Bukefalos 28 år!

Vad har ni för erfarnehter av Tollare?

Sv: Vad har ni för erfarnehter av Tollare?

Jag som har en tollare (5år) och känner inte riktigt igen den extremt aktiva hunden som ni övriga beskriver. En tollare är ALLTID pigga på att göra saker, men är vi inomhus så tar han det lugnt,ligger även gärna på gräsmattan och bara spanar. Klart den är en aktiv hund, men jag inbillar mig (ingen egen erfarenhet) att tex en bordercollie är betydligt värre.

Under veckorna rastas min mest någon timme i skogen samt lite enklare lydnasträning och kanske något spår. Han är främst en skogshund, men ÄLSKAR att bada och att apportera så det är tur att husse skjuter lite fåglar ibland. Vi har även börjat lite smått att träna viltspår. En stor fördel är att han tycker matte och husse är bäst i världen och gärna vill vara med oss isf att hitta på något eget. Han har faktiskt aldrig hittat på några hyss, mer än typ smugit upp i soffan fast man inte får. Inte ens när han var valp. Har inte tuggat sönder någonting?! Gladare och snällare hund får man leta efter.

Hade jag haft småbarn, renoverat hus och så vidare8(=ont om tid) så skulle jag nog valt en annan ras, men med den livssituation vi har och har haft passar han oss utmärkt:) Ska man enbart ha en sällskapshund kanske man ska leta vidare, de är väldigt pigga på att jobba och måna om att göra rätt. Ibland lite för måna....

Vår trivs bäst med att springa i skogen, apportera fåglar(här blir han lätt stressad, npgot vi tränat mkt på...) och bada. Lydnadsträning är ok, men agillity gillar han inte alls. Det är säkert väldigt individuellt och hänger ihop med hur vi format honom, fler kullsyskon tävlar agillity. Hur representativ han är för rasen i övrigt vet jag inte, men det är mina erfarenheter av rasen.
 
Sv: Vad har ni för erfarnehter av Tollare?

Det jag inte riktigt känner igen i ditt svar är att Welshen skulle ha hälsoproblem, jag upplever den som en huvudsakligen naturlig och frisk ras som inte har avlats sönder för utställning - en av de få jaktraser som inte är uppdelad i en jakt- och en utställningsvariant. (Därmed inte sagt att det inte finns ärftliga sjukdomar i rasen, föräldradjuren bör förstås vara både HD-röntgade och ögonlysta. Men vilka raser är helt utan ärftliga fel)?

Dock bör man ha i minnet att både WSS och ESS är jaktraser, och därmed ofta har stark jaktdrift, som behöver hållas i schack med tidig träning. Men det gäller ju i så fall även Tollaren.

WSS är ingen jakthund. Även om den kanske användes som apportör förr så finns det en anlending till att den i dagläget inte är uppdelad. Apportörer till jakt hittar man i andra raser. WSS är en sällskaphunds i dagläget, en trevlig sådan.
 
Sv: Vad har ni för erfarnehter av Tollare?

Klart du ska ha en beardis ;-) tycker faktiskt att den passar in på det du beskriver. Men det vet du nog själv när du ju haft en. Ja, man måste vara noga när man väljer uppfödare, men jag upplever det så att många är mycket mer noggranna nu för tiden och väljer bort avelsdjur med låg stresströskel och rädslor. Har haft rasen i 15 år och har nyss köpt valp. Så jag har letat runt bland kennlar och pratade med många uppfödare under vägen. Har en jättetrevlig, nyfiken och orädd valp på drygt 5 månader här hemma :)

Pälsen kräver sitt, men inte extremt på något sett! Unghundspälsen får borstas 1-2 ggr i veckan, men sedan räcker det med en genomborstning var tredje vecka. Ju mindre man borstar, desto finare päls. Bäst är om man känner igenom hunden efter tovor under den dagliga mysstunden/visiteringen. Det tar inte lång tid alls och är tovorna borta så går genomborstningen på 10 min.

Men jag tror att många raser passar dina krav :)

"Min" uppfödare pratade just om det när vi var där och hälsade på vår valp, att man i beardisaveln har fokuserat på att få mer stresståliga hundar och med mindre rädsla. Det har man gjort i flera år och det har nu gett resultat.

Vår valp är ännu enbart 10 veckor, men visar inga tecken på osäkerhet eller större rädsla, tvärtom det är en madam med stort mod, men samtidigt mycket förstånd :)

Men Pride, sedan är det ju så att i en valpkull så finns det många olika temperament på valpar. Allt från de jätteaktiva till de jättelugna. Hittar du en bra uppfödare och är ärlig med vad för temperament du efterlyser och berättar vad du ska ha valpen till och hur du är, så har de kunskaperna att passa ihop "rätt" valp med dig och din livsstil. Då kan du få en "lagom" aktiv valp :)
 
Sv: Vad har ni för erfarnehter av Tollare?

Nu måste ju du visa bild :-)

Pride: de är inte avlade på vall så de har inget behov att valla även om instinkten finns där hos många. Och en del uppfödare avlar på vallande. Men de klarar sig helt klart utan att valla. Min lille försökte valla hästarna, men efter en tillsägelse har han slutat med det. Vi ska väl dock göra anlagstest i framtiden :)

Kort sagt, annan aktivering duger lika bra som vallning, eller bättre för de flesta. Har testat på mycket med min valp redan och han tycker allt är rolig!
 
Sv: Vad har ni för erfarnehter av Tollare?

kl

Men gällande Beardis då, hur stor är vall-behovet hos dem? Det är ju en vall-ras ursprungligen, men det är väl inte såå många som har dem till det nu? Mår de dåligt av att inte få valla (likt många jakthundar mår dåligt om de inte får jaga)?

Vi hade ju en när jag var liten, och kan inte minnas att jag såg mycket vall i honom. Möjlighen att han vallade ihop familjen, men han var ju rätt gammal när jag "lärde känna honom" så det var nog väldigt lugnt då...

De mår absolut inte dåligt av att inte få valla.
Angående vallegenskaper och instinkter så är det helt beroende på individ. Min tik jag hade senast hade noll intresse av något som var åt det hållet, du hade lika väl kunnat försökt valla med en St Bernard ungefär. Vår första beardis visade vissa tendenser genom att "valla in" familjen lite grann, men när jag visade honom får som stod i en hage så stod han förstelnad och undrade typ vad det var för konstiga saker. Att han vallade in familjen såg vi bara som positivt, vallhundar vill ju sällan springa ifrån sina ägare just för att de vill ha "koll" på flocken. Det är toppen när hunden är lös :)
 
Sv: Vad har ni för erfarnehter av Tollare?

Det som får mig att tveka på welshen är att jag har träffat så många med allergier. En nära vän till mig är dessutom djursjukvårdare med hudproblem som specialitet och när vi pratat om welshen så är det vad hon lyfter fram.

Eftersom jag då har en allergiker i dagsläget och tycker att det är hemskt så vill jag inte gärna köpa mig till ännu mer problem. Sen menar jag inte att alla welshar är sjuka eller dåliga (det är fortfarande en fantastisk ras) men eftersom väldigt få verkar vara öppna med allergiproblematiken även om den finns, så känns det lite tråkigt och hudproblemen tycker jag att man kan ha i åtanke om man letar valp :)
 
Sv: Vad har ni för erfarnehter av Tollare?

Har bara laddat upp en bild än så länge och det är på fb, så hoppas att ni kan se den :)

Asta, då 9 veckor (förra veckan) vid Hoburgsgubben på Gotland, när vi var där på semester :)

544567_448642221843415_338368242_n.jpg
 
Sv: Vad har ni för erfarnehter av Tollare?

åååååh :love: :love: Fluffis!!! :love:

Glim, du måste visa bild på din med :bump:
 
Sv: Vad har ni för erfarnehter av Tollare?

WSS är ingen jakthund. Även om den kanske användes som apportör förr så finns det en anlending till att den i dagläget inte är uppdelad. Apportörer till jakt hittar man i andra raser. WSS är en sällskaphunds i dagläget, en trevlig sådan.

Visst farao är det en jaktras, det är en stötande och apporterande hund.

Att de sedan inte är särskilt framgångsrika på jaktprov är en annan femma, men det är många som jagar med sina welshar. Och viltintresset finns där definitivt, speciellt för fågel och hare. Inbillar man sig något annat kan man nog råka ut för obehagliga överraskningar. Så det är bättre att vara beredd på att jobba med det, om man inte vill att ens "sällskapshund" ska dra iväg efter första bästa hare den ser på promenaden.
 
Sv: Vad har ni för erfarnehter av Tollare?

Visst farao är det en jaktras, det är en stötande och apporterande hund.

Att de sedan inte är särskilt framgångsrika på jaktprov är en annan femma, men det är många som jagar med sina welshar. Och viltintresset finns där definitivt, speciellt för fågel och hare. Inbillar man sig något annat kan man nog råka ut för obehagliga överraskningar. Så det är bättre att vara beredd på att jobba med det, om man inte vill att ens "sällskapshund" ska dra iväg efter första bästa hare den ser på promenaden.

Det är en apporterande och stötande hund i grunden ja. Många hundar har stort viltintresse och jaktlust utan att vara jakthundar. Schäfer brukar tex ha en stor portion jaktlust! Jag har aldrig hört om en WSS uppfödare som avlar fram jakthundar, men du har säkert större koll. Kan du länka eller PM:a till någon sådan? Har du möjligen någon bloggadress/hemsida till någon av alla de många som jagar med sina WSS? Var gömmer sig alla aktiva jägare med WSS? ;)

Jag läser tidningen Apportören och senast idag årsredovisningen för 2011. Där hade WSS klubben inte ens några startande hundar att rapportera och därmed ingen som gått till pris. Om det nu är en apporterande och stötande hund, var håller hundarna till och varför syns de inte på prov?

Att inte vara framgångsrika på jaktprov är väl det samma som att inte vara en stjärna inom jakten. Har du anlagen och din förare väljer att starta på prov så får man väl anta att de åtminstone försökt göra några förberedelser inför starten och att det kan bero på annat än träningsmissar att hunden inte når framgångar.

Många försöker valla med sina shelties och andra med sina andra "vallhundsraser" som en gång hade ett sådant ursprung. Men avlar man inte aktivt på det så försvinner anlagen tämligen fort.

Det är säkert inte omöjligt att vissa individer av WSS dyker upp som duger till jakt, men varför i hela fridens namn jaktmeriterar man så få om det nu för farao är en stötande och apporterande ras???

Att behålla riktigt bra jakthundar gör man genom att aktivt avla på duktiga jakthundar. Eftersom majoriteten av alla WSS bara har utställningsmeriter så ställer jag mig ytterst tveksam till man borde kalla det stötande/apporterande hundar. Att de är det i grund och botten och tidigare hade det som användningsområde ser jag som en annan femma.

Fast det är klart, jag har aldrig hört en goldenuppfödare eller labbeuppfödare säga att deras hundar inte duger till jakt heller fastän många hundar (eller uppfödare) ens satt sin fot på jaktprov.

ps. jag får rätta mig själv, 2 WSS startade faktiskt på jaktprov förra året, det rapporterades bara inte till redovisningen i Apportören. Förmodligen för att båda fick 0-pris. Rasdata WSS jaktprov 1976-2011 ds.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
3 126
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 159
Senast: DeCloe
·
Hundavel & Ras Hej! Vilka hundraser hade ni övervägt om ni haft följande önskemål: * hög sannolikhet att hunden ska ha vad som krävs för att kunna...
2
Svar
33
· Visningar
4 442
Senast: AnneB
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 905
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp