Bukefalos 28 år!

Vad har era hästar i hagen?

tramp

Trådstartare
Vad har era hästar för utrustning i hagen och varför? Täcken, grimmor, skydd, boots, haklapp osv osv.

Själv har jag en 2.5 års hingst, går med grimma i hagen samt täcken. Har höga fälttävlansskydd på alla fyra ben samt boots på alla fyra pga skaderisken med broddad häst och trampa sig.
 
Sv: Vad har era hästar i hagen?

Mina har för det mesta grimma på sig i hagen.Om de skulle hända nåt eller de rymmer från hagen så är det säkrare att ha grimmor på tycker jag =)

Inga täcken, inga skydd.
 
Sv: Vad har era hästar i hagen?

Hästarna som står uppstallade och leds in och ut av stallägaren har grimma och täcke i hagen. Våra egna här hemma som går lösa in och ut har ingen grimma. 5-åringen som har ryggproblem och som tanken är att han ska sättas igång ganska snart har täcke. Fölet har just nu bandage på två ben (bomullsvadd och wetwrap) eftersom hon har sår.
 
Sv: Vad har era hästar i hagen?

Vid den här årstiden har de täcken och boots eller kotringar då de har brodd. Grimma skulle jag aldrig ha på i hagen då risken att de fastnar i den är så stor. Grimma har de enbart på vid skötsel och när de leds in och ut.
 
Sv: Vad har era hästar i hagen?

Två har täcken, den tredje är naken. Inga grimmor inga skydd.
 
Sv: Vad har era hästar i hagen?

Jag har två hästar, ett Welsh Cob-sto som blir 10 år och en paintkorsning-valack som blir 7. Dom har inga skydd, grimmor eller täcken på som regel. Undantag är när dom jobbat sig svettiga vintertid, då åker täcke på efter arbete. Båda är oklippta...jobbas ca 4 ggr/vecka under vintern. Båda är skodda och har 4 korta brodd/sko.
 
Sv: Vad har era hästar i hagen?

Mina går helt nakna, varken grimma eller täcke. (Täckas vid behov givetvis, men det är ytterst sällan)
 
Sv: Vad har era hästar i hagen?

Två har täcken, den tredje går utan. Alla är broddade och den ena har boots då han lätt trampar sig. Ingen har grimma.
 
Sv: Vad har era hästar i hagen?

Min ponny har täcke på sig under höst/vinter/vår. Hans hagkompisar går nakna. På sommaren har min flughuva ibland och flugtäcke några dagar/år, kompisarna har också flughuva och den ena har flugtäcke hela sommaren.
 
Sv: Vad har era hästar i hagen?

Den svårfångade ponnyn har grimma. De andra utan grimma.

Täcken efter behov, vilket just nu ger att vår svårfödda magra arab alltid har täcke, även den svårfödda ponnysen som är frusen av sig. Resterande lite lagom lurviga och går nakna. Inga benskydd eller boots på någon.
 
Sv: Vad har era hästar i hagen?

Helt naken (om hon inte fortfarande varit svettig efter ridtur, då har fleecetäcke, ulltäcke eller fleecefodrat regntäcke åkt på) med fyra brodd i varje framhov.
 
Sv: Vad har era hästar i hagen?

Min har lädergrimma och täcke vid behov. Tycker att de skadar sig mer med skydd än utan, har inte broddar i hagen.
 
Sv: Vad har era hästar i hagen?

Min pålle har bara skor med brodd.
Möjligen täcke när det är kallt och han har blivit svettig.

Sommartid så har han eksemtäcke.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 255
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 589
Utrustning Jag har en häst med, enligt hovslagaren, dålig hovtillväxt. Hon går barfota numera pga att hon inte rids. Förra året hade hon en period...
Svar
15
· Visningar
1 261
Senast: Gilette
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 245
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp