Vad har ni för preventivmedel?

Helga

Trådstartare
Vad har ni för preventivmedel?
Hur funkar det för er?


Jag har provat mitt tredje P.piller nu, senaste cerazette men har bestämt mig för att sluta, jag har huvudvärk JÄMT! och samma med de andra..
 
V
Vad har ni för preventivmedel?
Hur funkar det för er?


Jag har provat mitt tredje P.piller nu, senaste cerazette men har bestämt mig för att sluta, jag har huvudvärk JÄMT! och samma med de andra..
Vi har använt oss av säkra perioder och kondom.
 
P-stav, är inne på min femte nu, är nöjd. En mens om året, max, gör knappt ont (hade rätt ordentligt ont innan staven). Har "mellanblödningar" (blodiga flytningar) några gånger per år, äter då en halv karta p-piller och så är det lugnt i några månader till. Innan jag kom på att äta p-pillren så hade jag haft flytningarna i ett år eller så, så för mig slutade de inte spontant, vilket jag hört att de gjort för andra.
Den stora fördelen för mig är att jag inte behöver komma ihåg ytterligare en tid om dagen/veckan/månaden (beroende på preventivmetod), staven räcker i tre år. Samt, som sagt, ingen mensvärk.
 
Vad har ni för preventivmedel?
Hur funkar det för er?


Jag har provat mitt tredje P.piller nu, senaste cerazette men har bestämt mig för att sluta, jag har huvudvärk JÄMT! och samma med de andra..

Jag äter Gestrina, tror det är samma som cerazette. Har inte så mycket alternativ pga hjärt och kärlsjukdomar i släkten och vill eg inte äta hormoner alls pågrund av propprisken. Lessnade dock på mensvärken (får extremt ont och får svimkänslor) och beslutade mig för att pröva detta. Enda biverkningen jag fått är sporadiska mellanblödningar, irriterande och jag hoppas att de kommer att ge med sig för mensvärken har minskat iaf.
 
P-stav, är inne på min tredje. Har max 1 mens om året, fungerar hur bra som helst för mig. Älskar den :D
 
Vanliga kondomer kör vi med här, och har gjort i nästan 10 år. Tycker det är det enklaste och så blir det inte så kladdigt efteråt :angel:

Har provat flera sorters p-piller, men förutom allt från ömma bröst till viktuppgång så får jag mycket mindre lust. Även haft kopparspiral i 4-5 månader, men det gav mig sån hysterisk mensvärk att det var helt handikappande trots maxdoser smärtstillande.
 
Hormonspiral, klockrent för mig, dessutom det skonsammaste enligt min bm då hormondosen är så pass låg eftersom den verkar lokalt.
 
Vi använder kondom. Det har funkat bra i fyra år nu..
I tonåren tog jag p-piller, men jag mådde inte bra av dem. Idag tål jag inte hormoner alls. Jag fick p-pillerliknande grejer utskrivet mot acne för några år sedan, men fick avbryta behandlingen på grund av biverkningarna...
 
Vi använder kondom. Jag har provat tre olika sorters p-piller men de fungerade inte alls för mig. Eller rättare sagt fungerade de väldigt bra för att förhindra graviditet eftersom jag hela tiden gick omkring och var arg och hade noll sexlust. :crazy:

Jag har flera vänner som använder p-ring och är mycket nöjda.
 
Jag har p-piller, Yasmin 28.
Får egentligen inte äta dessa men dom har gett mig lov ändå då jag fungerar mycket bra på dessa.
 
Använde först p-stav. Tog ett par månader med lite blödningar då och då innan det lugnade ner sig och jag hade istället lite mens 3-4 dagar 3 ggr per år.
Efter ca 2,5 år med staven så gav den mig blödningar (vanlig mens, dvs 6-7 dagar) varannan vecka ungefär innan jag efter ett par månader bestämde mig för att ta ut den lite tidigt.

Bytte då till Gestrina/Desogestrel istället, minipiller, som fungerade klockrent. Även där liten mens 3-4 ggr per år men annars inget. Knappt mensvärk då jag hade mensen. Åt de i två år innan jag valde att sluta för vi försöker bilda familj :)

Funderar på hormonspiral i framtiden, alternativt prova p-stav igen.
 
Hormonspiral, klockrent för mig, dessutom det skonsammaste enligt min bm då hormondosen är så pass låg eftersom den verkar lokalt.
Jag har också en hormonspiral. Fantastisk liten uppfinning som jag aldrig kommer att byta bort för något annat! Ingen mens, inga negativa biverkningar (för mig) och den håller i fem år. En riktig guldklimp!
 
Inget just nu men ska sätta in hormonspiral vid nästa gyn-besök. Har provat ett gäng varianter innan och hoppas detta kommer funka bra.
 
Kondom. Passar bäst eftersom jag ej har fast partner.

Provade tidigare hormonspiral men var tvungen att ta ut den efter ett par veckor pga min kropp försökte stöta ut den så jag hade kramper hela tiden. Om jag provar igen blir det minispiral.
Andra hormonalternativ funkar ej då det inte går ihop med min medicin.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har åkt på feber med tillhörande ledvärk och brutal huvudvärk. Undviker gärna värktabletter men tog en för ett par timmar sen för att...
2
Svar
20
· Visningar
696
Senast: VLMF
·
Kropp & Själ Jag känner mig sjuk färdig med det här med mens och PMS. Jag har ett barn och vill inte ha fler, så nu känns det inte som det är nån...
2
Svar
22
· Visningar
2 201
Senast: Ms_Antrop
·
Kropp & Själ Jag har jättemycket huvudvärk och vet inte vad jag ska göra åt det. Det gör ont bakom höger öga och ibland bakåt tinningen. En gång har...
Svar
7
· Visningar
628
Senast: Lyan
·
Kropp & Själ Hur funkar det, när behovet verkligen finns, personerna inte klarar sig utan hjälp men ekonomin är katastrof? Mamma ramlar titt som...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 505
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp