vi i skogen och kollade på insekter".

Men det är ju absolut något jag tycker att man kan ta med till föräldrarådet, att även en sån punkt borde införas till veckobrevet. Precis som att lämna förslag på det om muggarna som någon annan föreslog.
 
Sen hur läraren väljer att lösa ljudproblemet borde det ju finnas någon form av policy på varje skola. I första hand så måste ju läraren gå till sin chef/skolans rektor och påtala problemet. Sen om det finns möjlighet att bygga bort ljudet eller ha mindre barngrupper, fler lärare eller vad det nu kan vara...

Det är klart att läraren i någon mån kan påverka ljudnivån. Men bara i viss mån. I övrigt - läs lagen! På vårt arbete har vi skyddsronder för att fånga upp den här typen av problem. Initierade av arbetsgivaren.
 
Fast joo, visst måste man kunna ställa ett krav på läraren, att få veta att ens barn ligger efter i matteplaneringen och borde börja räkna lite hemma, en sida i veckan tillsammans med läsläxan. Bara så man inte får hem 45 sidor på sportlovet.

Jag tycker nog man kan få kräva information i rättan tid så att man kan hjälpa sitt barn (även om man såklart inte kan kräva att barnet ska lära sig någonting eller kräva ordning i klassrummet). 25 sidor kanske tar en timma för ett barn som önskar att hon hade öronproppar bara -men för ett barn med ångest och problem i matten kan det ta hur många timmar som helst att avverka 45 sidor och lägg till några timmar förtvivlad gråt också (och om det är äldre barn en förälder som har lärt sig ett annat räknesätt).


Jag upplevde inte heller något större problem när jag gick i skolan, förrens jag kom upp på gymnasiet. Som jag skrev tidigare så var jag i 1-3 en lärare på typ 20 elever och när jag kom upp och gick 4-5 var vi 60 elever uppdelade på två klasser som delade på 2 lärare.

Ja, alla tjatar om att föräldrarna ska ta mera ansvar för sina barn. Men det är väldigt svårt att ta den formen av ansvar, när man inte får rätt information...
Nu kunde jag göra hela matten till en kul grej när vi satt. Men jag vet pappan som har barn med 45 sidor, sliter sitt hår då hans barn har extrem ångest nu och är helt uppgiven.
 
Grattis till den "enkla" lösningen. Det blir säkert jättemycket bättre utan att minska antalet elever på ytan, utan att införa bättre ljudabsorbenter och framför allt, ta reda på orsaken till att klassen har problem med koncentration och resultat.
Mjoo men du såg mitt första inlägg, det smått naiva: om det kunde vara tyst på en mattelektion på 36 elever och en lärare 1983. Varför kan det inte vara tyst i en klass på 20 elever, en lärare och en fritidspedagog 2015.

Vilket jag enkelt och simpelt erkände låter som en gnällig Aftonbladetkolumnistfråga, men ändå.

(Och antagligen gör väl barnen i klassen olika saker numera, dvs några har grupparbete, några har matteprojekt och några försöker räkna tyst själva men vill ha hörselkåpor. Det är kanske bra, eller så glömde de att forska på den biten innan det infördes. Det hände på min skola precis när vi kom ur lågstadiet så vi missade det :))
 
För att inte tala om att de barn som låter sannolikt inte har någon arbetsro heller egentligen (och inte lär be om öronproppar). För man får väl anta att problemet inte är att skolan ligger på en byggarbetsplats.

Sant! Det är en katt och råtta frågeställning: är det bullrigt för att barnen låter, eller låter barnen för att det bullrar? Jag tror det är lite av varje. Klassrumsakustik är en hel vetenskap och det handlar egentligen ganska lite om att ta bort "pratljud". Det finns forskning som visar på att det som gör oss trötta i dåliga ljudmiljöer är inte prat utan surr från ventilation, datorer, projektorer och element. Och dessvärre är detta något som missas i de flesta klassrum. Man isolerar för prat, i värsta fall till den grad att lärarna måste stå och skrika för att göra sig hörda, och missar de lågfrekventa ljuden som gör barnen till övertrötta gaphalsar redan efter ett par timmar. Lägg till ett par barn med koncentrationssvårigheter eller hörselnedsättningar och det är rejält stimmigt redan vid frukostrasten.

Jag säger inte att ljudmiljön är det enda problemet i röriga klassrum. Givetvis handlar det även om att lärare måste ha kompetens nog att hålla eleverna motiverade och fokuserade på det som ska göras under dagen. Dock så är det tyvärr så att väldigt många lärare arbetar i klassrum som direkt motarbetar dem. Med en lärarkår i kris så känner jag att det minsta vi kan göra för dem är att se till att de åtminstone inte sliter sönder sig på grund av felaktig ljudisolering.

(Och ursäkta för att jag kanske bidrog till att dra iväg tråden åt fel håll. Självklart bör föräldrar och elever informeras kring vilka förväntningar som ställs!)
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 742
Senast: jemeni
·
Övr. Barn Vi var nyligen på utvecklingssamtal för äldsta barnet, som går i fyran. Vid samtalet fick vi höra att han ligger väldigt långt fram i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
5 829
Senast: hastflicka
·
Övr. Barn I mellanstadiet. Någon som vet vad det är tänkt att de ska lära sig? Är det för att timmarna i skolan inte räcker till för att lära sig...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
18 306
Senast: Kirre
·
Samhälle Jag och min bästa vän var ut till en uteservering i går, vi satt och pratade och drack någon cider och hade det bra. Fram emot...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 627
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp