Vad har ni för paddar under elastiska ridlindor resp fleece?

M

Märta_

material, tjocklek och så.... (gärna bilder :))
Använder ni en annan typ av paddar när ni lindar nattlindor?(har ni fleece lindor då, och varför gör man det egentligen ??)
tack på förhand :)
 
Under elastiska lindor har jag pad i skumgummimaterial med tyg på... typ vanliga... :) Eller så lindar jag med elastiska med fleece innerst, då behövs ju ingen pad.
Under stallbandage har jag paddar i filt. (alltså filtmaterial, inte tunt som en filt :p ) Svårt at beskriva, men vanliga vita liksom... Ovanpå dem vanliga fleecelindor. Om jag lindar alltså :smirk:
Men just nu använder jag BackOnTrack-pad till min häst som haft en skada.
 
TAck för svaren!

Back on track? vad skiljer den från en vanlig padd??
 
Det är att den är gjord med keramiska fibrer (typ) invävda i materialet och återstrålar hästens värme på något sätt så att det är bra för leder och annat som hästen kan ha problem med.
Gå in på www.backontrack.nu så får du se! :)
 
Under ridlindor har jag de vita i bomull fr Börjes, eller några i "teddymaterial" från Mia's RS.
Under stallbandage har jag paddar från Eskadron oftast.
 
Jag kör så gott som bara med eskadron paddar, under alla sorters lindor, dem är suveräna :cool:
på natten är det stora eskadron eller back on track som gäller! :) samt att jag nattlindar inte med fleecelindor, de är så hala, elastiska eller liknande får mina pållar ha.
 
Intressant!, men har man inte alltid genom alla år ansett det vara bäst aatt kyla skadade/ansträngda leder? man använder ju inte vämande linimen utan kylande... :confused:
har åsikteran ändrats?
 
använder olika lindor (3m) har teddy/fleece paddar under

som stallbandage har jag 4 m fleecelindor och paddar som e ca 1,5 cm tjocka
 
Vad kostar back on track paddarna och vart köper ni dem?
 
det finns många olika anledningar till att ha benen lindade på natten.

valaken har benen lindade på natten när han har gått ett hårt träningspass, den högdräktiga damen har lätt för att få svullna ben när hon står ine på natten så hon har börjat få ha benen lindade på natten för att öka blodsirkulationen och på så vis motverka att dom svullnar.

sen kan ju hästen ha skadat sig ochså. :bump:

till ridbandage använder jag oftast elastiska ben lindor och har padar med skumgumi? som är filt kläda.

till stallbandage använder jag flece lindor eller andra oelastiska benlindor, sen har jag tjoka bomulskläda paddar
 
men jag har fortfarande inetrktigt grepp, man lindar altså inet nattlindor för att ge hästen extra stöd utan mest för att det ska ge värme och öka blodirkulationen, men varfö re dte så många som lindar på somrarna då, i 30 + ?
 
Vid ridning har vi ackryllindor utan underlägg, jag brukar ha bomullslindor på ena lilleponnyn också utan underlägg. Som stallbandage har vi fleccelidor och oftast filtpaddarna, men vi ska skaffa såna tjocka stora paddar. Men vi lindar inte så ofta just nu så det är inte första prioritering. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej, Jag har länge varit sugen på incrediwears exercise circulation bandages, då jag har testat deras humanprodukter. Jag har förstått...
Svar
2
· Visningar
956
Senast: zarmino
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 714
Senast: Amk
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 398
Senast: Hedinn
·
IT & mobiler Jaf fick kallelse till en teams-föreläsning. Fic den til min mail som jag har på mina gamla stationära dator där jag har alla mail...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 883
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp