Vad har ni för transporter?

millan71

Trådstartare
Vilken sorts transport har ni? Enkel eller boggie axel? Fördelar och nackdelar med ert släp?

Idag har jag ett Trane från -79. Enkelaxlat, fördelen var att det var billigt i inköp, nackdelen är att det är tung lucka och att det är just enkelaxlat.

Funderar på ett nytt/beg boggiesläp. Tips?

Sv: Vad har ni för transporter?

Jag har haft ett gammalt enkelaxlat Tranesläp -84 (som vi iofs har totalrenoverat) de sista åren. Men efter att vi fick punktering med ett enkelaxlat släp för ett tag sen så bestämde jag mej för att köpa boggie. Känns lite säkrare och stadigare. Släpet vi fick punktering med var tomt som tur var, jag vill inte veta vad som hade hänt om vi hade haft häst i..:crazy:
Så i helgen var jag iväg och köpte mej en Reko boggie -03!:bump: Var iofs inte alls vad jag hade tänkt köpa och inte alls vad jag skulle åka och titta på men det var vad det blev iallafall. Verkar vara ett satbilt och bra släp.:) Jämförde med en Värmlandsvagn som var ett år äldre och den verkade inte alls lika rejäl. Nackdelen med Rekon är väl att det kanske inte är världens snyggaste släp, men det var nog det bästa jag kunde få för dom pengarna jag ville lägga.

Värmalndsvagn enkelaxlat -99. Fördelen var priset och att det är lätt att hamtera. Är tyvärr flera nackdelar, dels enkelaxeln, låg lastvikt (600= vad min häst väger), kommer in snö och regn vid baklemmen och hästen gillar inte att åka i det. Borde egentligen byta, men det är ju så dyrt!:(

JennyK skrev:
Släpet vi fick punktering med var tomt som tur var, jag vill inte veta vad som hade hänt om vi hade haft häst i..:crazy:

det var just det som hände mej, punka på enkelaxlat med häst i. Det gick iofs bra, men var ett jädra bök att få på däcket med hästen i finkan, slutade med att vi stoppade en långtradare som fick hjälpa oss med hans domkraft. Man lastar ju gärna inte ur en häst mitt på E4. Det är väl just det med punka som gör att jag känner mej osäker med enkelaxlat och vill ha boggie.

Har en Cheval Liberté, ör fyra hästar. Ett toppensläp! Vi får in en bred-åkande Stoorhäst, D-ponny och då har vi rejäl sadelkammare.
Innan hade vi ett Ume, enda nackdelen med d va att d va lite klent..

Köpte mej en Christie condore, den är suverän....

Fjording-galning skrev:
Har en Cheval Liberté, ör fyra hästar. Ett toppensläp! Vi får in en bred-åkande Stoorhäst, D-ponny och då har vi rejäl sadelkammare.
Innan hade vi ett Ume, enda nackdelen med d va att d va lite klent..

Jag har funderingar på ett sånt släp, har du haft släpet länge? Verkar det vara bra kvalitet? Vilket av släpen har du? Jag har kikat på 2002 xl och 2002 l.

Hade ett Gaupen -04, boggie som jag sålde förra veckan för det är alltför lite för min häst och han vägrar åka i det.

Funderar på Böckmann eller Christ då jag vill ha ett extra stort och brett släp i glasfiber. Måste bara skaffa fram pengarna.... :crazy:

Ett Umesläp B60, boggie.
Är så smidiga lösningar på släpet, finurliga bommar plus att det är lätt!! :) kommer inte på några nackdelar...har haft 2 st ume och har varit supernöjda med båda :)

Värmlandsvagn -05 boggie.
är nöjd med den. är ju ett ganska enkelt släp men å andra sidan inte så dyrt heller.

Hade förut ett Tranesläp-82 enkelaxlat kördes utan problem med tills 1999 såldes för samma pengar son jag köpte det för 1984, letade tills jag hittade ett Kyllinge Apollo nytt , skulle ha boggi (kör mycket dåliga landsvägar) fronturlastning ( kör unghästar) gillade det för högt invändigt ljust och tre säkerhetsbågar i taket om man skulle välta nackdelar , det är tungt även utan häst. Kan fås vilken totalvikt man vill olla bara hur mycket häst du år lasta när du köper släp och vad din bil får dra, har skaffat BE och har lätta lastbilar själv har även bred om om jag kör tor lång häst
Lycka till

Jag har ett Henra Contessa XL, från 2006. Boggie.

I glasfiber, otroligt lätt och ljust med superventilation och fönster
som man kan öppna i olika lägen. Sadelkammare, rymlig och med
supersmart lösning för sadelhängaren. Rampen är så sjukt lätt att
man kan be en bebis lyfta den med lillfingret. Låg lasthöjd och helt
underbar :D

Har inte hittat några nackdelar, annat än att hästarna helst inte vill
gå ut om det är dåligt väder, då står de hellre kvar och njuter, så
får man putta ut dem!

Den nya Ifor willamsen.
Är ca 2timmar gammal.
Hämtade den nyss.
Splitter ny!
Svart.
Boggie (klart).
Front och bak lastning.
Har haft en Ifor innan och är jätte nöjd.
Jätte bra andra handsvärde.

Star Trailer Safir. Boggie från -01. Har satt dit två öppningsbara fönster fram så det blev ljusare inuti. Nackdelen är väl att den var ganska dyr, men annars finns inget negativt att säga. Väldigt nöjd med den :)

Jag är såååå stolt, är sen 1 vecka tillbaka stolt ägare till ett alldeles nytt boggie släp, BOJ.. Efter att ha tråkat ut mannen med inte mindre än 3 renoverings objekt på 1 år så har han oxå insett att vad vi behövde var ett nästintill underhållsfritt släp (iaf för ett bra tag)..

Innan "skitvagnarna" så hade jag ett enkelaxlat Valeryd från -79, den gick superstadigt på vägen och var jättefin. Ångra att jag sålde det släpet, det har jag fått höra oxå, när jag kommit hemdragandes med dom andra..

Konstigt nog finns det fler som mig, som köper billiga renoveringsobjekt, i tron om att det blir superbilligt att renovera istället för att köpa ett i bra skick.. Plyfaskivor är INTE billiga och det ligger en hel del jobb bakom att få dom i kördugligt skick.
:)

Har en Värmlandsvagn boggie -02. Fördelar - stadigt, går bra efter bilen, bra lastvikt. Nackdelar - ingen sadelkammare ( kan man iofs köpa till men dom är fuuula ) :devil:

jag har ett enaxlat helderligt trane från 95, välskött och bra, hästen åker bea i det och det är lätt att köra. Men om jag skulle få välja så skulle jag nog köpa mig ett IforWilliams (stavas) en hästars, ett grönt :d

jag har ett Trane från 70 talet. Enkelaxlat. Aldrig haft problem med detta släp!
och så har jag nyss köpt en Värmlandsvagn, uttagen 2006.
(Aldrig använd i trafik eller för häst, så det är helt nytt...)
Har dock inte kört med värmlandsvagnen ännu. och den är enkelaxlad. hade tänkt köpa en boogie, men så hittade jag denna kärra så jag tog den istället. kan byta om ett par år om jag vill istället. Jag har tidigare haft en Boj.

Usch köp inte VV.... Dom är så jäkla skramliga, jag åkte en bit i min (som var ny Och boggie) och shit vad det skramlade, jag kunde inte höra mig själv tänka!! Fruktansvärt!!!! Dessutom var den ostadig så det var svårt att hålla balansen. Jag förstår verkligen varför min häst inte vill närma sig den mer. :crazy:

Rekommenderar verkligen inte VV/Gaupen, visst dom är billiga men det Märks.....

Liknande trådar

O
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
958
Senast: Bonita4
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller... 5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 710
Senast: Snurrfian
·
Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 454
Senast: _Taggis_
·
Utrustning Jag behöver köpa mig en egen transport. Jag åker inte jättemycket, men vill ha friheten så det är viktigt att det är sådana bromsar som... 2 3
Svar
43
· Visningar
5 507

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka