Bukefalos 28 år!

Vad har ni för försäkring?

spinxx

Trådstartare
Frågan kom upp igår, och jag insåg att jag verkligen inte har någon som helst koll på marknaden.
Jag betalar för närvarande 2000kr/månaden för mitt stos försäkring.
Då är det en livförsäkring för ca 100000kr, veterinärvårdsförsäkring, samt ett användbarhetsskydd.

Jag förstår att det kostar med en riktigt bra försäkring, men jag kan inte låta bli att det känns.. saftigt?!

Hur har ni era hästar försäkrade, och vad betalar ni?
 
Jag har flera hästar och har börjat skippa försäkring mer och mer. Bara de som varit i samma bolag sedan födseln är försäkrade numera och då med låga livvärden motsvarande tillverkningskostnaden på de egenuppfödda och avlivningskostnaden på avelsstoet (som är triangelmärkt). Jag har buffert och kan låta operera hästarna ändå, det är roligare att ha de pengarna på sparkontot än att ge bort dem till försäkringsbolaget :cautious:
Årspremierna ligger på 5000-6000 för SWB med livvärde och användbarhet 20-30k och vetvård 100-120k.
 
Frågan kom upp igår, och jag insåg att jag verkligen inte har någon som helst koll på marknaden.
Jag betalar för närvarande 2000kr/månaden för mitt stos försäkring.
Då är det en livförsäkring för ca 100000kr, veterinärvårdsförsäkring, samt ett användbarhetsskydd.

Jag förstår att det kostar med en riktigt bra försäkring, men jag kan inte låta bli att det känns.. saftigt?!

Hur har ni era hästar försäkrade, och vad betalar ni?

Om det är ett halvblod så låter det som en normal premie. Jag betalade 22 000 kr/år för min fd häst som var försäkrad för 90 000 kr i A1.
 
Jag tycker att det låter förskräckligt högt, det är mer än vad jag betalade för mina tre halvblod när alla var försäkrade. Visserligen ett mycket lägre livvärde men med användbarhetsskydd.
 
Jag betalar 4700kr ca och 3100kr om året på mina två halvblod. Nu har den ena rätt lågt livvärde men 130 i veterinärvård. Var så när jag köpte honom så det ska ändras när jag har tid, inget akut så det får vara tills vidare :) Men ja allt beror väl på hur mycket man vill ha dem försäkrade i och så, det är inte billigt med försäkringar ;)
 
Frågan kom upp igår, och jag insåg att jag verkligen inte har någon som helst koll på marknaden.
Jag betalar för närvarande 2000kr/månaden för mitt stos försäkring.
Då är det en livförsäkring för ca 100000kr, veterinärvårdsförsäkring, samt ett användbarhetsskydd.

Jag förstår att det kostar med en riktigt bra försäkring, men jag kan inte låta bli att det känns.. saftigt?!

Hur har ni era hästar försäkrade, och vad betalar ni?

Inte alls och betalar noll kronor. Däremot krävs att man då har avsatt kapital för att vara sitt egna försäkringsbolag. Med ca 15 hästar och en hyfsad lågriskprofil har det lönat sig rejält. En bra försäkring skulle kosta oss ungefär som att köpa in 2 riktigt bra hästar varje år.

Problemet med försäkringar är att man får betala för de kunder som inte gör annat än sliter ihjäl sina hästar alternativt letar fel på dem in absurdum.
 
Jag har hög veterinärvåd och lågt livvärde på mina hästar, klarar mig under tusenlappen per månad för två swb.
 
Jag har hög veterinärvåd och lågt livvärde på mina hästar, klarar mig under tusenlappen per månad för två swb.

Ni som kör på lägre livvärde; hur tänker ni vid ev. försäljning? Jag har alltid hört att "man aldrig skall betala mer för en häst än den är försäkrad för" men om den ändå går igenom besiktning osv borde det väl inte vara några konstigheter att försäkra upp den i samband med köpet?

Jag har inga säljarplaner men är av den typen som vill vara safe oavsett vad framtiden visar :D
 
Ni som kör på lägre livvärde; hur tänker ni vid ev. försäljning? Jag har alltid hört att "man aldrig skall betala mer för en häst än den är försäkrad för" men om den ändå går igenom besiktning osv borde det väl inte vara några konstigheter att försäkra upp den i samband med köpet?

Jag har inga säljarplaner men är av den typen som vill vara safe oavsett vad framtiden visar :D

Går den igenom klinikbesikting vilket flr mig är en förutsättning för att jag ska sälja är det inga problem att försäkra upp.
 
Jag har 130´ vet. vård samt 15´ liv på mitt föl,
fick 10% rabatt första året.
Betalar 3204:- detta året men det kommer ju att bli högre nästa ..
 
Har mitt SWB försäkrat lågt i liv o högre i veterinärvård. Klarar mig på 350kr/månad ca.
Det är livvärdet som drar iväg premien. Kan köpa en ny häst varje år för pengarna jag spar in på försäkringen. De vill till att hästen får leva några år bara, för annars blir det dålig lönsamhet. En risk jag valt att ta.
 
Det är nu man är glad över att ha ett kallblod, betalar strax över 1000kr per år. Dock bara 50 000kr i veterinärvård, liv vet jag inte (hon är över 20, så det minskar hela tiden).
 
Jag betalar strax under 4000:-/år. Är student så har inte möjlighet till en stor egen buffert och då känns försäkring tryggt.
I detta ingår 40.000:- i livvärde, 100.000:- veterinärvård + buköppning samt lite extra för rehab, medicin och nödslakt/avlivning. Även en basolycksfallsförsäkring för människor.

Dock inget tävlings-tillägg (hästen är för ung) som Folksam kräver om man vill tävla minsta lilla tävling, vet inte vad det kommer kosta med det tillägget.
 
Ni som kör på lägre livvärde; hur tänker ni vid ev. försäljning? Jag har alltid hört att "man aldrig skall betala mer för en häst än den är försäkrad för" men om den ändå går igenom besiktning osv borde det väl inte vara några konstigheter att försäkra upp den i samband med köpet?

Jag har inga säljarplaner men är av den typen som vill vara safe oavsett vad framtiden visar :D

Alla hästar jag har sålt har sålts för högre än livvärdet i försäkringen och ingen har ifrågasatt det. Nu är det unghästar, kanske tänker någon annorlunda vid äldre hästar?
 
Ingen försäkring alls. Har ett eget konto dit det förs över pengar varje månad och så bor jag så till att akutresor till klinik inte är genomförbara utan då är det den betydligt billigare bultpistolen som anlitas.
 
Betalar runt 7-8000 kr per år för min SWB.
Har högsta veterinärvården och ett ganska lågt livvärde.
 
2000:- i månaden är ju helt sjukt.

Betalar 400:- i månaden för fyra shettisar. Inget livvärde, men 120.000 i veterinärvård.
 
Jag har min yngling (SWB 4 år) försäkrad högt i vetvård, 120 000, och har nu första året haft honom i ett lågt livvärde eftersom han rent teoretiskt kunde brutit benet direkt när jag köpt honom, tyckte det kändes trist :meh: Men nu kommer jag ta bort livvärdet. Betalar 4500/år hos If.

Mitt sto är T-märkt nu för tiden. Innan betalade jag 6000/år för en skitförsäkring på 50' i vetvård och 40' i liv (varav 20' var A2). Nu betalar jag 1000/år för en sk katastrofförsäkring (täcker benbrott, buköppning och sårskador) och en billig liten försäkring som täcker avlivning (Agria).

Har insett att livvärde är bara dumt för mig. Mina djur hinner oftast bli så gamla att det inte gör någon skillnad. Jag kan spara ihop de pengarna eller ta ett billigare banklån än att hålla på och betala till bolagen. Jag vill ha hjälp när de skadar sig, inte mer.
 
Fy fasen alltså.

Fick hem försäkringspappret i måndags om att nu höjde de igen! Gått från 6000 kr/år till 9500 kr/år.
25' A1
10' A2
130' vet vård + 2700 kr + 20% självrisk

Hade jag utnyttjat försäkringen, så visst, då kan jag förstå höjningar, men när jag inte gjort det, tycker jag inte att de ska höja så saftigt + lägga dit rörlig självrisk. Valde ju detta bolag just för att de hade fast självrisk.

Hmm, känns ju surt att ha betalat detta i 7 år. Min häst är idag 10 år.
Funderar fasen också på att lägga ner det. Visst är det väl så att vid 16 år så minskar livvärdet eller hur är det?
 
Runt 4 kkr/år, Agria sedan födseln så allt extra ingår. Svenskfödd connemara.

A1 10
Vet 120
Självrisk mellanpriset dvs typ 3-4 kkr.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
964
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 144
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 606
Utrustning Hoppas det finns någon som är riktigt duktig på olika ullstoppningar här! Jag har en superduper känslig, riktig prinsessa på ärten...
Svar
15
· Visningar
1 459
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp