Vad har ni för häst och Varför?

Tinker imp UK.

Ville rida in själv och haft travare och tinker innan. Köpte på bild från välkänd uppfödare.
Komplett grön och knappt hanterad, har fått träna allt från scratch.
Idag är hon en mkt social och välanpassad ponni 😊

Fördelar: smart, listig, okomplicerad vid inlärning. Smäcker sporttyp, har raketmotor. Mkt fint huvud och teckning/behåring, superstam.
Gillar att kramas och har levt i flock sina första år så hon förstår signaler och hästar naturligt. Fina gångarter. Känslig och uppmärksam

Nackdelar: håret, håller henne klippt. Hudbesvär som många tinkers. Påhittig, plockar med allt och klantar sig, rymmer lätt om hon inte är nöjd..
Ganska stökig med benen/hovslagare så man måste jobba med det kontinuerligt, hade inte blivit regelbundet hanterad så faller lätt in i det om hon inte har rutiner.
 
har prestationsavlad hopphäst, swb. Fördel med just denna är att han är så otroligt mjuk och ger fantastisk ridkänsla, och kapaciteten såklart. Är en riktig arbetsmyra och mår bra av att jobba "hårt" vilket är en fördel när man vill träna och utvecklas i sporten.

Nackdel: Han är en riktig arbetsmyra. dvs under konvalecens efter skada är det svårt att få honom hålla sig i skinnet eftersom han behöver jobba ordentligt och gå i hage helst med flock för att må bra psykiskt. Detta med att stå i sjukruta och skrittas 20 min rakt fram i skogen är liksom... inte hans grej. Han är ganska skarp och har starka, snabba, stora reaktioner på alltifrån läskiga saker till om han tycker att en hjälp är feltimead, grov eller obalanserad. Det är ingen stor nackdel i sig men gör det svårt för mig att "lämna bort honom" till annan ryttare om jag är sjuk eller ska resa bort. Det gör det också svårt att rida ut de dagar jag känner mig lite seg eller dimmig i huvudet, är jag inte skärpt hinner jag inte med i svängarna.

Fantastiskt rolig häst ändå. Ridkänslan väger upp de mindre roliga sidorna.
 
Jag har haft kall och varmblodig travare, arab, halvblod och en "gatukorsning" från Lettland.

Efter att ha tagit lite paus från hästeriet pga mitt mående så började jag leta lite smått igen, hade inga krav på rasen alls, förutom att det ej skulle vara varmblodig travare då jag helt enkelt har för liten /gammal kunskap att skola om dom.

Jag trodde det skulle bli något halvblodsliknande igen, men trillade över en ponny! :o Så, för första gången sen jag började rida som 8-åring rider jag nu ponny, 32 år gammal, och 172 cm lång. :p

Han är en irish cob och alltså ganska grov och jag känner mig inte allt för stor på honom iallafall. Plockar man det absolut bästa ur tidigare hästar så kommer inte allt ens i närheten av vad jag nu funnit i denna! Kunde inte blivit mer rätt än vad det har blivit! :love:

Fördelar: Allt! Men mest hans vänliga okomplicerade temperament och kämparglöd att alltid vilja göra sitt bästa!

Nackdelar: Ingenting! Eller jo, han är skimmel... Och stallets lortgris...
 
Jag har ett holländskt halvblod som gått svår hoppning. Fördelen med honom är hans arbetsvilja, han älskar verkligen att jobba. Nackdelen är hans mycket starka huvud och hans arbetsvilja då den har en tendens att göra honom överambitiös. Men han är totalt trafiksäker, inte rädd för ngt men inte den stabila dressyrhäst som jag tänkte att jag skulle köpa😁 Men jag lär mig ngt varje gång jag rider honom!
 
Min första häst var ett engelskt Fbl, i ponnysize (147,9)
Min andra häst, var en kblstravare. Han blev 31 år (gick bort 2012), och mkt speciell efter våra 16 år ihop.
OM jag någon gång ska skaffa ny häst - blir det ett kallblod
Lyran 5.jpg
 
Jag har ett gäng hästar.
Flest fjordingar (gillar arbetsviljan, samarbetsviljan och så ganska praktisk storlek. Dessutom tilltalande utseende).
Några islandshästar.
En kbl-travare, väldigt fin häst. Gillar travarnas mentalitet också, och min kbl-travare har ganska lätt för sig ridmässigt samt är inkörd.
En vbl-travare på livstidsfoder. Mentaliteten och arbetsviljan fantastisk.
Arab - lite väl flygigt kanske men kan bli kul inom western och dressyr.
SWB- inte riktigt min typ av häst men en trevlig individ som väl ska ut på tävlingsbanor i dressyr.
en quarter - inte heller "min hästras" men en utmaning att jobba med den här individen (fick honom för enstaka tusenlappar pga han var rätt besvärlig på många sätt).

De flesta av mina hästar är inskaffade som något form av projekt. Antingen pga att de varit unghästar - de flesta fjordingar inköpta som unghästar, den som var äldst när jag köpte honom var då fyra år och ett projekt - eller för att det funnits andra former av problem med dem.
SWB-hästen var tänkt för att jag vill se om jag kan lära mig att rida dressyr. Det kanske jag kan, men jag föredrar ärligt talat fjordingarna ändå.
Islandshästarna köptes för att jag ville se om jag kan lära mig gångartsridning också, och jag har väl lyckats skapligt med tanke på att jag köpt det billigaste jag har kunnat hitta av den rasen. Pris på billigaste islandshästen 1oookr (rätt antal nollor) och den dyraste kostade 20000kr.
Väldans massa hästar du har :)
 
Jag har två shireston, en varmblodig travare och en shettis till barnen. Min make rider bara shire och jag rider shire och travaren. Min travare är svart och ser mer ut som en arab i kroppen. Hon är otroligt välutbildad och extremt framåt. Har inga problem med galoppen, det är hennes favorit gångart,hon galopperar från stillastående och är väldigt känslig.
Jag har en shire som är svart och dräktig med ett föl efter en svart shirehingst .
En shire är brun och hon rids varje dag. Otroligt smart och trygg. Känslig i ridningen, lyssnar på minsta röst eller vikthjälp. Älskar att hoppa och rida i terräng. Har ett stort steg och tar sig fram överallt. Vaken och pigg som ett fullblod med samtidigt stabil och trygg.

Tidigare har jag mest ridit fullblod men efter att ha provat shire så är jag fast! Trygga med barnen och samtidigt vakna och pigga.
 
Jag har en irländsk gatukorsning (åt ISH-hållet, inte tinker/cob), dock inriden i Sverige. Planen var att hoppa och rida terräng, men efter en skada ska han dock ta det försiktigt med hoppandet, så nu har han fått bli WE-häst istället. Jag tycker om irländare sådär generellt (första hästen var ISH; pappa fullblod och mamma Irish Draught - han hade ärvt mammas kroppsbyggnad och temperament) - min mycket generaliserade uppfattning är att de är coola och trevliga hästar.
 
Har 3+1 häst. Ponny, okänd korsning,har varit innom familjen sen han var 5 och min i 10år. En super trevlig häst man kan göra allt med. Hoppade som ung upp tom la. Nu tävlar vi we, rider western, kör sladden/kälke lite vagn. Han är pigg och arbetsvillig men med ett humör.
Häst 2 är islänning. Lånade av syrran som sällskap men blev fast sen 6år. Har utbildat honom själv och vi har fortfarande mycket att lära, alltid något att träna på en 5gångare. Utöver gångarter är det dressyr, trail, hoppning vi roar oss med. Körning la vi på hyllan efter en mindre olycka. Han är lugn och tålig men när det väl blir för mycket exploderar han.
Häst 3 är min påläggskalv, 2 årig islänning. Köpt som föl pga lovande stam och lynnet hos mamman. Han är nyfiken och orädd. Tyvärr 5gångare, jag skulle ju ha en 4g med bra galopp så vi kanske kunde tävla we:rofl:
+1 häst är pensionerad fjord som fostrar den lilla. Trygg och lugn, lätthanterlig, trafiksäker, bryr sig inte när ponny får ett nervöst anfall för att islänningen går, perfekt förebild. :) dessutom adoptera han unghästen direkt när han kom.

Drömmer om en welsh eller morgan som ridhäst när ponny går i pension. En mångsidig och arbetsvillig häst med bra psyke och förutsättningar för dressyr/we, runt 140-150.:love:
 
Har ridit och haft en rad olika ponnyer/hästar av olika raser och fastnar för individ mer än ras men jag måste säga att araber är en favorit. Jag och dottern är medryttare på en liten arab nu, en väldigt pigg pensionär som egentligen är aningen för nervig för tioåringen men vi väljer att se det som att hon lär sig mycket i alla fall. Själv gillar jag arabernas mod, lojalitet och tokigheter. En mångsidig liten och vacker häst.

Jag är dock ponnymänniska i själ och hjärta. En busig, mångsidig ponny är vad jag kikar efter till mig och dottern (fast jag kikar bara på skoj, har egentligen inte tid för egen häst nu) och då är jag lika intresserad av korsningar, tinkrar, connemaror osv som araber. Jag är också väldigt nyfiken på islandshästar som jag vet för lite om men som charmat mig väldigt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
548
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 791
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 151
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 736
Senast: Sootie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp