Bukefalos 28 år!

Vad har ni i lön?

Vad har du i lön?

  • Jobbar inte/får inte lön

    Röster: 18 4,6%
  • 0-10.000

    Röster: 2 0,5%
  • 10.001-20.000

    Röster: 18 4,6%
  • 20.001-30.000

    Röster: 74 18,8%
  • 30.001-40.000

    Röster: 147 37,3%
  • 40.001-50.000

    Röster: 86 21,8%
  • 50.001-60.000

    Röster: 23 5,8%
  • 60.001-70.000

    Röster: 11 2,8%
  • 70.001-80.000

    Röster: 8 2,0%
  • 80.001-90.000

    Röster: 2 0,5%
  • >90.000

    Röster: 5 1,3%

  • Antal omröstningsdeltagare
    394
Alltså det är jättemånga utbildningar som inte lönar sig.
Jättemånga.
Tyvärr. Tvivlar på att alla är kvinnodominerade.
Sånt ändrar sig ju med tid också, tex civil ingenjör.

Just nu är ingångslönen som civilingenjör (tog bort utrymmet mellan orddelarna....) 37300 kronor. Det är alltså något som många får som kommer helt oerfarna från utbildningen som första lön. Finns ens den nivån för bibliotekarier som slutlön?
 
Alltså det är jättemånga utbildningar som inte lönar sig.
Jättemånga.
Tyvärr. Tvivlar på att alla är kvinnodominerade.
Sånt ändrar sig ju med tid också, tex civil ingenjör.
Jag är utbildad ingenjör och jobbar som konsult, jag har strax under median lön i Sverige tio år efter avslutade studier
 
Jobbar inte nu men hade 26000 på mitt förrförra jobb. Ingen tjänstepension. Nu extraknäcker jag där och får 200 i timmen. Senaste jobbet betalade 24000. Det känns lite bittert att aldrig har kunnat skaffa en bättre utbildning och få bättre lön. Alla tjänar alltid så mycket bättre än mig och har tjänstepension.
 
Alltså det är jättemånga utbildningar som inte lönar sig.
Jättemånga.
Tyvärr. Tvivlar på att alla är kvinnodominerade.
Sånt ändrar sig ju med tid också, tex civil ingenjör.

Jag förstår inte riktigt vad man menar när man säger att en utbildning inte lönar sig. Jag gissar att man menar ekonomiskt då, och att utbildningen kostar mer i lån än vad man sen ”tar igen” i jämförelse med att inte ha utbildat sig alls? Ja, då är det ju som du säger väldigt många utbildningar, och dessutom vet man ju inte vart man hamnat utan utbildningen så svårt att jämföra alls tänker jag. Men antar att man tittar på den stora massan och lönestatistik. Hittar man ett jobb som man tycker är kul, funkar med resten av livet och man kan leva på lönen i jämförelse med att outbildad inte kunna göra det valet utan kanske få mer begränsade möjligheter så har jag ju svårt att se att det inte ”lönat sig”. En kanske tjänar lika mycket som outbildad lagerarbetare men kanske inte skulle trivas med det.
 
Har du exempel och siffror på mansdominerade utbildningar som inte lönar sig?

Just nu är ingångslönen som civilingenjör (tog bort utrymmet mellan orddelarna....) 37300 kronor. Det är alltså något som många får som kommer helt oerfarna från utbildningen som första lön. Finns ens den nivån för bibliotekarier som slutlön?
Autocorrect..

Tänkte mer tvärt om; civilingenjör har varit mansdominerat men ser man på utbildningen nu kommer det ändras.
Dvs vad som är ett mans/kvinnoyrke ändras med tiden. Veterinär och agronom är väl två andra exempel.
 
Jag förstår inte riktigt vad man menar när man säger att en utbildning inte lönar sig. Jag gissar att man menar ekonomiskt då, och att utbildningen kostar mer i lån än vad man sen ”tar igen” i jämförelse med att inte ha utbildat sig alls? Ja, då är det ju som du säger väldigt många utbildningar, och dessutom vet man ju inte vart man hamnat utan utbildningen så svårt att jämföra alls tänker jag. Men antar att man tittar på den stora massan och lönestatistik. Hittar man ett jobb som man tycker är kul, funkar med resten av livet och man kan leva på lönen i jämförelse med att outbildad inte kunna göra det valet utan kanske få mer begränsade möjligheter så har jag ju svårt att se att det inte ”lönat sig”. En kanske tjänar lika mycket som outbildad lagerarbetare men kanske inte skulle trivas med det.
Ja, man brukar mena i pengar och jag håller med dig, pengar är verkligen inte allt.
Många slitsamma yrken går ju inte att jobba med i 40+ år heller.
 
Jag har senaste 6 månaderna börjat förstå att jag nog är väldigt underbetald. Jämfört med andra på min position inom staten ligger jag 8-10' under.
Känns inte hundra procent bra, innan det tänkte jag dock att jag var rik. :o

Jag tänker att det är en sak att ha rätt lön för det jobbet man utför. En annan hur man förhåller sig till sin ekonomi. Jag har alltid känt mig ”rik”, och har nog alltid haft en lön som stämt överens med vad den bör ligga på. Skulle jag vara underbetald hade jag försökt förhandla det, hur rik jag än kände mig :)
 
Är sjukskriven. Får 7200 kr i månaden
Vad har du råd att betala för den summan?
Det känns som att jag skulle få slå knut på mig ordentligt för att klara mig på den summan alla månader, trots rätt billig hyra.

Är det också före skatt förresten? 🤔

Antar att man får hoppas på att aldrig bli sjuk mer än med enstaka virusinfektioner....
 
Senast ändrad:
Jag har ca 27' och är således lågavlönad jämfört med många, men om ett år är min gård helt betald, jag fixar att betala alla räkningar, har oftast råd att köpa det jag vill ha/behöver, pensionssparar, så jag lever ett ganska bekvämt liv, även om jag skulle föredra att ligga på iaf 30'.
 
Har en grundlön på 25' och kommer upp i strax över 28' med OB. Är cnc-operatör och företaget jag jobbar på ligger lägre i lön än de andra i området. Många har slutat på grund av det.
 
Autocorrect..

Tänkte mer tvärt om; civilingenjör har varit mansdominerat men ser man på utbildningen nu kommer det ändras.
Dvs vad som är ett mans/kvinnoyrke ändras med tiden. Veterinär och agronom är väl två andra exempel.
Fast det kommer ta ett tag innan civilingenjörsyrket inte blir mansdominerat, eller?

https://www.uka.se/download/18.4dcf.../Statistisk analys examinerade 2020-04-16.pdf

”Läsåret 2018/19 examinerades totalt 4 480 civilingenjörer (se figur 1). Av dem var 35 procent kvinnor och 65 procent män.”
 
Fast det kommer ta ett tag innan civilingenjörsyrket inte blir mansdominerat, eller?

https://www.uka.se/download/18.4dcfa4c0171537ea94033d3/1587032843135/Statistisk analys examinerade 2020-04-16.pdf

”Läsåret 2018/19 examinerades totalt 4 480 civilingenjörer (se figur 1). Av dem var 35 procent kvinnor och 65 procent män.”
Och i mina 2 grenar så har könsfördelningen stått still (Teknisk fysik = 15% kvinnor, samma som för 15 år sedan) eller till och med gått vidare åt könsmonopolhållet (Elektroteknik = från 12% för 15 år sedan till 10%). Trots ganska stora satsningar på att få ett större tillflöde av kvinnor till utbildningarna.
 
Många slitsamma yrken går ju inte att jobba med i 40+ år heller.

Nej verkligen. Nu tar jag våra löneskillnader på stort allvar och vill inte alls förminska problematiken med underbetalda kvinnodominerade yrken. Som EB sa någon gång, ”byt jobb” om man är missnöjd. Skulle vilja se hur fint samhället blir om alla inom vård, omsorg och barnomsorg reste sig upp och gick… 🤦‍♀️

Men med det sagt så är ju många mansdominerade yrken fruktansvärt fysiskt krävande, så det är ju inte alltid en räkmacka inom exempelvis bygg heller.
 
Och i mina 2 grenar så har könsfördelningen stått still (Teknisk fysik = 15% kvinnor, samma som för 15 år sedan) eller till och med gått vidare åt könsmonopolhållet (Elektroteknik = från 12% för 15 år sedan till 10%). Trots ganska stora satsningar på att få ett större tillflöde av kvinnor till utbildningarna.
Trots höga ingångslöner och en hyfsad löneutveckling och en arbetsmarknad där arbetslöshet nästan inte existerar.
 
Jag tänker att det är en sak att ha rätt lön för det jobbet man utför. En annan hur man förhåller sig till sin ekonomi. Jag har alltid känt mig ”rik”, och har nog alltid haft en lön som stämt överens med vad den bör ligga på. Skulle jag vara underbetald hade jag försökt förhandla det, hur rik jag än kände mig :)
Jo, nu hann jag inte riktigt med att förbereda mig inför denna lönerevision, men vid nästa kommer jag försöka göra något.
 
35k anses vara en dugligt bra lön även för män här i Norrbotten... Du kan få lånelöfte för en villa i byarna eller en lägenhet centralt för den lönen. Du kan faktiskt försörja en familj med barn och häst på den lönen om ni är lite återhållsamna ekonomiskt.

Jag sitter mest och gapar åt lönerna i den här tråden. Hade ingen aning. Fan vad folk tjänar pengar söderut?
Det är nog storstadsregionerna snarare än södra Sverige generellt, där jag bor räknas också 35k som en bra lön. Själv har jag haft 25k som mest i Sverige.
 

Liknande trådar

Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 782
Senast: Nixehen
·
Skola & Jobb En fundering jag har efter ett läst en annan tråd, är detta med lön och lönesättning för arbtete. När vet en om ens lön är bra...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 269
Hästmänniskan Går i tankarna på att utbilda mig till hovslagare. Men jag önskar svar på en fråga som jag upplever som lite ”hysch-hysch”. Men vad kan...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 425
Senast: tuaphua
·
IT & mobiler Som frågan i rubriken lyder. Jag ansvar för utskick av ett nyhetsbrev och tanken är att det ska se lite proffsigt ut (läs: inte allt för...
Svar
12
· Visningar
503

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp