Vad har ni för stigbyglar?

Russis

Trådstartare
Undrar bara vad ni använder för stigbyglar? Jag har vanliga säkerhetsstigbyglar med gummisnoddar, samt såna med böjd skänkel... Har funderat lite på ledade stigbyglar till exempel. Vilka stigbyglar är bäst? Då menar jag säkerhetsmässigt o s v. Vore tacksam för lite tips...
 
Bäst säkerhetsmässig tror jag att de stigbyglar jag använder är. Hela stigbygeln är gjuten i ett stycke med en tåkappa som är grundare än vad stigbygeln är hög. Dessutom har den gumminabbar som gör att foten inte glider i stigbygeln. De är de säkraste jag har kunnat hitta och jag känner mig helt trygg med dem. Har annars grav "fastna i stigbygeln-noja", så alla andra stigbyglar (utom några andra med tåkappa som är helt fastsydd i stigbygeln utan glipor) har jag kunnat komma på sätt som man skulle kunna fastna med :D
 
jag har islandsstigbyglar på dressyrsadeln för de ger bättre stöd och australienska säkerhetsstigbyglar på hoppsadeln men ska byta till islandsst. där också fast lättvikts :)

och nej, min häst är ingen islänning :crazy:
 
Jag har nyligen köpt ledade stigbyglar och tycker att de är jättebra ! Framförallt slipper man få ont i vristen, vilket man kan få av "vanliga" stigbyglar ...
 
På dressyren har jag vanliga och på hoppen har jag australienska, tycker dom är toppen... :bump:
 
Kwik out- gnisslar ibland tyvärr.. ska ha sprenger eller shires ledade stigbyglar sedan till hoppsadeln
 
Islandsstigbyglar till mina 2 isisar, å sånna med gummisnodd till vbl, å "vanliga" till shettisen...
 
Har ett par ledade sprengerstigbyglar.. Alltså såna men gummi på sidorna..
 
Jag har ledade (böjbara) Sprenger stigbyglar på båda mina sadlar :d
 
Har Sprenger (ledade) och de använder jag mest. Annars är det de med gummisnodd. Har även Kwick-out men de sitter inte på nån sadel nu.
Orkar inte byta stigbyglar från de olika sadlarna så det blir lite olika, men jag gillar sprengers bäst. :D
 
Har sånna med snodd på utsidan. Utantaget är nu på vintern då jag rider med hemmagjorda extra stora trästigbyglar. Dom mär så höga att foten åker ur och fastnar inte om man skulle ramla av. Himla skönt nu när de är mer än 30 minusgrader. :D
 
jag har sprengers ledade stigbyglar. dom är jättebra!! men jag kan inte förstå varför det säjs att de ska vara så säkra?? :confused: någon som kan förklara det?
 
Jag har dom med gummisnodd.Men nu på vintern rider jag med plaststigbyglar så man slipper frysa om fötterna. :)
 
Flexride distansstigbyglar.Jättesköna sviktande breda stigbyglar. Jag har både modellen med säkerhetsnät samt den vanliga modellen. Helt outstanding när du rider ut mkt i skog och mark. Dressyrtränar även lite med dem, men skulle inte rekommendera att hoppa med dem.
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
728
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
995
Senast: Oknytt
·
Kropp & Själ Jag använde ett par örhängen från hm i ish 2 dagar innan hålen började bli inflammerade o såriga så jag tog ut dom och kände på...
Svar
6
· Visningar
587
Senast: Hellhound
·
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 561
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp