Vad har ni för transporter?

Sv: Vad har ni för transporter?

Polly_Mulle skrev:
- Luckan är tung, men det borde väl gå att lösa med ny fjäder eller nåt baktill? Undrar vad det kan kostar?

Det är inte särskilt dyrt, köpte en gasfjäder från Trailergruppen. Det tog nog inte mer än 30 minuter att montera den, sedan kunde man lyfta luckan med ena foten. Skitbra :D

har ett Ume -03 (lite osäker på året där) front o vanlig lastning.
boogie.
Gillar den skarpt. Hade ett ume tidigare.. en 97 som d einte var front på men som hade sadelkammare. Giillade den himla bra oxå men pappa tappade den så den voltade o blev skrot.
Så då blev de 03.an istället.

Stema Derby har jag! Världens bästa tycker jag! Köpte en antracitgrå i höstas och är jättenöjd med den. Vill man ha en rymlig släp så tycker jag absolut att man ska titta på dessa, tror faktiskt de är rymligare än Böckmann och Christ.

Innerhöjd: 236 cm
Innerbredd: 176 cm
Totalhöjd: 285 cm
Totalbredd: 230 cm
Totalvikt: 1300-2500 kg

Jag har en Star Trailer (Ringo Star)
Är jättenöjd :banana:

b5f8828a.jpg

Ingen som har Humbaur Rapid Plus? Vad tycker ni isf om det släpet?:smirk:

Lovisaleonora_ skrev:
Det är inte särskilt dyrt, köpte en gasfjäder från Trailergruppen. Det tog nog inte mer än 30 minuter att montera den, sedan kunde man lyfta luckan med ena foten. Skitbra :D

Låter intressant :) Tänker på vår lucka som man får ta sats tre meter framför och sedan slänga upp den med all kraft man kan frambringa.. :p
Nä riktigt så farligt är det inte men den är helt klart otymplig.

Har en Ifor Williams (boggie). Det bästa släp man kan tänka sig! Extremt stabil och praktisk! Väldigt lätt att lasta hästen själv, inga svåra luckor eller haspar (som MÅNGA transporter brukar ha, inte kul på vintern när man står med kalla fingrar...). Verkligen värd sitt pris!

Hej!

Jag har ett Ume-släp från -96, som jag är mycket nöjd med.

Jag har en fråga till er som har släp med presenning som övre lucka bak. Hur fungerar det? Vad tycker hästarna om det? Fladdrar och låter det när man kör? Kan man ha det lite öppet eller är det bara öppet eller stängt som gäller?

Jag tycker att många av de "nya" släp-märkena som kommit de senaste åren ser bra ut, men jag är lite skeptisk till den där presenningen som överlucka bak. Vore kul att höra hur ni som har sådana släp upplever detta.

en enaxlad tranesläp från tidigt 80-tal
bra släp har aldrig varit ngt krångel med den och billig i inköp

Kanske skulle svara på urpsrungsfrågan också... :D

Vi har ett dubbelaxlat Brenderup från 1998, vitt med sadelkammare. Helt OK släp med tanke på vad vi gav för det. Råkade ut för deras Akilleshäl med en gång, fick byta ena väggen. Men som sagt, hyfsad komfort för hästen och bra med plats för både häst och grejor. Tycker om den mjuka mellanväggen...

Har nu en Christ comet Alu -05 köpt i september.. Har en jättetung häst och behöver ett rejält släp. Hade innan det en Kylinge -86, enkelaxlad och innan det en Dino 200-73 enkelaxlad.

Christen är i aluminium med 20 års garanti och sadelkammare, boggi självklart. Mjuk mellanvägg, sparkskydd i gummi på ytterväggarna, utvändig paniklösning, gjutet golv, dimljus bak..

Innermått:
Höjd 235cm
Längd 330cm
Bredd 165cm

Totalvikt upp till 2000kg. Med en maxlast på 1170kg.

Sidan, dock snyggare på sommaren med aluminiumfäljarna..(och ren..:angel: )

PICT0158.jpg

Invändigt

PICT0164.jpg

Vi har värmlandsvagnen årgång 04.
Inga negativa åsikter än! Bara bra! :)

Vi har en Star Diamant Boggie, extra bred. Byttre från en enkelaxlad gammal Värmlandsvagn som vi inte var så nöjda med, men den funkade hyfsat ändå.

Fördelarna med vår Startrailer:
Lättkörd, boggie, bromsad lucka som inte trillar rätt ner, BRED och rymlig, ljus, bra mellanvägg med plats för hästen att bredda benen (plast nertill) kort och lång bom finns.. Säkerhetsbommar.
Åkkomforten är jättebra och transporten känns jättestabil. Lätt att backa med också.

Har inte hittat några nackdelar än...

DSCN2611.jpg

Just nu så har jag en Christ Comet boggie. Silverfärgad med sadel kammaren. Den går jättebra efter bilen. Och är rymlig....enda nackdelen är att man inte kan åka med mellanvägen på sneden...tex när man ska på träning 5 minuter bort och man hade velat sadla hemma i stallet.......

Jag har en boj bravo 216S -98. Det är ett kanon släp som går mycket stadigt på vägen. MIn häst gillade inte att åka enaxlat men denna går han på som ingenting på. Jag har inte upptäckt några nackdelar ännu men jag har inte använt det så många gånger ännu.

En enkelaxlad värmlandsvagnen från 2000. Den duger till det jag har behov av.
Till alla som tycker att VV är skramliga; möbeltassar mellan lucka och kaross, skötardörr/kaross. Tyst som en mus och ett bra släp i 30.000 kr klassen.
Om jag körde längre sträckor än Flyinge-Bollerup (2-3 mil) så skulle jag ha en Böckman.

En UME B60 Boggi med sadelkammare. Det finns inget som är dåligt med det! Rymligt, praktiskt, lätt att köra med och hästarna åker super! :) :)

Liknande trådar

O
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
939
Senast: Bonita4
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller... 5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 392
Senast: Snurrfian
·
Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 274
Senast: _Taggis_
·
Utrustning Jag behöver köpa mig en egen transport. Jag åker inte jättemycket, men vill ha friheten så det är viktigt att det är sådana bromsar som... 2 3
Svar
43
· Visningar
5 502

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka