Vad har ni för toalett i ert stall?

Jag har aldrig stått i stall med toalett. Kissar i hagen i nödfall, väldigt insynsskyddad om man säger så. Nu har jag två minuter hem i bil om nöden skulle kalla, så det är ingen big deal om man måste köra hem.
 
Har ingen alls nu, kissar i boxen och kör hem om jag måste.
Skulle gärna stå på anläggning med riktig toa och omklädningsrum men finns ingen inom ok avstånd.
 
Vi har WC i vårat stall och jag upplever det som en stark selling point när vi annonserar ut stallplatser. Och även för egen del är det skönt att kunna göra vad man behöver utan att gå upp till huset och tråckla sig ur skor, raggsockar och ytterkläder... Annars tycker jag att bränntoa är smidigt, man lägger ett filter i skålen, gör det man ska och trycker på en knapp. Luktar inte så mycket och inte jätteäckligt att tömma. Men kräver ju el.
 
Finns ingen toa i stallet utan måste jag kissa brukar jag göra det i boxen (som jag ändå mockar) faktiskt. Vid riktigt nödläge får jag säkerligen låna i huset, om det är så - det har både vänner och ET fått vid nåt tillfälle. Väldigt bekvämt med WC i stallet, men jag upplever inte behovet tillräckligt stort för att vara värt att betala så mycket extra för (det enda stall som jag vet har WC tillgängligt här i krokarna, är nog ridskolan. Betydligt högre stallhyra än jag har idag, och väldigt lång väntetid om en vill flytta in - lång som i åratal).

Första stallet jag stod i med egen häst hade utedass - där gick jag aldrig men kissade på gödselstacken några gånger. Stallet där jag hade förra hästen innan vi flyttade upp hit hade WC i anslutning till sadelkammaren. Bekvämt, men för mig var det mest en bonus - jag värderade andra bekvämligheter mycket högre ärligt talat.

Bränntoa som nämndes ovan tycker jag också är smidigt, om en har möjligheten att installera en sådan.
 
Följdfråga, om ni har vattentoalett, hur sköts de?

Som de vi har inne i huset. Bortsett från att jag städar stalltoan lite mer sällan, den används mycket mindre än de inne.

Har inga inackorderingar och bor på gården. Jag tyckte det var självklart att bygga en toa när vi byggde stallet och ändå drog in vatten och avlopp.
 
Några stall hade utedass eller vanlig toalett.
Men för det mesta (iaf minst 70% av de stall jag har stått i) har varit utan.:turd: Så det har varit boxen, dyngstacken eller i naturen;);)
 
Följdfråga, om ni har vattentoalett, hur sköts de?

Precis som övriga toaletter/badrum .
Alla användare städar upp ypperligt efter sig och utöver det sker en allmän veckostädning av ägarna där översyn och påfyllnad av toapapper , tvål osv sker.
(Vi har totalt sko förbud att gå in i allrum/kök och vidare till badrummet så alla lämnar skorna på mattan i "farstun" dvs på övre plan direkt man kommer uppför trappan utifrån.)
Funkar super och alla är väldigt noga så underhållet är minimalt för stallägarnas del.
 
Vi har en slamtoalett, tror att den heter Pactosan. Det blir lite kallt på vintern, men det funkar. Det finns ett handfat, men inget vatten kopplat dit, så tvätta händerna får man göra i fikarummet eller i "vattenrummet" där vi fyller hästarnas vattenhinkar.
 
Hej alla!
Precis som rubriken lyder, vad har ni för möjlighet att göra era "behov" där ni har era hästar uppstallade?
Jag har en liten byggnad som jag tänkte göra till ett utedass och funderar på vad som är lätt och relativt ekonomiskt att sätta in.
Funderar på en separett? Dock måste man koppla in el till fläkten vilket känns lite bökigt.
Vad har bi för idéer?
Jag lovar, du vill inte ha en separett! Den är inte så bra på att separera så det blir att bära öppen tunna med skvalpande :turd:korvmos.
 
Hej alla!
Precis som rubriken lyder, vad har ni för möjlighet att göra era "behov" där ni har era hästar uppstallade?
Jag har en liten byggnad som jag tänkte göra till ett utedass och funderar på vad som är lätt och relativt ekonomiskt att sätta in.
Funderar på en separett? Dock måste man koppla in el till fläkten vilket känns lite bökigt.
Vad har bi för idéer?

Vanlig vattentoalett med kommunalt avlopp.
 
Riktiga uppvärmda toaletter, omklädningsrum och dusch. Skulle aldrig stå någonstans där det inte fanns. :)
 

Liknande trådar

Mat I december ska jag ha två kalas på samma helg, och ska bjuda på tårta. För att göra det hela så ekonomiskt som möjligt tänker jag göra...
2
Svar
26
· Visningar
1 275
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 837
Senast: Blyger
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 242
Senast: skogaliten
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 137
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp